سلام.من در بیشتر سایت های دینی دیده ام که می گویند رها اسم شیطانی است و به معنی مانع بیدار کردن بندگان برای نماز شب است ایا این درست است؟ اگر این درست باشد پس چرا ثبت احوال این اسم را تایید می کند و درشناسنامه می نویسد ایا این اسم رو روی دختر گزاشتن هیچ مشکلی نداره و اسم شیطانی نیست؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
هدف از خلقت و زندگي انسان سعادت يافتن اوست، و تمام كارها بايد در اين راستا قرار گيرد، حتي نامگذاريها. انتخابٍ نامٍ خوب و زيبا مقدمه‌اي براي تشويق به خوبي‌ها و صفات پسنديده است. اسمي كه از يك پيشينه‌ ي مثبت برخوردار است باعث تلقين همان خوبي‌ها در فرد مي‌شود. اين موضوع درباره‌ي اسامي با پيشينه بد و منفي نيز صادق است.
يكي از حقوق فرزندان بر پدر و مادر انتخاب نام نيكو براي فرزندان است. از امام علي(ع) در حديثي حكايت شده: «حق كودك بر پدر و مادر اين است كه اسم نيكويي براي او انتخاب كنند، و او را با آداب نيكو و اسلامي پرورش دهند، و به او قرآن را بياموزند.(1)
امام صادق و امام كاظم عليهما السلام به يكي از شيعيان دستور مي دهند. اگر مي خواهيد به خانه ما رفت و آمد كنيد و نام شما در ليست شيعيان ما باشد، نام دخترت را عوض كنيد، و نام هايي كه پيش ما محبوب است، براي فرزندتان انتخاب كنيد. يعقوب سراج مي گويد، حضور حضرت صادق(ع) شرفياب شده، ديدم آن حضرت كنار گهواره فرزندش موسى(ع) ايستاده، و با كودكش حرف مي زند، نشستم تا حضرت كارش تمام شود، آنگاه به احترام حضرت از جا برخاستم. به من فرمود: نزديك مولاى خودت بيا، و بر او سلام كن. اطاعت كردم، نزديك گهواره رفتم، و به نوزاد سلام كردم. كودك گهواره، سلام مرا به زبان فصيحى پاسخ داد، و فرمود: هم اكنون به خانه برو و نام دخترت را كه ديروز نامگذارى كردي، تغيير بده، زيرا آن نامى است كه خدا دوست نمي دارد. آرى چند روز پيش خدا دختري به من داده بود، اسمش را حميراء گذاشته بودم.حضرت صادق ع فرمود: فرمان فرزندم را بكار بند، كه نجات شما در آنست.(2)
اگر چه نامي كه شما مطرح كرده ايد سابقه بدي ندارد و نمي توان به صرف گفتۀ يك سايت، آن را مخصوص گروهي خاص دانست. بلكه با توجه به معناي آن، مشكلي در اين نامگذاري وجود ندارد. اما با توجه به روايتي كه نقل كرديم و با توجه به اينكه براي حضرت زهرا (س) اسم هاي زيادي نقل شده، مثل فاطمه، طاهره، زكيه، محدّثه، صديقه، مباركه، زكيّه، راضيه، مرضيه، انتخاب يكي از آن ها براي اين فرزند، خيرات و بركات مادي و معنوي فراواني را در زندگي دنيا به ارمغان مي‌آورد، و سبب ناراحتي و تنفر شيطان و آدم هاي شيطان صفت مي گردد. يكي از شاگردان امام صادق (ع) به آن حضرت عرض كرد: من به فداي تو شوم، ما فرزندان خود را به اسم هاي شما و پدران تان نامگذارى مي كنيم، آيا اين عمل براى ما در پيشگاه الهى اجر و فايده‏اى دارد؟ حضرت فرمود: بلى بخدا قسم اين عمل براي شما نزد خدا فايده دارد. آيا دين داري چيزي جز دوستي و دشمني است. يعني شما با انتخاب اسم هاي ما براي فرزندان تان علاقه و دوستي خود را نسبت به ما ابراز مي كنيد. آنگاه حضرت براي تأييد فرمايش خود به آيه 31 سوره آل عمران استدلال كرد كه مي فرمايد: (اي پيامبر ! به مردم ) بگو اگر خدا را دوست داريد، از من پيروي كنيد، تا خدا نيز شما را دوست داشته باشد، و گناهان تان را ببخشد، و خدا آمرزنده و مهربان است. (3)
پي نوشت ها:
1. مستدرك الوسايل، محدث نوري، ج15، ص 132، مؤسسه آل البيت، قم 1408 ش.
2. همان، ج 15، ص 128.
3. همان، ج12، ص219.
موفق باشید.