با سلام.
يكبار ديگه ميپرسم شايد يادتون رفته باشه!!!
با توجه به آيه 101 سوره نسا دليل شكسته خوندن نماز رو ميخواستم بدونم؟
من اين طور فهميدم كه حتما لازم نيست در سفر نماز رو شكسته خوند؟
خواهشا جواب بدين!!!!!!
موفق و سربلند باشيد.
يا علي
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
دوست گرامي
پاسخ در تاريخ 1391/10/26 براي شما ارسال شد. جهت اطلاع شما دوباره خدمتتان ارسال مي گردد.
پرسشگر محترم در باره نماز مسافر در قرآن آمده:
وَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذينَ كَفَرُوا إِنَّ الْكافِرينَ كانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبيناً (1)
هنگامى كه سفر مىكنيد، گناهى بر شما نيست كه نماز را كوتاه كنيد اگر از فتنه (و خطر) كافران بترسيد. زيرا كافران، براى شما دشمن آشكارى هستند.
افراد با توجه به عبارت"ليس عليكم جناح" برداشتشان اين است كه نماز مسافر مي تواند شكسته باشد و شكسته بودن واجب نيست. اما در ادبيات عرب وجوب هم با اين عبارت بيان شده است. مثلا در باره سعي بين صفا و مروه در حج و عمره در قرآن آمده:
فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما (2)
«صفا» و «مروه» از شعائر (و نشانههاى) خداست! بنا بر اين، كسانى كه حج خانه خدا و يا عمره انجام مىدهند، مانعى نيست كه بر آن دو طواف كنند (و سعىِ صفا و مروه انجام دهند).
بنا بر ظهور اين عبارت، تلاوت كننده برداشت مي كند كه سعي صفا و مروه در حج بلامانع است در حالي كه اين عمل از واجبات حج است. بنا بر اين ما براي اين كه بفهميم نماز مسافر واجب است شكسته باشد يا فقط جايز است بايد به پيامبر و اهل بيت ايشان كه مفسر و مبين قرآن هستند، رجوع كنيم و آن بزرگواران از اين آيه هم مثل آيه مربوط به سعي صفا و مروه وجوب را متوجه شده اند و فهم آنان از وحي معيار و ميزان است.
سألت أبا جعفر(ع) عن صلاة الخوف و صلاة السفر تقصران جميعا؟ قال: «نعم، و صلاة الخوف أحق أن تقصر من صلاة السفر ليس فيه خوف».(2)
از امام باقر پرسيدم آيا نماز مسافر و نماز خوف هر دو شكسته است؟ حضرت فرمود: آري و نماز خوف شايسته تر به شكسته بودن است از نماز مسافر كه در آن ترس هم نيست.
قالا: قلنا: إنما قال الله عز و جل: فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ و لم يقل: افعلوا، فكيف أوجب ذلك كما أوجب التمام في الحضر؟ فقال(ع): «أو ليس قد قال الله عز و جل: إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما ألا ترون أن الطواف بهما واجب مفروض، لأن الله عز و جل ذكره في كتابه و صنعه نبيه(ع)، و كذلك التقصير في السفر شيء صنعه النبي(ص)و ذكره الله تعالى في كتابه».(3)
راوي ها گويند از امام سؤال كرديم خداوند فرموده:"ليس عليكم جناح..." و چرا به صيغه امر نفرموده است؟ چگونه قصر در نماز مسافر واجب است به مانند تمام در نماز غير مسافر؟
حضرت فرمود: مگر خدا در باره سعي صفا و مروه نفرموده: "فلا جناح عليه ان يطوف بهما"؟ آيا قبول داريد كه سعي صفا و مروه واجب است به خاطر همين آيه و عمل و سنت پيامبر؟ پس قصر در سفر هم به همين صورت در قرآن و سنت وارد شده است.
پرسشگر محترم ما بايد فهم خود از كتاب را به پيامبر و اهل بيت عرضه كنيم و اگر تاييد شد، عمل كنيم و گر نه اصلاح كنيم. مخاطب اصلي قرآن، پيامبر و اهل بيت هستند و آنان به فهم قرآن از ما سزاوارترند.
پي نوشت ها:
1. نساء (4) آيه101.
2. بحراني، البرهان، تهران، بنياد بعثت، 1416، ج2، ص161.
3. همان، ص162.
موفق باشید.