بسم الله الرحمن الرحيم
سلام عليكم
در تفسير «لاَ يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» حضرت آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمودند این عهد به ظالمین نمی‌رسد و به همه محسنین از ذریه حضرت ابراهیم علیه‌السلام می‌رسد.
قسمت اول قابل قبول است‎ اما‏ استدلال ایشان را در قسمت دوم متوجه نمی‌شوم. چه اشکالی دارد که عهد به بعضی از محسنین و معصومین از ذریه ایشان برسد نه الزاما همه آن‌ها؟
متشکرم

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
آن چه را كه حضرت استاد آيت ا... جوادي به آن اشاره نمودند در ذيل مي آوريم و جهت مطالعه بيشتر ، شما را به اين تفسير ارجاع مي دهيم:
قرآن كريم ذريه حضرت ابراهيم را به طور كلي به دو گروه محسن و ظالم تقسيم كرده است :وَ بَارَكْنَا عَلَيْهِ وَ عَلىَ إِسْحَاقَ وَ مِن ذُرِّيَّتِهِمَا محُْسِنٌ وَ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ مُبِين؛ (1) ما به او و اسحاق بركت داديم و از دودمان آن دو، افرادى بودند نيكوكار و افرادى آشكارا به خود ستم كردند!
محسن هم وظائف شرعي خود را انجام مي دهد و هم نسبت به ديگران احسان مي كند ليكن بر خود ظلم روا دارد محسن نيست. با توجه به اين آيه و بر اساس جمله لاينال عهدي الظالمين در آيه مورد بحث، عهد امامت به فرزندان محسن حضرت ابراهيم رسيده است.
پس از آن كه خداوند فرزندان حضرت ابراهيم را به دو گروه محسن و ظالم تقسيم كرد و فرمود عهد من به ظالمان نمي رسد، اگر عهد مزبور به محسنين هم نرسد تقسيم مزبور و تقييد ويژه در آيه مورد بحث لغو خواهد بود و كلام خداي سبحان از لغو منزه و پاك است بر اين اساس عهد امامت به همه فرزندان محسن حضرت ابراهيم رسيد يعني همه انبياء و اولياي الهي كه از نسل آن حضرت اند امام خواهند بود. لذا در كمال اطمينان مي توان گفت كه همه فرزندان و نوادگان محسن و صالح حضرت ابراهيم از اسماعيل و اسحاق تا حضرت ولي عصر داراي مقام امامت اند.
رسيدن عهد امامت به همه فرزندان معصوم حضرت ابراهيم را به تقريري ديگر نيز مي توان ثابت كرد و آن اين كه انسان ها به اين لحاظ كه يا معصوم يا غير معصوم اند و نيز اين كه هر يك از اين دو گروه يا از ذريه حضرت ابراهيم يا از غير آنان، به چهار گروه تقسيم مي شوند. با توجه به توضيحات گذشته و بر اساس آيه شريفه مورد بحث، عهد امامت به همه معصومان از ذريه حضرت ابراهيم رسيده است و اين كه عهد من به ظالمان نمي رسد بدين معناست كه عهد من به معصومان مي رسد.(2)
پي نوشت:
1. صافات (37) آيه 113.
2. جوادي آملي عبدا...، تفسير تسنيم، ناشر مركز اسراء، چاپ دوم، 1385ش، ج6، ص 479-480.
موفق باشید.