با سلام
یکی از شبهاتی که مطرح می کنند این است که می گویند فرفی نمی کند که کسی مثل هندوها درخواست و دعایی را از موش و گاو بخواهد و چه اینکه کسی مثل مسلمانان از امام رضا بخواهد، برای خدا فرقی نمی کند و به هر دو نفر، درخواستشان را می دهد.
پاسخ این شبهه چیست؟
با تشکر
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
اولين و روشن ترين پاسخي كه به اين شيهه مي توان داد اين است كه چه دليلي بر اثبات اين ادعا داريد؟ بديهي است كه طرح ادعا و بدون ارائه دليل هيچ ارزشي ندارد و ما هم در مقابل اين ادعا مي گوييم بر عكس تنها خداوند در صورتي پاسخ دعا و درخواست انسان ها را مي دهد كه از اولياء حقيقي او حاجت خود را بطلبند.
به علاوه پايخ اين قبيل پرسش ها يا بايد از طريق عقل به دست بيايد و يا تجربه و يا نقل؛ اگر ما معتقد به اديان آسماني هستيم با مراجعه به منابع اديان و نقل هاي معتبر مي توانيم پاسخ اين پرسش را بيابيم؛ آنچه در متون دين اسلام وجود دارد آن است كه به ما توصيه استعانت و توسل به اموري خاص مانند عبادات ويژه اي چون نماز يا اعمال خاصي مانند صبر شده است. (1)
همچنين در روايات بسيار توسل به بندگان پاك و مقرب درگاه الهي توصيه شده و حتي ادعيه گوناگوني در اين زمينه وارد شده است.
در مقابل از هر گونه توجه و توسل به نمادهاي باطل مانند بت ها و اشياء دست ساز به شدت مذمت شده و تاكيد شده كه اين گونه امور توانايي برطرف گرفتن كمترين حاجت از خود را ندارند چه رسد كه بخواهند در رفع حاجت انسان ها موثر باشند:
« يا اَيُّهَا النّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ اِنَّ الَّذينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّه لَنْ يَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَ اِنْ يَسْلُبُهُمُ الذُّبابُ شَيْئاً لا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ. (2) اى مردم! مَثَلى زده شده است، به آن گوش فرادهيد؛ كسانى را كه غير از خدا مى خوانيد، هرگز نمى توانند مگسى بيافرينند، هرچند براى اين كار دست به دست هم دهند؛ و هرگاه مگس چيزى از آنها بربايد، نمى توانند آن را باز پس گيرند، هم اين طلب كنندگان ناتوانند و هم آن مطلوبان (هم اين عابدان، و هم آن معبودان)»
اگر بنا بود كه خداوند به همه اين درخواست ها پاسخ مثبت دهد معنا نداشت كه بندگان مومن به درخواست از اموري خاص و بندگاني ويژه فرا بخواند و درخواست از بت ها و موجودات فاقد قدرت را به شدت مذمت نمايد.
اما از منظر عقل بايد گفت اگر معتقد به وجود خدا در عالم باشيم و راه رسيدن به حاجات و خواسته ها از جانب خداوند را تنها درخواست و توسل به موجودي بدانيم ولو آن موجود يك سنگ يا موش باشد، بايد گفت اين امر منع عقلي ندارد و ممكن است كه خداوند سنت خود در عالم را اين گونه تعريف كرده باشد كه درخواست از هر موجودي مساوي با رسيدن به مطلوب از جانب خداوند باشد، اما اين امر عقلا مويد و شاهد اثبات كننده اي نيز ندارد.
در واقع عقل همان گونه كه نمي تواند امكان اين امر را رد كند، راهي براي اثبات اين ادعا نيز ندارد، مگر آنكه از طريق شواهد تجربي خود بتواند قياسي شكل دهد و بر اساس تجربه هاي گوناگون بشري به اين نتيجه برسد كه درخواست از هر موجودي مساوي با رسيدن به نتيجه از جانب خداوند است، پس ضرورتي ندارد. مثلا ما از امام رضا (ع) حاجات خود را بطلبيم.
در اين باره بايد گفت اتفاقا اصلا شواهد تجربي با اين ادعا همخواني ندارد و از منظر آمار به روشني مي توان دريافت كه فارغ از مواردي كه در حوزه تلقين و تاثيرات روح بر بدن و مانند آن تعريف مي شود، موارد رسيدن معجزه گونه به حاجت مانندشفاي معجزه آسا در اماكن ديني اسلامي مانند حرم امامان شيعه با برترين و بالاترين معايد ساير اديان قابل مقايسه نيست.
به عنوان مثال از نظر آماري ميزان شفا در بزرگرتين زيارتگاه مسيحيان كاتوليك در منطقه "لُرد " در جنوب فرانسه كه مكان دفن " بانو برنادت سوبيرو" و براي كاتوليك ها بسيار مقدس است در طول حدود 150 سال تنها 66 مورد شفاي قطعي است در حالي كه مستندات موجود از ميزان شفاي بيماران صعب العلاج تنها در طول چند سال در حرم امام رضا(ع) به مراتب بيش از اين مقدار است.
پي نوشت ها:
1. بقره (2)، آيه 153.
2. حج (22) آيه 73.
موفق باشید.