با سلام میخواستم اطلاعاتی در مورد تله پاتی داشته باشم و اینکه در دین اسلام چه حکمی داره و اینکه اصلا همچین چیزی هست یا نه ؟با تشکر

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
تله پاتي، به زبان ساده قدرت و استعداد مخابره پيام يا تصويري از ذهن به ذهن فرد ديگر، بدون استفاده از وسايل حسي مانند سخت گفتن و مشاهده علائم يا حركات است.
كلمه «تله پاتي» نخستين بار توسط فردريك مايرز يكي از پايه گذاران انجمن تحقيقات رواني انگلستان به كار گرفته شده‌است. اين كلمه از دو لفظ يوناني مشتق شده: يكي Tele به معني «دور»، و ديگري Paths به معني «احساس» است كه در مجموع مي‌توان آن را «احساس از دور» معني كرد.
اين پديده از يك طرف (ديدگاه) يكي از زمينه‌هاي EPS (ادراك فراحسي) محسوب مي‌شود. چرا كه EPS را مشتمل بر تله پاتي، روشن بيني و پيشگويي مي‌دانند. ولي در طرف ديگر، از اين پديده به عنوان روشي كه بر روي روان فردي ديگر تاثير مي‌گذارند، ياد شده‌است. به اين ترتيب مي‌توان آن را جزء مضامين PK (روان جنبشي) ويا «تله كينه سيس» نيز طبقه بندي كرد.
روشن نگري عبارت است از آگاهي از وقايع، اشياء يا افراد بدون كاربرد حواس شنوائي، بينائي، بويائي، چشائي و لامسه. روشن نگر به كسي مي گويند كه مثلأ بتواند محل زندگي و شرايط يك كودك گم شده را بدون مدد گرفتن از حواس خويش بگويد و يا از راه دور حوادث در حال رخ دادن را ببيند يا احساس كند. در كل در تله پاتي اطلاعات از اند يشه يا احساس فرد ديگري گرفته مي شود، در حالي كه در روشن نگري اين آگاهي بدون ارتباط با انديشه و احساس ديگري حاصل مي گردد.
ادعا مي شود كه روشن نگري به فاصله ي زماني و مكاني بستگي ندارد.(1) براي مطالعه بيشتر در اين زمينه ر.ك: اسرار هيپنوتيزم، مهرداد مهرين بانضمام بخشي در باره ي تله پاتي يا "خواندن فكر از دور" ترجمه نقي اصفهاني، چاپ پنجم، مؤسسه مطبوعاتي عطائي، تهران، تابستان 1364ش.
در مورد امكان تله پاتي بايد گفت: شاخه‌اي از آنچه در گذشته سحر خوانده مي‌شده است در واقع معلول عوامل تلقيني بوده كه امروز، قدرت آن بر بشر آشكار گرديده است. اينها زيركي هاي روان شناختي است كه بشر با كشف رموز آن، خاصيت رمز گونگي را از آنها گرفته و به يك علم آموختني و كاملاً طبيعي تبديل كرده است.
مسائلي مانند خوابهاي مصنوعي، هيپنوتيزم، تله پاتي، مانيه تيزم و ... در اين دسته قرار مي‌گيرند. بايد گفت تله‏پاتي بر خلاقيت روح دلالت دارد و گويا امواجي را از راه دور به سوي شخص ديگري از آشنايان متصاعد مي‏كند. البته اين امر مشروط به آن است كه بين دو روح به وسيله احساسات، ارتباط برقرار شود. نمونه‏هاي فراواني از آن در كتب ذكر شده است.
اما در باره ديدگاه اسلام راجع به علومي مثل هيپنوتيزم، مانيه تيزم، تله پاتي و احضار ارواح، بايد گفت: در باره ماهيت سحر در بين انديشمندان و فقهاء، اختلاف است و اين مسلم است كه اگر چيزي در حال حاضر از مصاديق سحر محسوب گردد، قطعا حرام است، اما در باره اين علوم، گروه كثيري از فقها بر آنند كه اين ها فعلا از مصاديق سحر نيستند و بر اين اساس، اين علوم در صورتي كه داراي آثار سوء، موجب اذيت و آزار و ورود در حريم خصوصي ديگران نباشد استفاده از آن اشكال ندارد و گرنه اشكال دارد و حرام است.(2)
پي نوشت ها:
1. فصلنامه علوم باطني، شماره ۳، سال اول، پاييز ۱۳۸۳ش.
2. سايت انديشه قم، مقاله سحر و جادو http://www.andisheqom.com.
موفق باشید.