سلام.خسته نباشید.
من سئوالی است مدتها در ذهنم رخنه کرده:
اینکه ما دعای فرج می خوانیم و دعا می کنیم که امام زمان زودتر ظهور کند به چه دلیل است؟
امام زمان اگر ظهور کند چه اتفاقی می افتد؟
چه کار کنم که محبت اهل بیت در دلم بیفتد؟
چگونه یار امام زمان باشیم؟
ممنون
پرسش: امام زمان (عج)
سلام.خسته نباشيد.
من سئوالي است مدتها در ذهنم رخنه كرده:من سئوالي است مدتها در ذهنم رخنه كرده:
1 .اينكه ما دعاي فرج مي خوانيم و دعا مي كنيم كه امام زمان زودتر ظهور كند به چه دليل است؟
پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
روح سوال شما به اين سوال باز مي گردد كه: چرا بايد براي فرج دعا كنيم؟ براي پاسخ به سوال نكات ذيل را با دقت بخوانيد:
1. دعا براي انسان كاملي چون امام زمان(ع) ريشه در فطرت دارد. جوهره اصلي روح و فطرت انسان، با "كمالطلبي و نيكي گرايي" آميخته و سرشته شده است. تعظيم و دعا و ذكر و ياد "صاحبان كمال" لازمه عشق و ارادت به نيكيها و كمالات است. اكنون در نظام خلقت، انسان كامل و صاحب كمال برتر از امام زمان (ع) نيست. پس چگونه عاشق امام ميتواند لحظهاي از دعاي حضرت غافل بماند؟
2. دعا اظهار ايمان، ارادت و عشق است.
دعا براي امام يعني اظهار عشق و ارادت دوستدار به محبوب؛ دل دادن صميمانه دلداده به دلدار؛ سر سپردن سرباز جان بركف در پيش پاي سردار. دعا براي امام يعني اعلام وفاداري صادقانه مريد به مراد؛ ابراز علاقه مطيع به مطاع و اعلام خود فراموشي نسبت به جان جانان.
3. دعا براي امام، تمرين خودسازي و آمادهسازي جامعه است.
دعا كه مخ عبادتش گفتهاند، به معناي "خواستن از خدا است. چه چيزي از خدا درخواست ميكنيم؟ وجود مقدس "ولي و حجت خدا" را ميخواهيم. سلامتي و ظهورش را طلب ميكنيم.
دعا يا طلب، سخني است كه اگر از دل برآيد، عمل را به دنبال خواهد داشت. تلقين و تكرار دعا، دعا كننده را وادار ميكند هر كاري كه در سلامتي روحي و قلبي امامش تأثير منفي دارد، انجام ندهد. هر رفتار و گفتاري كه مانع ظهور و عامل تداوم غيبت است، نه تنها مرتكب نشود، بلكه تعهد ميبندد مانند هر عاشقي شب و روز تلاش كند تا موانعي را كه ديگران ايجاد ميكنند، برطرف سازد و محيط را آماده پذيرش "محبوب" گرداند.
4. دعا براي امام دعا براي خود و جامعه است .
دعا براي سلامتي و تعجيل در ظهور امام، دعا براي خود و جامعه انساني به خصوص مستضعفان جهان است. دعا براي رفع ظلم و ستم، فقر و فلاكت و كوه مصائبي است كه برگُرده بيچارگان و درماندگان است.
امام در توقيع شريفي كه به نايب خاصش (جناب محمد بن عثمان) نوشته اند، فرموده اند كه: "براي تعجيل فرج من بسيار دعا كنيد، زيرا كه گشايش كارها و امور شما در فرج من است! ". (1)
5. اگر چه ظهور و فرج امام زمان به امر و قضاي الهي در موعد مقرر و زمان مقرر تحقق مييابد، اما نقش دعا در تعيين مقدرات الهي و حتي تغيير آن ها مانند دفع معصيتهاي مقدّر و تعجيل در زمان ظهور مقدّر بي هيچ ترديدي ثابت است.
خداوند مقدر نموده كه:
با توجه به اموري كه تحقق مييابد و علتهايي كه تمام و كامل ميشوند، امر فرج امام زمان در زمان يا دورهاي خاص تحقق يابد.
يكي از علتهايي كه در تعيين و تقدير زمان ظهور ميتواند نقش داشته باشد و در روايات معصومين به صراحت از آن نام برده شده، تأثير دعا در ظهور و تعجيل فرج امام زمان است. چون از يك طرف دعا، نشانه خواستن انسانها است. خواستن انسانها يكي از علتهاي تحقق ظهور امام زمان است.
از طرف ديگر دعا يكي از اسباب و عللي است كه در جهان هستي، در تحقق يك چيز و يا رفع يك حادثه تأثير دارد، يعني در مجموعه جهان هستي و قوانين و سنتهاي مقدر و معين آن، نيز در قضاي الهي، در تعيين حوادث و يا رفع آن ها، دعا نقش دارد. خدايي كه تقدير حتمي و قطعي را معين نموده، مقدر كرده است كه دعا و خواستن از خداوند، هم چنين كارهاي نيك، زمان تحقق سرنوشت و از جمله زمان ظهور را (كه يكي از حوادث جهان و سرنوشت انساني است) مقدّم سازد. بنا بر اين اصل "ظهور" امري حتمي و قطعي است، اما زمان تحقق آن از تقديرات مشروط است كه با افكار و عقايد و گفتار و افعال انسانها، مقدّم يا مؤخّر ميگردد. شايد بر اين اساس باشد كه درروايات انتظارفرج بهترين اعمال شمرده شده است، چنانكه رسول خدا (ص) فرمود:"أَفْضَلُ أَعْمَالِ أُمَّتِي انْتِظَارُ فَرَجِ اللَّهِ(2)، همچنين دربرخي روايات ديگر، يكي از وظايف منتظران دعا براي سلامتي و فرج حضرت ولي عصر(ع)،-مانند خواندن دعاي فرج و دعاي عهد و ندبه-، بيان شده است. (3)
پينوشتها:
1. علامه مجلسي، بحارالانوار، مؤسسه الوفا، بيروت، 1404 ه ق، ج52، ص 92.
2. لطف الله صافي، منتخب الاثر، قم، موسسه السيده المعصومه، 1419ه، ص 629.
3. شيخ عباس قمي،منتهي الآمال، قم، موسسه انتشارات هجرت، 1378، چاپ سيزدهم، ج2، ص 867.
پرسش: 2 .امام زمان اگر ظهور كند چه اتفاقي مي افتد؟
2 .امام زمان اگر ظهور كند چه اتفاقي مي افتد؟
پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
بعد از ظهور امام زمان(ع) حوادث متعددي اتفاق مي افتد از جمله:
ا- اعلان ظهور
ظهور حضرت به وسيله منادى آسمانى اعلام مىگردد، آن گاه حضرت در حالى كه به كعبه تكيه داده است، با دعوت همگان به حق، ظهور خود را اعلام مىدارد.(1)
2- مبارزات امام زمان(عج)
يكى از حوادث مهم كه بعد از ظهور امام زمان(ع) به وجود مىآيد، مبارزه امام با دشمنان و مخالفان ظهور است. برخى از افراد و گروهها حكومت عدالت گستر امام زمان(ع) را بر نمىتابند و با حضرت به جنگ مىپردازند.(2) امام نيز با آنان مبارزه مي كند. البته مبارزه امام، بعد از هدايت و نصيحت صورت مي گيرد، يعني در صورتي كه نصيحت امام برآن تاثير نگذاشت، حضرت با آنان مبارزه مي نمايد.
3- تشكيل حكومت جهانى و برچيده شدن مرزهاى جغرافيايى
امام مهدى(عج) حكومت جهانى تشكيل مىدهد و مرزهاى جغرافيايى را بر مىچيند. و تمام جهان را فتح مي كند(3) به عبارت ديگر اين حكومت داراي خصوصيات زير مي باشد:
الف )حكومت مستضعفان
"و نريد ان نمن عليالذين استضعفوا فيالارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثين، و نمكن لهم فيالارض..."(4) بر آن هستيم كه بر مستضعفان روي زمين نعمت دهيم و آنان را پيشوايان سازيم و وارثان گردانيم.
اين آيه اگر چه به مناسبت داستان فرعون و موسي و بنياسرائيل نازل شده، اما معناي آن عام بوده و بيانگر سنتي است كه خداوند در ميان مردم جاري ساخته است.
آيه بيان ميكند كه خداوند مستضعفان را بر مستكبران غالب سازد. آن ها را وارث شهر و سرزمين مستكبران نمايد. در حديثي كه «مفضلبن عمر» روايت كرده آمده است:
از اباعبدالله (امام صادق)شنيدم: پيامبر نگاهي به علي، حسن و حسين(ع) انداخت. در حالي كه گريه ميكرد فرمود: شما مستضعفان پس از من هستيد.
مفضل ميگويد: پرسيدم: معناي اين سخن چيست؟ امام فرمود: معنا اين است كه شما امامان بعد از من خواهيد بود.(5)
ب)حاكميت صالحان
"ولقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر انالارض يرثها عبادي الصالحون"(6)
در زبور، پس از ذكر (تورات) نوشتهايم كه زمين را بندگان صالح من به ميراث خواهند برد.
مراد از «زبور» زبور داود است. در سوره نساء (آيه163) و سوره اسراء (آيه 55) آمده است:" و اتينا داود زبورا؛ به داود زبور را ارزاني داشتيم".
زبور«مزامير» است كه در ضمن كتاب عهد قديم آمده است. در اين كتاب ميخوانيم:
«از خشم دوري كن. از دشمني بپرهيز، فريب كارهاي ناشايست را نخور، زيرا كساني كه كار ناشايست انجام ميدهند بركنده خواهد شد... (7)
كساني كه انتظار پروردگار را ميكشند، وارث زمين ميشوند. (8)
اما كساني كه به سكون و آرامش دستيافتهاند، وارث زمين ميشوند. در نهايت سلامت به كامجويي ميپردازند. (9)
زيرا خجستگان و بركتيافتگان از آن ها وارث زمين ميشوند. نفرين شدگان از آن ها ريشهكن ميشوند.(10) درستكاران وارث زمين شده و تا ابد در آن ساكن ميشوند. (11)
ج)جانشيني مؤمنان
"خدا به كساني از شما كه ايمان آوردهاند و كارهاي شايسته كردهاند، وعده داد كه روي زمين جانشين ديگران شان كند، همچنان كه مردمي را كه پيش از آن ها بودند، جانشين ديگران كرد. دين شان را، كه بر ايشان پسنديده است، استوار سازد. وحشت شان را به ايمني بدل كند. مرا ميپرستند. هيچ چيزي را با من شريك نميكنند." (12) همچنين در حكومت امام زمان (ع) مردم رشد فكري پيدا مي نمايند وعلم پيشرفت مي كند، افزون بر آن، در دولت كريمه حضرت رفاه، امنيت، عدالت رشد معنوي... برقرار مي گردد.
براي آگاهي بيشتر، به كتاب هاي زير مراجعه نمائيد:
- موعود شناسي و پاسخ به شبهات، علي اصغر رضواني
- دادگستر جهان،ابراهيم اميني
- عصر ظهور،علي كوراني
پي نوشت ها:
1. نجم الدّين طبسى، چشم اندازى به حكومت مهدى، ص 64 - 65، بي نام.
2. علامه مجلسى، بحارالأنوار، بيروت، لبنان، مؤسسةالوفاء 1404ه.ق، ج52، ص353.
3. صافى گلپايگانى، منتخب الاثر، قم، موسسه السيده المعصومه، 1419، ص 585.
4. قصص (28)، آيه 5.
5. شيخ صدوق، معاني الأخبار- ترجمه محمدى، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1377 ش، نوبت چاپ دوم، ج1، ص 188.
6. انبيا(21)، آيه 105.
7. زبورداود، مزمار 8-9.
8. همان، مزمار 10.
9. همان، مزمار11.
10. همان، مزمار22.
11. همان مزمار29.
12. نور (24) آيه 55.
پرسش: 3 .چه كار كنم كه محبت اهل بيت در دلم بيفتد؟
3 .چه كار كنم كه محبت اهل بيت در دلم بيفتد؟
پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
نوع رابطه ما با اهل بيت (ع)، برچه مبنايي است و بر چه مبنايي بايد باشد؟ آيا مثل رابطه ملت و حاكم است؟ آيا رابطه علمي ميان شاگرد و استاد است؟ آيا رابطه «محبت » و «مودت» و پيوند قلبي و دروني است، كه هم كارسازتر و هم بادوامتر و ريشه دارتر است؟ قرآن كريم روي اين رابطه، تاكيد دارد و «مودت اهل بيت » را اجر رسالت پيامبر (ص) معرفي مي كند: قل لا اسئلكم عليه اجرا الا المودة في القربي- شوري، آيه 23- در روايات هم، مودت و ولايت، به عنوان يك «فرض » و ملاك قبول اعمال به حساب آمده است.(1)
راههاي متعدد جهت ايجاد محبت اهل بيت(ع) وجود دارد، از جمله:
1.معرفت اهل بيت:
در سايه معرفت امام به كمالات و ويژگيهاي او بيش تر واقف ميگرديم. وقوف فطرتا شيفتگي و محبت نسبت به اهل بيت(ع) را در پي دارد. امام صادق(ع) ميفرمايد: امام شاخص [و دليل و راهنماي ]آشكار است كه بين خدا و خلقش قرار گرفته، پس هر كس او را شناخت، مؤمن ميگردد. هر كس او را انكار كرد [و نشناخت]كافر ميگردد.» (2) مؤمن بودن، فرع بر شناخت امام است. از طرفي ايمان، عين حب و بغض است. امام محمد باقر(ع) ميفرمايد:«الايمان حب و بغض؛ ايمان حب و بغض است». (3) حب به تمامي خوبيها و كمالات و بغض از همه بديها، كژيها ... در پرتو شناخت و معرفت ايمان حاصل ميشود. ايمان هم جز حب و بغض نيست. نتيجه اين ميشود كه يكي از راههاي عملي مهم كسب حب اهل بيت، معرفت آن بزرگواران است.
2. اطاعت از اهل بيت:
اگر كسي شناخت لازم و كافي به اهل بيت پيدا كرد، اطاعت از آنان را بر خود لازم ميداند؛ ولي گاهي شناخت در آن حد بالا نيست. در اين صورت چه بسا نسبت به اوامر آنان عصيان شود. عصيان هم به هر اندازه باشد، به همان اندازه كدورت و بغض ميآورد. كدورت و بغض هم، ضد صفا و حب است. پس هر اندازه نسبت به اوامر آنان عصيان شود، به همان اندازه بغض و كدورت نسبت به آنان در دل ايجاد ميشود. برعكس هر اندازه نسبت به اوامر آنان اطاعت شود، به همان اندازه حب و صفا به آنان، دل را فرا ميگيرد.
3. تولي و تبري:
دو اصلي كه با حب اهل بيت تأثير متقابل دارند، يعني، حب اهل بيت تولي و دوستي با دوستان خدا و آنان؛ نيز تبري و بيزاري از دشمنان خدا و آنان را ميآورد. تولي و تبري هم محبت اهل بيت را در پي دارد.
4. زيارت ائمه معصومين
زيارت ائمه معصومين از دور و نزديك و خواندن ادعيه و زيارت نامه ها موجب ايجاد محبت مي گردد. يكي از زيارات معروف، زيارت جامعه كبيره است. در آن فضايل و كمالات انسان هاي كامل و خلفاي برجسته الهي يعني ائمه اطهار بيان شده است.
5. تقواي الهي و دوري از گناه:
به سبب تقوي و ترك معاصي و پرهيز از گناهان، قلب و روح انسان قابليت پذيرش علم و معرفت الهي و ائمه اطهار(ع) - كه بزرگ ترين آيات و تجليات خداوندند - پيدا مي كند. قلب و دل جايگاه خداوند و اوليا مي گردد. ائمه و همه خوبان عالم هر چه دارند، از خدا دارند. هر خوبي و كمال و جذبه اي كه دارند، خدا به آنان عنايت كرده است. آنان بالذات و الاستقلال شايسته تكريم و محبت و عشق و معشوق شدن را ندارند، بلكه به خاطر انتساب به خدا و مقام قرب و بندگي كه نزد خدا دارند، شايستگي هر مقام و منزلت و عشق و محبتي را پيدا كردند. پس عشق حقيقي و بنيادين نسبت به ائمه، در گروي عشق به خدا حاصل مي شود. براي اينكه عشق خداوند در دل مؤمن جاي گيرد، بايد دل را از غير خدا و از همه اغيار پاك نمود. بايد هر چه غير خداست، از دل بيرون كرد تا در آن قلب كه خانه و حرم خداست، محبت خدا و ائمه و اولياي اوج گيرد . ديو چو بيرون رود، فرشته در آيد.
پي نوشت ها:
1. http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/4180/4736/38234
2. علامه مجلسى، بحار الأنوار، الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ناشر اسلاميه، ج23، ص88.
3. همان، ج75، ص175.
موفق باشید.