طبق گفته حضرت امیرالمونین <<دَرَجَاتٌ مُتَفَاضِلاَتٌ، وَمَنَازِلُ مُتَفَاوِتَاتٌ، لاَ یَنْقَطِعُ نَعِیمُهَا، وَلاَ یَظْعَنُ مُقِیمُهَا، وَلاَ یَهْرَمُ خَالِدُهَا، وَلاَ یَبْأَسُ سَاكِنُهَا>> درجات بهشت متفاوت است و دارای سطوح گوناگونی است، حضرت مراتب بهشت رو به سه بخش بالا، میانه و پایین تقسیم کردند و فرمودند که هر کدام از این سه بخش خود دارای مراتبی می باشد.
سوال من این است که کسانی که در راه خدا جهاد می کنند و به شهادت می رسند در کدام دسته قرار می گیرند؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
آيه 69 سوره نساء مي فرمايد: «وَ مَن يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُوْلَئكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيهِْم مِّنَ النَّبِيِّنَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشهَُّدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُوْلَئكَ رَفِيقًا؛ و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، (در روز رستاخيز،) همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيقهاى خوبى هستند!». (1)
اين آيه نشان دهنده مراتب بهشتي دسته هاي مختلف بهشتيان است به اين صورت كه:
1-" انبياء" و فرستادگان مخصوص پروردگار كه نخستين گام را براى هدايت و رهبرى مردم و دعوت به صراط مستقيم برميدارند (مِنَ النَّبِيِّينَ)
2-" راستگويان"، كسانى كه هم در سخن راست مى‏گويند و هم با عمل و كردار صدق گفتار خود را اثبات مى‏كنند و نشان مى‏دهند كه مدعى ايمان نيستند بلكه براستى به فرمان هاى الهى ايمان دارند (وَ الصِّدِّيقِينَ).
در بعضى از روايات" صديق" به على (ع) و امامان اهل بيت (ع) تفسير شده است.
3-" شهداء" و كشته‏شدگان در راه هدف و عقيده پاك الهى، و يا افراد برجسته اى كه روز قيامت شاهد و گواه اعمال انسانها هستند (وَ الشُّهَداءِ).
4-" صالحان" و افراد شايسته و برجسته‏اى كه با انجام كارهاى مثبت و سازنده و مفيد و پيروى از اوامر انبياء به مقامات برجسته‏اى نائل شده‏اند (وَ الصَّالِحِينَ).(2)
بسياري از مفسران از اين آيه ترتيب را متوجه شده اند. (3) كه در اين صورت مقام بهشتي شهدا بعد از پيامبران و صديقين مي باشد.
پي نوشت ها:
1. نساء(4) آيه 69.
2. مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، دارالكتب الاسلاميه، تهران، 1374ش، ج3 ص460.
3. رك : طيب سيد عبد الحسين، اطيب البيان في تفسير القرآن‏ ، انتشارات اسلام‏ ، تهران‏ ، 1378 ش‏ ، ج 4 ص 130.
موفق باشید.