میخواهم بدانم که چرا مقام شهیدی که به عنوان زوار امام حسین است از مقام شهدایی که تن به تن جنگیدن بیشتر است؟؟؟
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در اين خصوص ممكن است پاسخ هاي متعددي قابل ارائه باشد كه ما به ذكر دو مورد اكتفاء مي كنيم.
پاسخ اول:
كسي كه در جنگ تن به تن شركت كرده و جان خود را در معرض إهداء به آرمان هاي اسلام قرار داده مسلما داراي مقام والايي است. اما مقام شخصي كه راهي زيارت امام معصوم (ع) شده و جان خود را در معرض إهداء به بالاترين آرمان اسلام يعني ولايت قرار داده است داراي مقام بالاتري است. روشن است كه در طول تاريخ زيارت قبور ائمه معصومين (عليهم السلام) مستلزم تحمل سختي هاي فراوان، قطع دست و پا و شهادت و امثال آن بوده و لذا كسي كه با شناخت جايگاه و مقام امام معصوم (ع) حاضر به جانفشاني در راه زيارت امامان معصوم مي شود در واقع در راه بالاترين آرمان اسلام يعني ولايت قدم بر مي دارد و لذا در برخي موارد مقام وي از مقام برخي شهدا نيز بالاتر است.
پاسخ دوم:
مقام و ثوابي كه خداوند متعال به بندگان اعطاء مي كند ملاك و معيارهايي دارد كه ممكن است اين معيارها و ملاك ها با ملاك هايي كه به ذهن ما مي رسد متفاوت باشد. گرچه در ظاهر، جنگ تن به تن و شركت در معركه جنگ، كار سخت و طاقت فرسايي است؛ اما صرف شركت در جنگ و كشته شدن، موجب حصول مقام و منزلت براي شخص نيست؛ بلكه قصد و انگيزه افراد هم، در تعيين جايگاه عمل نقش دارد. در خصوص هجرت مسلمانان در روايتي از رسول خدا (ص) مي خوانيم:«فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ مَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لِامْرَأَةٍ يَتَزَوَّجُهَا أَوْ لِدُنْيَا يُصِيبُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ.» « كسي كه هجرت وي براي خدا و رسول خدا (ص) بوده به مقصود خود مي رسد. اما كسي كه هجرت وي به قصد ازدواج با زن و رسيدن به دنيا بوده جز همان هدف به چيز ديگري نخواهد رسيد». در خصوص مسئله كشته شدن در معركه جنگ نيز امكان دارد افرادي صرفا براي جمع آوري غنيمت در جنگ شركت كنند و كشته شوند. اينان گرچه از حيث فقهي حكم شهيد را دارند اما مسلم است كه مقام و منزلت اينان با شهدايي كه فقط براي اطاعت از خدا و پيامبر (ص) و اوصياي ايشان در جنگ به شهادت رسيده اند يكسان نيست و لذا ممكن است رواياتي كه در صدد برتري يك عمل بر شهادت باشند ناظر به شهدايي باشند كه از انگيزه كمرنگ تري بهره مند بوده اند. در خصوص زيارت اهل بيت (عليهم السلام) نيز همين مسئله را مي توان مطرح كرد. يعني انگيزه شخصي كه قصد زيارت امام معصوم(ع) نموده و اين زيارت وي با شناخت مقام امام و اخلاص در انگيزه زائر همراه بوده آن چنان قابليتي دارد كه از مقام برخي شهدا بالاتر باشد.
زائر در صدد تجديد پيمان با امام و ولي خود است و در روايات هم ولايت پذيري از همه عبادتها (نماز،روزه، حج، جهاد و...) بالاتر دانسته شده است. چرا كه اگر تولي و تبري كامل شود همه عبادتها كامل و درست ادا خواهد شد (اليوم اكملت لكم دينكم ....)(2)
البته روايت هم نمي فرمايد هر زائري اين مقام را دارد برخي ممكن است با انگيزه اي غير الهي زيارت كنند كه از اين ثواب محرومند.
پي نوشت ها:
1. ابن حيون، نعمان بن محمد مغربى، دعائم الإسلام، قم، مؤسسة آل البيت عليهم السلام ، 1385ق، ج1، ص4.
2. مائده آيه3.
موفق باشید.






