باسلام و عرض ادب و ارادت
نخست بعرض عالی برسانم بنده در روز آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج)عضو این سایت محترم شدم و این تصادف مبارک را مغتنم دانسته و از آن به عنوان تیمن و تبرک یاد خواهم کرد و سپس از اینکه مرا به عضویت خود پذیرفته اید از شما کمال تشکر و قدردانی را مینایم وامیدوارم خداوند توفیق عطا فرماید تا عضو قابل قبولی در این سایت باشم.
حال با اجازه شما به طرح پرسش خود میردازم.
اخیرا در اکثر جلساتی که جوانان دارند و اکثرا هم اهل جستجو و تحقیق هستند این سئوال مطرح است که نحوه ازدواج فرزندان حضرت آدم(ع) چگونه بوده و پسران و دختران ایشان با چه کسانی پیمان زناشویی بسته اند؟
لازم به ذکر است که به جوابهایی هم رسیده ایم لکن بعضی از آنها متقن و مستند نیستند که هیچ و بعضی دیگر اصلا با عقل سلیم جور در نمیآید مثل ازدواج پسران با حوریان و تزویج دختران با غلمان با این توضیح که عروسها و دامادهای جناب آدم(ع)از بهشت رهسپار زمین شدند و با فرزندان آدم(ع)ازدواج کرده اند!!!
ویا اینکه قبل از هبوط آدم , در روی کرۀ خاکی اقوامی بنام «انسان» زندگی میکرده اند که هم اینک نسلشان منقرض گردیده ول

ی در آنزمان حضرت آدم از بین آنها عروس و دامادهایش را برگزیده!!!هر چند که گوینده این مطلب(باهویت معلوم) به سختی طرفدار این عقیده بود و حرف و نظر هیچکس را هم قبول نداشت چون معتقد بود نظراتش مستند به حدیثی از امام صادق(ع) است که حضرت (قریب باین مضمون چون راوی آدرس حدیث را نمیدانست) فرموده اند: «حلال خدا همیشه حلال و حرام خدا هم همیشه حرام است»، و در ادامه معتقد بود این مطالب از سوی یهود جهت تخریب وجهه اسلام القا شده است، مانند شبهۀ ازدواج همزمان یک مرد با دو خواهر(منظورش حضرت موسی(ع)بود) که همیشه ممنوع بوده و خواهد بود.هر چند که این راوی مستبدالنظر پاسخی برای این استدلال ما نداشت که حرمت شراب بعد از بعثت نبی مکرم اسلام(ص) صادر شده است.
اما یک نظریه را به جناب علامه طباطبایی(ره)مؤلف تفسیر شریف المیزان نسبت میدهند که در صورت صحت شاید پاسخ ما نیز باشد و آن اینکه« ایشان در تفسیر گرانسنگ خویش {المیزان} معتقدند که بنا به مصلحت خداوندی پسران و دختران با یکدیگر ازدواج کرده و در ادامۀ حیات بشر در کرۀ خاک این حکم منسوخ گردیده است.» (با استناد به اصل ناسخ و منسوخ).
در پایان از اینکه مزاحم اوقات شریفتان شدم پوزش میطلبم و ضمن آرزوی توفیق روز افزون برایتان شما را به خداوند مهربان میسپارم.
با تقدیم احترام،ارادتمند سید محسن حسینی از اصفهان

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در خصوص ازدواج فرزندان حضرت آدم- به يك اعتبار - دوديدگاه وجود دارد. ما هر دو نظر را به طور اجمال نقل مي‏كنيم:
1- فرزندان آدم با هم ازدواج نموده اند، اين ازدواج اشكال ندارد، زيرا در آن زمان هنوز قانون تحريم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود. چون راهي براي بقاي نسل بشر غير از اين راه نبود، ازدواج آنان با يكديگر صورت گرفته است.
دستگاه قانون گذاري از آن خداست: «ان الحكم الا للّه‏؛ هر گونه حكم راجع به خداست».(1) بر اين اساس چه اشكال دارد كه به طور موقت و از راه ضرورت، براي عده‏اي اين گونه ازدواج در آن زمان بلا مانع و مباح باشد و براي ديگران عموما تحريم ابدي شود؟
علامه طباطبايي در توجيه اين نظريه مي‏فرمايد: حكم ازدواج، يك حكم تشريعي و تابع مصالح و مفاسد است. حكم تكويني نيست كه قابل تغيير نباشد. از اين ‏رو ممكن است كه در ابتداي خلقت به خاطر ضرورت بقاي نسل در جامعه محدود آن روز كه فقط دو برادر و دو خواهر بودند، از جانب خدا حلال گردد. بعد كه ضرورت برطرف شد، حكم حرمت بيايد. به جهت اين كه ادامه جواز ازدواج با توجه به گسترش نسل و ازدياد برادران و خواهران موجب اشاعه فحشا و از بين رفتن غريزه عفت شود.(2) طرفداران اين نظريه از ظواهر قرآن براي خود دليل مي‏آورند كه خداوند در آيه 1سوره نساء مي‏فرمايد:«و بث منهما رجالاً كثيرا و نساءا؛ از آن دو (آدم و حوا) مردان و زنان فراواني در روي زمين منتشر ساخت». ظاهر اين آيه مي‏گويد كه نسل بشر فقط به وسيله اين دو تن به وجود آمده است، و اگر غير از اين دو در بقاي نسل او دخالت داشتند، بايد بفرمايد: «و بث منهما و من غيرهما؛ به وسيله اين دو و غير آنان... ».(3)
2- در اين جا احتمال ديگرى نيز هست كه گفته شود: فرزندان آدم با بازماندگان انسان‏هاى پيشين ازدواج كرده‏اند ،زيرا طبق رواياتى آدم اولين انسان روى زمين نبوده، مطالعات علمى امروز نيز نشان مي دهد كه نوع انسان احتمالا از چند مليون سال قبل در كره زمين زندگى مي كرده، در حالى كه از تاريخ پيدايش آدم تا كنون زمان زيادى نمي گذرد، بايد قبول كنيم كه قبل از آدم انسان‏هاى ديگرى در زمين مي زيسته‏اند كه به هنگام پيدايش آدم در حال انقراض بوده‏اند، چه مانعى دارد كه فرزندان آدم با باقيمانده يكى از نسل‏هاى پيشين ازدواج كرده باشد؟ اين احتمال با ظاهر آيه فوق چندان سازگار نيست.(4) بر اين اساس بعد از ازدواج فرزندان آدم، نسل آنان استمرار يافت وتكثير گرديد.
پي‌نوشت‌ها:
1. يوسف (12) آيه 40.
2. ترجمه تفسير الميزان، سيد محمد باقر موسوى همدانى، قم، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ مدرسين ،1374 ش‏ . ج 4، ص217.
3. ناصرمكارم شيرازي و ديگران، تفسير نمونه، دارالكتب الالسلاميه، تهران، 1353ش، ج3، ص246-247.
4. همان، ص247.
موفق باشید.