باسلام
دختری هستم 21ساله، دانشجوی سال سوم ؛ از آنجا که من فردی به ظاهر مذهبی ام ، پس از پرسش از افراد مختلف بخصوص روحانیون محترم به این نتیجه رسیدم که مجالس عروسی به علت وجود موسیقی و رقص مجلسی گناه محسوب میشود و رفتن به مجلس حرام اشکال دارد؛( البته منظور من مجالسی نیست که مختلط باشد و زن و مرد در یک سالن باشند، بلکه مجالسی که ما در فامیل داریم زنان جدا و مردان جدا از هم اند و فقط می ماند موسیقی هایی که به طور معمول در مجالس عروسی رواج دارد و رقص که بعضی از افراد آن را انجام می دهند.)
چندی پیش یکی از نزدیکانم به مجلس سخنرانی ای در ناحیه از مشهد رفته بود که سخنران آن مجلس آقای ماندگاری بوده و ایشان در مورد شرکت در این مجالس توضیحی بدین شرح ارائه داده بودند:
رفتن به مجالس عروسی که رقص و آهنگ دارد برای افراد مختلف حکم متفاوتی دارد:
1- برای بعضی افراد واجب است: برای افرادی که می توانند به گونه ای مجلس را اداره کرده و شادی را برقرار کنند که از ارتکاب این گناهان جلوگیری شود.( گمان کنم منظورشان افرادی مثل مولودی خوان ها یا افرادی است که هنر خاصی دارند.)
2- برای بعضی افراد حرام است و اشکال دارد: برای افرادی که در آن مجلس به رقص و ارتکاب گناه می پردازند.
3- برای بعضی افراد مستحب است: برای افرادی که غیر دو دسته فوق اند یعنی به مجلس عروسی می روند بدون اینکه هنر خاصی داشته باشند یا توان جلوگیری از ارتکاب گناه را داشته باشند و اهل رقص و گناه هم نیستند. صرفا در گوشه ای می نشینند و دلشان با اهالی رقص نیست. وصرفا برای صله ارحام و دعوت شدنشان به آن مجلس می روند چون امروزه اینقدر رابطه ها کم شده که بسیاری از افراد فامیل در همینگونه مجالس همدیگر را می بینند.
فردی که این سخنرانی را شنیده بود به من اینگونه گفت ولی من تا به حال تحلیلی اینگونه نشنیده ام و به ایشان یا سایتی از ایشان هم دسترسی ندارم که بتوانم صدق آن را دریابم.
اگر گفته ایشان صحیح باشد من از افراد دسته سوم هستم که اهل رقص نیستم و موسیقی که در آنجا می گذارند برای من مهم نیست و در من تاثیر سوء نمی گذارد. راستش 4سال قبل که فکر می کردم حضور من در این مجالس اشکال دارد و برایم حرام است تصمیم گرفتم در این مجالس شرکت نکنم ولی چون خانواده ام هم جزء دسته سومی اند که فقط به خاطر دعوتی که از آن ها شده به مجلس میروند و اگر من را در خانه تنها می گذاشتند به علت اینکه من دختر مجردم نگرانم می شدند و من بعد از چند بار نرفتن و دیدن نگرانی مادر تصمیم گرفتم تا زمانی که مجرد هستم برای رضایت و نگران نکردن مادرم در این مجالس حضور داشته باشم اما با خود گفتم هر موقع خواستم ازدواج کنم با کسی ازدواج می کنم که او هم این مسائل را رعایت کند و به این مجالس نرود. وحال من خواستگاری دارم که تمام مواردش از جمله فرهنگی ، مذهبی، اقتصادی و ...با خانواده من و نیز خودم مشابه است و خانواده نظر موافقی نسبت به وی دارند ولی تا آنجا که من اطلاع دارم خواستگارم هم جزء همین دسته سوم است و دوست دارد که در این مجلس به علت جمع بودن همه فامیل حضور یابد ولی اهل رقص و گناه نیست. با خودم میگفتم شاید بعد از ازدواج و دیدن رفتار من تغییر کند اما همیشه می گویند احتمال کمی وجود دارد که خانمی بعد از ازدواج نظر همسرش را نسبت به موضوعی تغییر دهد ولی احتمال اینکه مردی نظر خانمش را تغییر دهد زیاد است چون خانم تحت ولایت شوهر است. حال نظر شما چگونه است ؟ حکم شرکت در این مجالس چیست؟ و من برای ازدواجم چگونه باید تصمیم بگیرم؟ چون من 2خواستگار هم داشتم که مذهبی بودند و این مورد که در این مجالس شرکت نکنند را رعایت می کردند ولی از لحاظ خانوادگی با ما خیلی فاصله داشتند. آیا باید من همین طور منتظر بنشینم که کی فردی پیدا می شود که هم از لحاظ خانوادگی و هم از این لحاظ مشابه من فکر کند؟ تکلیف چیست؟
باتشکر بسیار فراوان ازشما

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
رفتن به مجلس عروسي اشكال ندارد. اگر موسيقي مطرب و مناسب با مجالس لهو و لعب پخش كنند در صورت امكان بايد مجلس را ترك كرد و اگر امكان ندارد مي توان نشست ولي گوش نداد. و اگر شك داشته باشيد كه موسيقي مطرب است يانه گوش دادن اشكال ندارد.
در مجلس اگر چند نفر برقصند (بدون موسيقي حرام )بگونه اي كه مجلس تبديل به مجلس رقص نشود و نامحرم هم حضور نداشته باشد و به گونه‌اى نباشد كه شهوت را تحريك كند و يا ترتّب مفسده‌اى باشد، اشكال ندارد و رفتن ونشستن در آن مجلس اشكال ندارد. اما اگر در حضور نامحرم باشد يا مجلس مجلس رقص باشد يا شهوت را تحريك كند حرام است. ولي شركت در آن مجلس حرام نيست، مگر شركت تاييد گناه محسوب شود.
2: با خواستگار مورد نظرتان مي توانيد ازدواج كنيد و صلاح نيست به بهانه هاي مختلف خواستگار خوب را رد كنيد.(1)
پي نوشت:
1. آيت الله خامنه اي، اجوبه الاستفتائات، سوال 1166و1169و1426.
موفق باشید.