با سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان گرامی
منظور از «مصر»در این آیه چیست؟آیا شهری که در این آیه به آن اشاره شده است،سرزمینی که قوم یهود تشویق شده‌اند که وارد آن شوند تا از انواع روزی‌ها برخوردار شوند و آن‌ها اطاعت نکردند و وارد آن نشدند و به سزای این نافرمانی سزاوار خشم پروردگار شدند،شهر خاصی است و مشخص شده که کدامین شهر است؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در اين كه منظور از" مصر" كجاست؟ چند احتمال داده شده است:
" مصر" در اين آيه اشاره به همان مفهوم كلى شهر است، يعنى شما اكنون در اين بيابان در يك برنامه خودسازى و آزمايشى قرار داريد، اينجا جاى غذاهاى متنوع نيست، برويد به شهرها گام بگذاريد كه در آنجا همه اينها هست(1)، ولى اين برنامه خود سازى در آنجا نيست.
طرفداران اين نظر دليل آن را اين مى‏دانند كه بنى اسرائيل نه تقاضاى بازگشت به" مصر" را داشتند و نه هرگز به آن باز گشتند.
بعضى ديگر همين تفسير را انتخاب كرده و بر آن افزوده‏اند كه منظور اين است ماندن شما در بيابان و استفاده از اين غذاى غير متنوع به خاطر ضعف و زبونى شما است، نيرومند شويد و با دشمنان پيكار كنيد و شهرهاى شام و سرزمين مقدس را از آنها بگيريد تا همه چيز براى شما فراهم گردد.(2)
سومين تفسيرى كه براى اين آيه ذكر شده، اين است كه منظور همان كشور مصر است يعنى شما اگر از غذاهاى غير متنوعى در اين بيابان بهره مى‏گيريد در عوض ايمان داريد و آزاد و مستقل هستيد اگر نمى‏خواهيد بر گرديد و باز هم برده و اسير فرعونيان يا امثال آنها شويد، تا از باقيمانده سفره آنها، از غذاهاى متنوعشان بهره گيريد، شما به دنبال شكم و خورد و خوراكيد، هيچ نمى‏انديشيد كه آن روز برده و اسير بوديد، و امروز آزاديد و سر بلند در واقع اگر شما محروميت مختصرى داريد اين بهاى آزادى است كه مى‏پردازيد. (3)
تفسير اول از همه مناسبتر به نظر مى‏رسد.(4)
پي نوشت ها:
1. فيض كاشاني، الاصفي، قم، دفتر تبليغات اسلامي، 1418ق، ج1، ص40.
2. رشيد رضا، تفسير المنار، ذيل آيه.
3. سيد قطب، في ضلال القرآن، ذيل آيه.
4. مكارم شيرازي، تفسير نمونه، تهران، اسلاميه، 1374ش، ج1، ص278.
موفق باشید.