سلام
مگر هدف دین اسلام حفظ کرامت انسان نیست؟ نجس شمردنِ کافر (مثلاً بهایی ها) اهانت به شخصیتشان نیست؟ خودشان ادعا می کنند بهاییت فرقه ای از اسلام است!!!! من که باور نمی کنم! اما استدلالی برای رد کردن این ادعا ندارم، لطفاً شما دلیل بیاورید.
ممنون

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
قبل از هر چيز بايد دانست كه در مسأله نجاست غير مسلمانان تا حدودي در بين فقها اختلاف است. برخي همه غير مسلمانان و برخي تنها بخشي از آنان را در زمره نجاسات مي شمارند؛ تا جايي كه اكثر فقهاي فعلي اهل كتاب مانند يهوديان و مسيحيان و زرتشتيان را نجس ذاتي نمي دانند؛ اما افراد بي دين يا داراي اديان ساختگي مانند بهائيان يقينا نجس هستند و تماس با بدن خيس آن ها موجب انتقال نجاست مي شود.
در واقع كفار بر دو قسم اند:
برخي اهل كتاب آسماني هستند و برخي مانند بي خدايان، بهائيان، بودايي ها و گاو پرست ها و شيطان پرست ها و... كافر غير كتابي هستند. بسياري از فقهاي معاصر، قائل به طهارت ذاتي اهل كتاب ( مسيحي­ها و يهودي­ها و زرتشتي­ها )هستند؛ از مراجع فعلي كه اهل كتاب را پاك مي دانند، آيات عظام فاضل، تبريزي،‌سيستاني، وحيد خراساني و رهبر معظم انقلاب مي‌باشند.(1)
اما كفّار غير اهل كتاب و مشركان و منكران اديان آسماني يا دشمنان اهل بيت يا غلاة، يعني كساني كه امامان را به خدايي مي رسانند، نجس مي‌باشند.(2)
اين امر يكي از فروع فقهي مربوط به باب طهارت و نجاست است كه فقها با استفاده از آيات(3) و روايات (4) حكم به نجاست كافران نموده اند. اين مسأله هم مانند همه مسائل فقهي ديگر در زمره امور تعبدي است كه ما بر اساس منابع نقلي موظف به رعايت آن ها هستيم، هرچند دليلي براي آن نيابيم.
البته هرچند علّت نجاست آنان بر كسي روشن نيست و فلسفة واقعي آن را نمي‌دانيم، امّا با تامل مي توان به برخي احتمالات و فروض رسيد كه حكمت هايي از اين امر را براي ما روشن مي سازد.
حقيقت، آن است كه ناپاك بودن كفّار مسلّماً يك نوع ناپاكي معنوي و آلودگي باطني است كه آثار آن در جسم آن ها هم ظاهر شده است؛ در واقع اين امر ناشي از انحراف فكري است. به حقيقت وجودي فرد يعني روح و جان او بر مي گردد و باعث آلودگي جان فرد مي گردد. از آن جا كه جسم نيز متاثر از روح است، با اين تفكر نادرست جسم فرد نيز دچار آلودگي مي گردد. وضع اين حكم اهميت جايگاه عقيده و تفكر و جهان بيني انسان را در رقم خوردن ارزش وجودي او نشان مي دهد.
در واقع اين حكم نقطه مقابل تفكر پلوراليستي و تكثرگرايي است كه هر فرد را با هر تفكر و عقيده داراي بهره اي از حقيقت مي شمارد. حقيقتي فراتر و والاتر از اميال و باورها و گرايش هاي گوناگون بشري نمي شناسد. هر فرد را با هر تفكر و عقيده اي هرچند نامعقول و غير منطقي و كاملا غير انساني همسان با ديگر انسان ها مي شمارد؛ در حالي كه اسلام ارزش انساني انسان را به وجه تمايز او با ساير موجودات و حيوانات يعني برخورداري از قوه عقل و تشخيص و به ويژه استفاده و به كار انداختن آن مي داند.
در نتيجه اگر فردي از اين قوه و امتياز خدادادي به درستي استفاده ننمايد و از آن در مسير رسيدن به حقيقت و كمال نهايي بشري بهره نبرد، حتي از حيوانات درجه اي پايين تر خواهد داشت. جسم و بدن انساني او نيز متاثر از اين باور و عقيده دروني خواهد شد.
از طرف ديگر شايد طرح نجاست كفّار از طرف شارع به منظور جدايي و كناره گرفتن مسلمانان از آنان باشد، به خاطر اين كه تحت تأثير افكار و روش و منش آنان قرار نگيرند. در واقع يك فايده توجه به اين دستور حفظ عقايد بسياري از مردم مي‌باشد كه با معاشرت افراد منحرف و گمراه، تحت تأثير قرار نگرفته و منحرف نشوند؛ اين مطلب ريشه اي عقلي و اجتماعي دارد، زيرا انسان به طور ناخواسته از معاشرت با ديگر افراد رنگ مي پذيرد و تحت تاثير تفكرات و رفتارهاي آنان قرار مي گيرد به خصوص اگر رفتارها و عقايد با تمايلات نفساني فرد همخواني داشته باشد.
به هر حال اين نوع دستورات تازگي ندارد و هميشه خردورزان و مصلحان جامعه به توده مردم سفارش مي‌كنند كه از معاشرت با افراد آلوده و گمراه و منحرف و بد رفتار دوري كنند تا در خلال ارتباطات نزديك خود گرفتار تاثير پذيري از آنان و آلودگي فكري و رفتاري نگردند؛ اسلام نيز به نوعي اين موضوع را به صورت حكم «ناپاك بودن كفّار» بيان كرده است.
اين گونه احكام شدت پرهيز و اجتناب و دوري از اين گروه را به توده مسلمان جامعه يادآوري مي نمايد. آن ها را در نهايت انزوا در مراودات اجتماعي قرار مي دهد تا شايد اين امر به نوعي در تغيير تفكر و تعصب هاي بي دليل برخي از آنان مفيد واقع شود و از طرف ديگر گرايش به عقايد فاسد و آثار منفي آن را به همه افراد گوشزد مي نمايد.
گذشته از اين حتي در نگاهي ظاهري روشن است تمام افراد كافر از بسياري از آلودگي‌ها و چيزهاي نجس مانند خون و گوشت خوك و مشروبات الكلي و ... دوري نمي‌كنند. تمام زندگي آنان به نوعي آلوده به اين نجاسات از نگاه فقه اسلامي مي‌باشد. چه بسا براي دوري از آلودگي‌ها، آيين اسلام آن ها را «نجس» شمرده تا مسلماناني كه ممكن است بر اثر معاشرت آلوده شوند، از هر نوع آلودگي محفوظ بمانند.(5)
البته در مورد تعارض اين حكم با انسان دوستي و حفظ كرامت انساني در اسلام هم بايد گفت:
در اسلام مرزهاي امور مختلف و معارف گوناگون مانند امور شرعي، اخلاقي و عقيدتي كاملا متمايز و حساب شده تبيين شده است و در عين ارتباط محكم بين اين امور هرگز امور گوناگون با هم تداخل و تضاد ندارند. در حوزه هاي گوناگون موارد مهم و ضروري بر امور غير مهم و غير ضروري ترجيح داده مي شوند و اسلام در مورد غير مسلمانان دستورات اخلاقي و انساني مختلفي صادر نموده، در طول تاريخ بهترين رابطه و تعامل بين جوامع اسلامي با ساير ملل وجود داشته است.
در واقع اسلام در نگاه اخلاقي و انساني و متاثر از آن به لحاظ قوانين و سيره عملي نسبت به غير مسلمانان بهترين برخورد را دارد. آموزه‌هاي بسياري در سيره و رفتار و دستورات بزرگان دين وجود دارد كه قابل طرح است كه روشن‌ترين آن در كلام امير المؤمنين خطاب به مالك اشتر استاندار مصر آمده است:
«و اشعر قلبك الراحة للرعية و المحبّة لهم و اللطف بهم، فانّهم صنفان أمّا أخٌ لك في الدين أو نظير لك في الخلق؛(6) مهرباني با مردم را پوشش دل خويش قرار ده و با همه دوست و مهربان باش، زيرا مردم دو دسته‌اند: دسته‌اي برادر ديني تو(مسلمانند)، و دسته ديگر همانند تو در آفرينش مي‌باشند( غير مسلمان اما همانند تو انسانند).»
اسلام حتي براي غير مسلماناني كه شهروند حكومت اسلامي هستند چنان ارزشي قائل است كه امام علي(ع) در آن واقعه معروف فرمود:
«به من خبر رسيده كه مردي از لشكر شام به خانة زن مسلمان و زني غير مسلمان كه در پناه حكومت اسلام بوده، وارد شده و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشواره‌هاي آن ها را به غارت برده، در حالي كه هيچ ‌وسيله‌اي براي دفاع جز گريه و التماس كردن نداشته‌اند. اگر براي اين حادثه تلخ، مسلماني از روي تأسف بميرد، ملامت نخواهد شد و از نظر من سزاوار است».(7)
اسلام دين مهر و محبت و خوشرفتاري، عطوفت، گذشت و عدالت است و اين قوانين نسبت به بشر اعمال مي‌شود. در اين گونه امور فرقي بين مسلمان و غير مسلمان نيست. البته حساب كفار معاند و محارب كه همواره در صدد نابودي اسلامند، يا پيروان اديان ساختگي و جعلي با افراد ديگر فرق دارد. اما افراد عادي از غير مسلمان‌ها همانند هر انسان ديگري حق حيات داشته و دين شان براي خودشان محترم است. ما هر چند عقيده آنان را باطل مي دانيم. اما به خود حق توهين و تمسخر به آنان و عقايدشان را نمي دهيم.
اما در كنار همه اين امور نبايد از حقيقتي بالاتر و والاتر غافل شد كه اين افراد با سوء اختيار و به كار نينداختن عقل و قوه تفكر خود مسير سعادت و حقيقت را برخود بسته، راه ضلالت و گمراهي را در پيش گرفته اند. نگاه انساني به آنان نبايد به قيمت همسان دانستن شان با ديگر مسلمانان يا افراد داراي دين و عقيده اي آسماني باشد تا انحراف عميق آنان و اشتباه فاحش و مهلك در تفكر و عمل شان به هيچ انگاشته شود و بروز و تجلي خارجي نداشته باشد.
به علاوه اين مهرباني و محبت تا آن جا پيش رود كه توده جامعه به اين كافران تا حدي نزديك گردند كه چه بسا متاثر از آزادي ها و بي قيدي هاي آنان قرار گرفته، نسبت به ديدگاه و تفكر و تعهدات ديني خود سست و رويگردان شوند. نبايد ارزش هاي اخلاقي را به بهانه دستوري شرعي و اجتماعي به كنار نهاد. در عين حال نبايد به دليل رعايت برخي نكات انساني و اخلاقي،حقيقت و ماهيت حقيقي و ارزش هاي بنيادين انساني را هم ناديده گرفت.
در خصوص بهائيان و ادعاي مسلمان بودن آن ها هم بايد گفت اين ادعا از اساس نادرست است و ايشان به هيچ وجه خود را مسلمان نمي دانند بلكه دين اسلام را به عنوان ديني كه تاريخ آن گذشته است قبول دارند ولي دين خود را آخرين دين و در زمان كنوني و تنها دين برحق مي دانند.(8) و مسلماني وجود ندارد كه ادله گوناگون خاتميت پيامبر اسلام و خاتميت شريعت آن حضرت را نپذيرد.
به علاوه تك تك احكام و شريعت ديني بهائيان با مسلمانان متفاوت است و با اين اختلاف در فكر و عمل معنا ندارد كه يك بهائي ادعا كند فردي مسلمان است ؛ براي تحقيق و بررسي بيشتر در مورد اين فرقه انحرافي مي توانيد به اين مقاله مراجعه نماييد (9) .
پي نوشت ها:
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م ‌60 و ذيل آن؛ آيت الله خامنه اي، اجوبه الاستفتائات، ج 1، سؤال 324 و 325.
2. همان.
3. توبه (9)، آيه 28.
4. شيخ طوسى، التهذيب، دار الكتب الإسلاميه، تهران، 1365 ش، ج 1، ص 223.
5. آيت الله مكارم و آيت الله سبحاني، پاسخ به پرسش هاي مذهبي انتشارات نسل جوان، قم 1383 ش، ص327.
6. نهج البلاغه، نامه 53.
7. همان، خطبه 27.
8. http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D8%AA
9. http://www.pasokhgoo.ir/node/1387
موفق باشید.