با سلام و خسته نباشید
با توجه به آیه 30 سوره انبیاء که مطلبی علمی است آیا چنین چیزی تا کنون به اثبات رسیده یا نه؟ آیا در زمان پیامبر اکرم کسانی(غیر از قران و پیامبر اکرم) بودند که چنین چیزی را اثبات کرده باشند؟سند اثبات مطلب علمی این آیه در کدام سایت یا... وجود دارد؟ خواهشمندم قاطع، محکم و سریح و شفاف جواب دهید
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در آيه مذكور خداوند متعال مي فرمايد: «أَ وَ لَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَ جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كلَُّ شىَْءٍ حَىٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ» (1) «آيا كافران نديدند كه آسمانها و زمين به هم پيوسته بودند، و ما آنها را از يكديگر باز كرديم و هر چيز زندهاى را از آب قرار داديم؟! آيا ايمان نمىآورند؟!»
در آيه مذكور به دو مسئله پيدايش جهان و پيدايش حيات در زمين اشاره شده است.
ابتدا در خصوص مسئله پيدايش جهان بايد بگوييم كه در مورد معناى پيوستگى و جدائى آسمانها و زمين(رتق و فتق) كه در اين آيه آمده مفسران سه احتمال را مطرح كردهاند:
الف: به هم پيوستگى آسمان و زمين اشاره به آغاز خلقت است كه طبق نظرات دانشمندان، مجموعه اين جهان به صورت توده واحد عظيمى از بخار سوزان بود كه بر اثر انفجارات درونى و حركت، تدريجا تجزيه شد و كواكب و ستارهها از جمله منظومه شمسى و كره زمين بوجود آمد و باز هم جهان در حال گسترش است.
ب: منظور از پيوستگى، يكنواخت بودن مواد جهان است به طورى كه همه درهم فرو رفته بود و به صورت ماده واحدى خودنمايى مىكرد. امّا با گذشت زمان، مواد از هم جدا شدند و تركيبات جديد پيدا كردند و انواع مختلف گياهان و حيوانات و موجودات ديگر در آسمان و زمين ظاهر شدند.
ج: منظور از به هم پيوستگى آسمان اين است كه در آغاز بارانى نمىباريد و مقصود از به هم پيوستگى زمين آن است كه در آن زمان گياهى نمىروئيد. امّا خدا اين هر دو را گشود از آسمان باران نازل كرد و از زمين انواع گياهان را روياند.
الته برخى مفسران معتقدند كه مانعى ندارد آيه فوق داراى هر سه تفسير باشد.(2)
برخى صاحبنظران معاصر نيز با طرح اين آيه مىنويسند كه اين آيه خبر مىدهد كه آسمانها چيز واحدى بود و سپس جدا شد و اين يكى از معجزات قرآن است كه علم جديد آن را تأييد مىكند. اما بايد توجه داشت كه با توجه به تعدد نظريهها در مورد آغاز خلقت و عدم اثبات قطعى آنها، در حال حاضر نمىتوان هيچ كدام را به صورت قطعى به قرآن نسبت داد. اگر روزى نظريه مهبانگ (3) به صورت قطعى اثبات شود اين مطلب اعجاز علمى قرآن را اثبات مىكند. چرا كه نوعى رازگوئى علمى قرآن كريم است. امّا اين مطلب به صورت كنونى آن، بيش از يك هماهنگى شگفتانگيز ظاهر قرآن و علم نيست.(4)
در خصوص مسئله دوم و پيدايش موجودات از آب بايد بگوييم كه از آيه مورد بحث بدست مىآيد كه منشأ پيدايش موجودات از نظر قرآن «ماء» بوده است. در تفسير اين «ماء» چهار احتمال مطرح است:
الف: مقصود اين باشد كه ماده اصلى موجودات زنده از آب تشكيل شده باشد.
ب: مقصود پيدايش نخستين موجود از آب باشد.
ج: مقصود مايع آب گونهاى باشد كه خلقت جهان از آن بنا شده است.
د: مقصود آب نطفه و منى باشد.
با توجه به تفسيرهاى مختلف آيه مورد بحث، نمىتوان يك تفسير را به صورت قطعى به آيه فوق نسبت داد و بقيه را نفى كرد.
امّا هر كدام از معانى چهارگانهاى كه مراد آيه باشد نوعى رازگوئى علمى است كه توسط قرآن كريم در چهارده قرن قبل صورت گرفته است. اين اشارات علمى، عظمت اين كتاب الهى را مىرساند، ولى با توجه به اين كه برخى از دانشمندان يونان (مثل تالس) قبل از قرآن متذكر شده بودند كه اصل هستى از آب است، لذا اين مطالب قرآن اعجاز علمى اين كتاب را اثبات نمىكند.(5) ما بايد اعجاز علمي را با مطالب متقن اثبات كنيم كه كم هم نيستند.
پي نوشت ها:
1. أنبياء(21) آيه 30.
2. آيت الله مكارم شيرازى، تفسير نمونه، تهران، دار الكتب الإسلامية، 1374ش، ج13، ص 395.
3. اين نظريه از سال 1900 م پيشنهاد شد و هم اكنون از سوى اكثر اختر شناسان به عنوان بهترين نظريه موجود تلقى مىشود. خلاصه اين نظريه آن است كه حدود 20 بيليون سال پيش تمام ماده و انرژى موجود در جهان، در نقطهاى بسيار كوچك و فشرده متمركز بوده است. اين نقطه كوچك و بىنهايت چگال و مركب از ماده- انرژى منفجر شد و به فاصله چند ثانيه پس از انفجار اين آتشگوى، ماده- انرژى با سرعتى نزديك به سرعت نور در همه سو منتشر شد. پس از مدت كمى، احتمالا چند ثانيه تا چند سال، ماده و انرژى از هم تفكيك شدند. و تمام اجزاء گوناگون جهان امروز از دل اين انفجار نخستين بيرون ريختهاند.
4. ر.ك: رضائى اصفهانى، محمد على، پژوهشى در اعجاز علمى قرآن، رشت، كتاب مبين، 1381ش، ص 93.
5. ر.ك: همان، ص 235.
موفق باشید.






