با سلام در مورد نشانه های ظهور پس از مطالعه چند سوال برایم ایجاد شده که خدمتتان عرض می کنم:
1. ایا در نشانه های حتمی بدا صورت می گیرد یا نه من در این زمینه از امام باقر دیدم که شاید در آن بدا صورت بگیرید لطفا توضیح بفرمایید
2. ایا کتاب شش ماه پایانی نشر موعود که حوادث 6 ماه مانده به ظهور را با تاریخ دقیق روز و ماه بیان می کند تایید می کنید
3. ایا اگر مردم دنیا در زمینه سازی با هم متحدد شوند ایا باز هم باید انواع بلاهای قبل از ظهور که در غالب نشانه بیان شده را تحمل کننند
4. در روایتی از امام صادق ذکر شده سال ظهور فرد است بفرمایید منظور دو رقم اخر است یا کل رقم های سال باید فرد باشد
مایل هستم تمام سوالهایی که تا حالا در مورد نشانه های ظهور بیان شده چه در سایت شما و چه در جای دیگر به همراه پاسخ داشته باشم راهی هست به من نشان بدید یا خودتان مطلبی دارید برایم بفرستید اخه در دانشگاه سخنرانی دارم میترسم همکاران هیات علمی سوالی بپرسند که بلد نباشم می خواهم قبلش همه سوالها را حدس زده و جوابی داشته باشم.
5. چرا ایران پس از 33 سال انقلاب در زمینه سازی کار جدی انجام نمی ده و انجمن های اینچنین را حمایت نمی کند انگار با ظهور امام قدرت از انها گرفته می شود
خواهشمند است تمام سوالها باهم جواب داده شوند با تشکر از حوصله شمااصلاً باورم نمیشه مرکزی باشه که اینقدر در پاسخگویی دقیق باشه بازهم ممنون کار ما را در کشف حقیقت اسان کردید سپاسگذارم و همیشه مزاحم خواهم شد به شرط حیات

پرسش: نشانه هاي ظهور
با سلام در مورد نشانه هاي ظهور پس از مطالعه چند سوال برايم ايجاد شده كه خدمتتان عرض مي كنم:
1. ايا در نشانه هاي حتمي بدا صورت مي گيرد يا نه من در اين زمينه از امام باقر ديدم كه شايد در آن بدا صورت بگيريد لطفا توضيح بفرماييد

پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
براي روشن شدن اين مطلب بايسته است شرح دهيم كه رخدادهايي كه از پديد آمدن آن ها خبر داده شده اند سه حالت دارند:
1.برخي از امور مسلم، به همان گونه كه خبر داده اند،پديد مي آيندوهيچ تغييري در آن ها داده نمي شود. اين دسته از امور حوادثي هستند كه شرايط اقتضاي آن ها فراهم است و مانعي در كار نيست. چنين اموري را هر چند خداوند قادر است تغيير دهد و يا آن ها را اصلا بر دارد، ولي چون مخالفت وتغيير وحذف آن ها با اصول مسلم: "عدالت " "حكمت "و"لطف" خداوند ناساز گار است، تغيير آن ها ازسوي خداوند، محال خواهد بود، مانند ظهور حضرت مهدي (عج) كه امكان ندارد تغيير كند، يا اصلا بر داشته شود، چنانكه خداوند، توان به انجام ظلم را دارد، ولي انجام آن ها بروي محال است.
2.دسته از رخداد ها، مانند حالت نخست، اموري حتمي وقطعي هستند، ولي تبديل و بر داشتن آن ها ناساز گاري با حكمت وعدالت خداوند ندارد. اين امور هرچند از اين جهت كه اسباب و شرايط ايجاد آن ها، وجود دارد باز دارنده اي هم بر سر راه پيدايش آن ها نيست و از اين جهت حتمي هستند، ولي اشكال ندارد كه اراده خداوند آن ها راتغيير دهد و يا آن رابر دارد. نشانه هاي حتمي ظهور از اين گونه اند، يعني از نظر فراهم بودن شرايط و مقتضيات در آن زمان پيش بيني شده با نبودن باز دارنده برسر راه پديد آمدن آن، تحقق قطعي والزامي خواهد بود. با اين حال امكان دارد به اراده خداوند، تغيير كنند و يا محقق نشوند، پس حتمي بودن، به معناي آن نيست كه محال است رخ ندهند.
3. دسته اي از رخداد ها آن هايي هستند كه پديد آمدن آن ها، در صورتي كه باز دارنده اي پيش نيايد و مقتضيات آن ها موجودباشد، واقع خواهند شد. شماري زيادي از نشانه هاي ظهور كه از نشانه هاي غير حتمي ظهور شمرده مي شوند، از اين گونه اند.(1)
پي نوشت:
1. مجله حوزه، ويژه امام زمان (ع) – شماره 70و71-، ص241-242.
پرسش: 2.آيا كتاب شش ماه پاياني نشر موعود كه حوادث 6 ماه مانده به ظهور را با تاريخ دقيق روز و ماه بيان مي كند تاييد مي كنيد

پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
نمي‌توان براي ظهورامام(ع)زمان تعيين كرد، زيرا زمان ظهور امام زمان (ع) از اسرار الهي است و تنها خداوند از آن آگاهي دارد. اگر فرد يا افرادي زمان ظهور را معين كرد،وظيفه داريم آنان را تكذيب نماييم. بنا بر اين كسي نمي تواند بگويد كه وقت ظهور فلان زمان است. در روايات نيز از تعيين زمان ظهور امام زمان نهي شده است. عبدالرحمن بن كثير مي گويد: در محضر امام صادق(ع) بودم كه «مهزم» وارد شد و عرضه داشت: خبر ده مرا از امرى كه منتظرش هستيم كه كى خواهد بود؟ فرمود: وقتگذاران دروغگويند. عجله كنندگان هلاك گردند. تسليم شدگان نجات يابند.
ظهور امام مبتني بر شرايط و نشانه‌هايي است. هر گاه شرايط ظهور فراهم و نشانه‌هاي ظهور محقق گردد،حضرت ظهور مي‌نمايد، اما ما نمي‌دانيم كه شرايط در چه زماني فراهم ونشانه هاي ظهور كي محقق مي گردد؟
بنا براين كتابي كه در آن وقت ظهور را به صورت قطعي يا تقريبي، معين كرده باشد، مورد تاييد نيست.
پرسش: آيا اگر مردم دنيا در زمينه سازي با هم متحدد شوند آيا باز هم بايد انواع بلاهاي قبل از ظهور كه در غالب نشانه بيان شده را تحمل كننند؟

پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
به مجموع حوادث، رويدادها و تحولاتي كه پيش از ظهور يا هم‏ زمان با آن رخ مي‏دهند، به نشانه‏ها يا "علائم ظهور" تعبير مي‏شود.
به عنوان نمونه، در روايات"ملاحم و فتن" از امام صادق(ع) روايت شده كه فرمود:"قبل از قيام قائم وقوع پنج علامت حتمي است: يماني، سفياني، صيحه آسماني، كشته شدن نفس زكيه و فرو رفتن در بيداء".(1)
اما مهم تر و كليدي تر از علائم ظهور در موضوع آخرالزمان و ظهور حضرت حجت(عج) بحث "شرايط ظهور"مي باشد.
به مجموعه زمينه‏ها و بسترهاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي كه در صورت فراهم‏شدن آنها ظهور امام مهدي(ع) رخ خواهد داد، «شرايط ظهور» گفته مي‏شود. البته در اينكه با قاطعيت بتوان اموري را از شرايط ظهور برشمرد و ادعا كرد كه با تحقق آنها حتماً ظهور محقق خواهد شد، ترديد وجود دارد، با اين حال، شايد بتوان از برخي روايات چنين استفاده كرد كه اموري مانند آمادگي فكري و عملي مردم براي ظهور امام عدالت‏گستر، عزم جدي آنها براي وفا به پيمان خود در برابر آن امام، وجود تعداد كافي ياران مخلص و وفادار، نااميدي كامل مردم از طرح‏ها و برنامه‏هاي دست‏ساخته بشر براي اصلاح وضع جهان و... از شرايط ظهور به شمار مي‏آيند.
نتيجه آنكه شرايط ظهور كه رابطه آن ها با ظهور، رابطه علّي، معلولي و سببي، مسببي است و تحقق ظهور، در گرو فراهم شدن آن شرايط و زمينه ها است؛ به گونه اي كه با وجود آن ها، ظهور محقق خواهد شد و با فقدان آن ها، ظهور به تأخير خواهد افتاد.
پيش‌ شرط ظهور عدالت‌خواهي مردم هستند. امامِ عدالت، امت عدالت‌خواه مي‌خواهد. دولت عدالت، جامعه عدالت‌پذير مي‌خواهد. جامعه فاسد، امام عدالت را نمي‌پذيرد. مردم فاسد، دولت عدالت را تحمل نمي‌كنند؛ همان‌گونه كه امام علي(ع) را تحمل نكردند.
ظهور بلا و فساد در واقع يكي از عوامل پذيرش دعوت آن حضرت از سوي مردم و زمينه ساز ظهور است. مردمي كه ستم ها و بلايايي را چشيده و ديده اند، خود را براي گسترش عدالت آماده كرده اند. اما شرط قطعي ظهور نخواهد بود بنا براين اگر بدون گسترش فساد و ابتلائات زمينه فراهم شد ممكن است ظهور تحقق يابد و حال آنكه بلاي فراگير رخ نداده است.
براي آگاهي بيشتر به منابع زير مراجعه فرماييد:
- امام مهدي (ع) از ولادت تا ظهور سيد محمد كاظم قزويني
- موعود نامه، مجتبي تونه اي
- دادگستر جهان، ابراهيم اميني
پي نوشت:
1. كمال الدين وتمام النعمة، شيخ الصدوق، سال چاپ محرم الحرام 1405 - 1363 ش، ناشر مؤسسة نشر إسلامي وابسته به جماعة مدرسين قم، ج2، ص649.
پرسش: نشانه هاي ظهور
4. در روايتي از امام صادق ذكر شده سال ظهور فرد است بفرماييد منظور دو رقم اخر است يا كل رقم هاي سال بايد فرد باشد
مايل هستم تمام سوالهايي كه تا حالا در مورد نشانه هاي ظهور بيان شده چه در سايت شما و چه در جاي ديگر به همراه پاسخ داشته باشم راهي هست به من نشان بديد يا خودتان مطلبي داريد برايم بفرستيد اخه در دانشگاه سخنراني دارم ميترسم همكاران هيات علمي سوالي بپرسند كه بلد نباشم مي خواهم قبلش همه سوالها را حدس زده و جوابي داشته باشم.
پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
امام صادق(ع) فرموده است:(لا يخرج القائم إلاَّ في وتر من السنين سنه إحدى أو ثلاث أو خمس أو سبع أو تسع) (1)قائم(عج)خروج نمي كند مگر در سالهاي فرد: سال اول، يا سوم، يا پنجم، ياهفتم، يا نهم. واز امام محمد باقر(ع) روايت است:(يقوم القائم في وتر من السنين: تسع، واحدة، ثلاث، خمس)(2) قائم(عج) در سالهاي فرد قيام مي كند: نه، يك، سه و پنج.
بنا بر اين مراد از اين روايت عدد يكان است يعني آخرين عدد آن كه زوج و فرد بودن عدد به آن بستگي دارد.
براي اطلاع بيش تر در اين زمينه مي‏توانيد به كتاب «چشم به راه مهدي(ع) بحث مربوط به «بررسي نشانه‏هاي ظهور» و دادگستر جهان از ِآيت الله ابراهيم اميني مراجعه نماييد.
پي نوشت ها:
1. طبرسى‏، إعلام الورى بأعلام الهدى، اسلاميه‏، تهران‏، 1390 ق‏، چاپ سوم، ص459‏.
2. محمد بن ابراهيم نعمانى‏، الغيبة للنعماني، نشر صدوق‏ ، تهران‏، سال چاپ 1397 ق‏، نوبت چاپ اول‏، ص262.
پرسش: نشانه هاي ظهور
5. چرا ايران پس از 33 سال انقلاب در زمينه سازي كار جدي انجام نمي ده و انجمن هاي اينچنين را حمايت نمي كند انگار با ظهور امام قدرت از انها گرفته مي شود
خواهشمند است تمام سوالها باهم جواب داده شوند با تشكر از حوصله شمااصلاً باورم نميشه مركزي باشه كه اينقدر در پاسخگويي دقيق باشه بازهم ممنون كار ما را در كشف حقيقت اسان كرديد سپاسگذارم و هميشه مزاحم خواهم شد به شرط حيات
پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در آغاز بايد گفت: زمينه سازي براي ظهور امام زمان (ع) مبتني بر شناخت زمان ظهور و همه شرايط آن مي باشد، و حال اينكه ما زمان ظهور و همه شرايط آن را نمي دانيم، در عين حال ايران اسلامي فعاليت هائي در اين خصوص انجام داده است از جمله:
1.برنامه سازي و تبليغ از فرهنك مهدويت
ايران برنامه هاي متعدد درباره معرفي آموزه هاي مهدويت انجام داده است. از جمله برنامه ها، برنامه هاي تلويزيون و راديو مي باشند كه بارها اين بر نامه از تلويزويون پخش شده است، همچنين جمهوري اسلامي دهها كتاب، مقاله و پايان نامه، در اين خصوص سامان داده است كه اين امر نيز در هدايت سازي مردم و آشنائي آنان با ابعاد فرهنگ مهدويت تاثير گزار بوده است، همچنين اين كشور برخي از مراكز را به منظور شناخت مفاهيم مهدويت ايجاد نموده است كه اين امر نيز در زمينه سازي ظهور تاثير اساسي دارد.
2- تحول جامعه بشري
فراهم آوردن زمينه‌ هاي ظهورامام زمان (عج)، از جمله شرايط ظهور به حساب مي‌آيد، و تا زمينه ظهور فراهم نشود، حضرت مهدي (عج )ظهور نخواهد كرد. يكي از آن موارد،" تحوّل جامعه بشري "است. ايجاد آگاهي و آمادگي جامعه بشري براي حقّ و حقيقت و مخالفت جدّي با ظلم و جور، يكي از زمينه‌ هاي مهم براي ظهور است. و اين مهمّ برعهده همه ما مسلمانان است. ما بايد با استفاده از علم و تكنولوژي، حقايق اسلام را به گوش جهانيان برسانيم، آنها را با زيبايي‌هاي مكتب اهل بيت پيامبر(ص) آشنا بسازيم؛ تا با شناخت زيبايي‌هاي مكتب اهل بيت (ع)،حق را از باطل تشخيص داده، به حقيقت بپيوندند، نتيجه اين امر زمينه ساز ظهور مي باشد، زيرا مردم باشناخت اسلام و مكتب اهل بيت، با مفاهيم مهدويت نيز آشنا مي گردند.
3-انقلاب
ازديگرزمينه هاي ظهورامام زمان (عج)" برپايي قيام ها و انقلاب هاي ظلم ستيز و عدالت خواهانه " است.(1)از اموري كه باعث تسريع در انقلاب جهاني حضرت مهدي (عج) شده وموجب بيداري و آگاهي جامعه جهاني و در نتيجه فراهم آمدن زمينه ظهور مي گردد قيام ها و انقلاب هاي اسلامي و بيدارگرايانه است. يكي از اين انقلاب ها كه تأثير بسزايي در اين رابطه داشته و موجب مطرح شدن اسلام و فرهنگ تشيّع در بين مردم جهان گرديده، انقلاب بزرگ ملّت ايران به رهبري حضرت امام خميني (ره) مي باشد. ايران اسلامي با انقلاب دو كار مهم(معرفي اسلام و تحول بشري ) را انجام داد كه اين امر از زمينه هاي ظهور محسوب مي شوند. نتيجه اين امرآن است كه امروز طيف وسيعي از مردم با فرهنگ مهدويت آشناو رشد فكري پيدا نموده اند، از همه مهمتر اينكه جهانيان به اسلام رو آوردنده اند كه اين امر نيز زمينه مناسب جهت ظهور امام زمان (ع)است. تحقيقات گسترده دانشمندان غرب، گوياي اين حقيقت است كه به بركت انقلاب و تشكيل جمهوري اسلامي، گرايش مردم ايران وبرخي مردم جهان به دين بيشتر شده است. به چند گزارش زير توجه كنيد:
-گوستاوينبور، خبر نگار روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز طي گزارشي مي نويسد: نه تنها در آمريكا، كه در همه نقاط جهان،توجه مردم به مذهب و خدا رو به افزايش چشم گير است. (2)
-پيتر شولاتور،نويسنده و مفسر سياسي مشهور آلمان اظهار مي دارد "اكنون نهضت بازگشت به دين ومدينه فاضله آغاز شده است.(3)
- بيل مايرز، روزنامه نگار و محقق آمريكايي طي ده برنامه ي متوالي كه از شبكه تلويزيوني پي بي اس پخش شد، با ارائه نتايج تحقيقات خود اظهار داشت: مردم در سراسر جهان از مادي گرايي وماترياليسم خسته شده اند و به سرعت به سوي معنويت باز مي گردند. اين باز گشت چندي است كه آغاز شده است."
-گراهام فولر تئوريسين برجسته سازمان سيا در امور سياست خارجي مي گويد: در شرايط حاضر هيچ قدرت اجتماعي قوي تر از دين در جهان وجود ندارد.(4) با تأكيد بر اين كه "مردم دنيا به طور روز افزون چه در شرق و چه در غرب به طرف خداوند، مذهب و معنويت سوق پيدا مي كنند "(5) و جريان بازگشت ملت ها به دين باوري همانند يك سيل خروشان به راه افتاده، و اين تصور كه سكولاريسم همه جهان را در بر مي گيرد، به پايان رسيده است (6). وي تصريح مي كند كه "همه به اشتباه در اين انديشه بودند كه دنيا گرايي در حال به تحليل بردن مذهب است و هيچ چيز نمي تواند مانع آن شود. (7)
مي توان برخي از فعاليت هاي ايران درباره امام زمان(ع) را چنين خلاصه كرد:
1.تدوين كتاب وآثارعلمي وپژوهشي
2 تبيين معارف مهدويت
3. مبازه با آسيب ها
4. مبازه با مدعيان مهدويت
4. تربيت افراد متخصص مهدويت
5. تهيه و تدوين سريال و نماش نامه ها
6.تاسيس مراكز تحقيقات و آموزشي
7. راه اندازي سايت و وبلاك ها
8. گفتگو در قالب پرسش و پاسخ ايجاد سايت هاي سوال و جواب
9. تبليغ درفضاهاي مجازي، مانند اينترنت و چت روم
10. برگزاري همايش
11. مبارزه با انحرافات و كجروي ها
البته ما هم انتظار داريم كه جمهوري اسلامي فعاليت هاي بيشتري در اين خصوص انجام دهد.
دراين باره با مراكز زير ارتباط بر قرار نماييد:
1. مركز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه قم، گروه مهدويت.
2. مركز تخصصي مهدي موعود،-قم- تلفن 7737801.
3. موسسه فرهنگي انتظار نور،- قم- تلفن: 32ـ 7746830.
پي نوشت ها:
1. مجتبي تونه اي، موعود نامه، ص 381، ذيل كلمه (زمينه سازان "
2. ماهنامه صبح/ش67/اسفند 75.
3. روزنامه كيهان/12/9/74.
4. مير احمد حاجتي ،عصر امام خميني، چاپ ششم، ويرايش دوم،ص 82.
5. روزنامه ابرار/6/6/75 به نقل از هفته نامه فرانسوي آبزرواتور.
6. روزنامه ايران 15/5/76.
7. روزنامه جمهوري اسلامي/24/5/71.

موفق باشید.