با سلام
در ایه شریفه "ایاک نعبد و ایاک نستعین"
که تنها از خداوند سبحان استعانت میجوییم
چطور میتوان کمک خواستن از ائمه اطهار را توجیه نمود
میشه توضیح مفصل بدهیدتا من را از معنی این ایه کریمه که هروز در نماز میخوانیم اگاه بفرمایید
خیلی ممنون
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
درباره كمك خواستن از غير خدا از جمله ائمه معصومين(ع) بايد به اين نكته توجه شود كه، اگر كمك خواستن ما از ايشان از اين جهت باشد كه آنان فقط واسطه و سبب هستند و همه كاره خداست، با « اياك نستعين» تنافي ندارد زيرا خداوند خودش خواسته است كارها از طريق واسطه ها و اسباب انجام بگيرد. در روايتي امام صادق (ع) فرمودند: « أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْءٍ سَبَباً وَ جَعَلَ لِكُلِّ سَبَبٍ شَرْحا...»(1)؛ خدا از آن ابا دارد كه چيزها را جز به اسباب آنها روان گرداند، اين است كه براى هر چيز سببى قرار داد، و براى هر سبب شرحى...
خداوند در قرآن هم مي فرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ ...»(2)؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد، از خداوند پروا كنيد و به سوى او وسيله بجوييد. در روايات در ذيل اين آيه شريفه، ائمه(ع) به عنوان بهترين وسيله انتخاب شده اند.
قال أمير المؤمنين (ع) في قوله تعالى: وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ: «أنا وسيلته»(3)؛ حضرت علي(ع) درباره سخن خدا "به سوي او وسيله بجوييد" فرمود من وسيله او هستم.
همچنين در آيه شريفه «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا...»(4)؛ و همگى به رشته (دين) خدا چنگ زده و به راههاى متفرّق نرويد، يكي از مصاديق «حبل الله» ائمه معصومين(ع) هستند كه امر شده به آنها تمسك كنيم و از آنها كمك بگيريم.
بنابراين خود اسباب و وسيله ها را هم خداوند قرار داده تا به كمك آنها به او برسيم و بتوانيم زندگي فردي و اجتماعي مان را اداره كنيم. اگر غير خدا و انسان هاي ديگر را كه از آنها كمك مي گيريم، مستقل و همه كاره بدانيم، اين با « اياك نستعين» تنافي دارد. بنابراين آيه «اياك نعبد و اياك نستعين» هدفش بيان يك نكته است و آن توحيد در استعانت است، يعني خداوند همه كاره است و تمام كارها به دست اوست، استعانت از ائمه(ع) يا اولياء ديگر هم در راستاي استعانت از خداست. زيرا آنها هم به اذن و اراده او كارها را انجام مي دهند.
خلاصه آن كه اگر هرنوع كمك خواستني از غير خدا منافات با توحيد داشته باشد بايد گفت تمام انسانها غير موحدند چرا كه از همديگر كمك مي گيرند.
پي نوشت ها:
1. كليني، محمد بن يعقوب، الكافي،انتشارات اسلاميه، ج1، ص183.
2. مائده(5)آيه35.
3. بحراني، سيد هاشم، البرهان في تفسير القرآن، انتشارات بنياد بعثت، ج2، ص 292.
4. آل عمران(3)آيه103.
موفق باشید.






