طبق گفته حضرت امیرالمونین <<دَرَجَاتٌ مُتَفَاضِلاَتٌ، وَمَنَازِلُ مُتَفَاوِتَاتٌ، لاَ یَنْقَطِعُ نَعِیمُهَا، وَلاَ یَظْعَنُ مُقِیمُهَا، وَلاَ یَهْرَمُ خَالِدُهَا، وَلاَ یَبْأَسُ سَاكِنُهَا>> درجات بهشت متفاوت است و دارای سطوح گوناگونی است، حضرت مراتب بهشت رو به سه بخش بالا، میانه و پایین تقسیم کردند و فرمودند که هر کدام از این سه بخش خود دارای مراتبی می باشد.
سوال من این است که کسانی که در راه خدا جهاد می کنند و به شهادت می رسند در کدام دسته قرار می گیرند؟
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
آيه 69 سوره نساء مي فرمايد: «وَ مَن يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُوْلَئكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيهِْم مِّنَ النَّبِيِّنَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشهَُّدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُوْلَئكَ رَفِيقًا؛ و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، (در روز رستاخيز،) همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيقهاى خوبى هستند!». (1)
اين آيه نشان دهنده مراتب بهشتي دسته هاي مختلف بهشتيان است به اين صورت كه:
1-" انبياء" و فرستادگان مخصوص پروردگار كه نخستين گام را براى هدايت و رهبرى مردم و دعوت به صراط مستقيم برميدارند (مِنَ النَّبِيِّينَ)
2-" راستگويان"، كسانى كه هم در سخن راست مىگويند و هم با عمل و كردار صدق گفتار خود را اثبات مىكنند و نشان مىدهند كه مدعى ايمان نيستند بلكه براستى به فرمان هاى الهى ايمان دارند (وَ الصِّدِّيقِينَ).
در بعضى از روايات" صديق" به على (ع) و امامان اهل بيت (ع) تفسير شده است.
3-" شهداء" و كشتهشدگان در راه هدف و عقيده پاك الهى، و يا افراد برجسته اى كه روز قيامت شاهد و گواه اعمال انسانها هستند (وَ الشُّهَداءِ).
4-" صالحان" و افراد شايسته و برجستهاى كه با انجام كارهاى مثبت و سازنده و مفيد و پيروى از اوامر انبياء به مقامات برجستهاى نائل شدهاند (وَ الصَّالِحِينَ).(2)
بسياري از مفسران از اين آيه ترتيب را متوجه شده اند. (3) كه در اين صورت مقام بهشتي شهدا بعد از پيامبران و صديقين مي باشد.
پي نوشت ها:
1. نساء(4) آيه 69.
2. مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، دارالكتب الاسلاميه، تهران، 1374ش، ج3 ص460.
3. رك : طيب سيد عبد الحسين، اطيب البيان في تفسير القرآن ، انتشارات اسلام ، تهران ، 1378 ش ، ج 4 ص 130.
موفق باشید.