پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام خسته نباشید پسر بچه یک سال و نیمه دارم میخواستم بدونم حد حجاب در خانه باید چقدر باشدمثلاایا میتوانم او را با خود به حمام ببرم؟لطفا تمامی موارد مورد نیاز را ذکر بفرمایید و اگر کتابی در این زمینه نیز هست را معرفی بفرمایید با تشکر از شما

براي تربيت فرزنداني عفيف لازم است، عفاف را در ايشان نهادينه ساخت. يكي از اصول مهمه در نهادينه سازي عفاف براي فرزندان، رعايت اصل مهم حيا در محيط خانواده است كه يكي از شاخه هاي آن،‌ پوشش اعضاي خانواده است. متاسفانه بعضي از افراد به بهانه محرم بودن با فرزندان، خواهران و برادران خود، حدود لازم را ناديده مي گيرند و در طرز لباس پوشيدن، دقت كافي مبذول نمي دارند.
آري؛‌مهم در نوع پوشش افراد خانه و از جمله والدين در خانه آن است كه پوشش انتخاب شده با حيا و نهادينه سازي آن براي فرزندان معارض نباشد. البته منظور اين نيست كه افراد در مقابل محارم خود دقيقا همان پوششي را داشته باشند كه در مواجهه با غير محارم خود دارند بلكه مراد رعايت حياي پوششي در محيط خانه است. چرا كه رعايت حيا در خانه با حكم شرعي پوشش نزد محارم دو امر جداست.
امام علي (ع)حيا را سبب عفت مي دانند: «سبب العفه الحيا» (1) هر قدر اين احساس شرم در انسان بيش تر باشد، عفت او نيز بيش تر خواهد بود. حضرت علي (ع)فرمود:«اعفكم احياكم؛ با عفت ترين شما، با حيا ترين شماست.»(2)
گر حيا نبود،بيفتد رسم عصمت از ميان ور حجابي در ميان است، از تقاضاي حياست.
بي توجهي به رعايت اصل مهم حيا در كليه شئون زندگي فردي،خانوادگي و احتماعي از سوي فرد و اعضاي خانواده و جامعه، لطمات غير قابل جبراني را وارد مي كند.
با توجه به اين نكته مي گوييم:
البته هنوز فرزندتان خردسال بوده و خردسالان غالبا قدرت تشخيص اين گونه مسائل را ندارند و تا زماني كه ايشان به رشد برسد و قوه تشخيص پيدا كند و رگه هايي از هيجان هاي جنسي در او ديده شود،‌ در محيط خانه كه خود و همسرتان حضور داريد، لازم نيست به خودتان سخت بگيريد. مي توانيد او را به حمام ببريد. البته بهتر است سعي كنيد در محيطي كه فرزندتان نيز حضور دارند، از پوششي انتخاب كنيد كه معارض با حياي خانواده نباشد. سخن در خصوص حمام بردن فرزندتان نيز همين است. يعني اگر پوشش شما در زمان استحمام فرزندتان به گونه اي نباشد كه به حياي حاكم در خانواده ضرر بزند.
براي اطلاع بيش تر، به كتاب هاي ذيل مراجعه فرماييد، از جمله:
1ـ والدين و مربيان مسئول؛ فرهاديان، رضا؛ قم: مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي (بوستان كتاب)، 1377.
2ـ كودك در مكتب اهل بيت، نوشته مرحوم محمد تقي فلسفي.
3ـ تربيت كودك در جهان امروز؛ بهشتي، احمد، قم: مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي، 1377.
4ـ حقوق فرزندان در مكتب اهل بيت(ع)؛ طبسي، محمد جواد، با مقدمه آيت الله معرفت، قم: مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي، 1376.
5ـ راهنماي پدران و مادران و شيوه هاي برخورد با كودكان، سادات، محمد علي، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1372.
6- ريحانة بهشتي يا فرزند صالح،‌ميخبر،‌سيما،‌ انتشارات نورالزهراء
جهت دريافت راهنمايي هاي بيشتر با شماره (096400) تماس بگيريد و راهنمايي بگيريد.
پي نوشت ها:
1. آمدى، عبدالواحدبن محمد تميمى، غررالحكم ودررالكلم، انتشارات دفتر تبليغات اسلامى قم، 1366 ه ش، ص 257.
2. همان، ص 256.
موفق باشید.