بسم الله الرحمن الرحيم
سلام عليكم
بعضا از خطبا و مداحان شنيده‌ام كه جناب عزرائيل عليه‌السلام كه براي قبض روح وجود مقدس پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم آمدند، در زدند و حضرت زهرا سلام الله عليها دو بار اجازه ملاقات ندادند و در بار سوم كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم متوجه شدند به حضرت فرمودند كه در باز كنند كه ...
1. مگر فرشتگان وجود مادي دارند كه پشت در قرار گيرند و ...؟
2. بنا بر فرض صحت، مگر پس از بار اول، حضرت عزرائيل عليه‌السلام خود را معرفي ننمود كه حضرت زهرا سلام الله عليها در را باز نكردند؟
3. مگر پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم، هنگام رحلت در خانه عايشه نبودند؟
متشكرم

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در ابتدا بايد گفت موضوعي كه در پرسش آمده، در منابع و مآخذ معتبر يافت نشد و آنچه در برخي مآخذ آمده اين است كه در ساعت آخر عمر پيامبر خدا(ص) جبرئيل، همراه عزرائيل و فرشتة ديگري براي شرفيابي به محضر پيامبر(ص) به زمين آمدند، و در آغاز جبرئيل، خدمت آن حضرت رسيد و گفت:
خداوند به جهت تكريم و جايگاه ارزشمندتان مرا به سوي شما فرستاد ـ سپس عزرائيل، درخواست كرد كه به او اجازه شرفيابي به محضر پيامبر(ص) داده شود، جبرئيل، به پيامبر(ص) عرض كرد: اين فرشتة مرگ است كه از شما، اجازة ورود مي‌گيرد، او در گذشته براي قبض ارواح از احدي اجازه نگرفته و در آينده هم از كسي اجازه نخواهد گرفت، پيامبر(ص) اذن داد، عزرائيل وارد شد و عرض كرد: خداوند به من فرمان داده كه از شما پيروي كنم، اگر اجازه دهيد، روحتان را قبض كنم و اگر اجازه ندهيد، برگردم، پيامبر خدا فرمود: به آنچه گفتي عمل مي كني؟ عزائيل: بلي، جبرئيل گفت: اي احمد،‌خداوند شوق ديدار ترا دارد، پيامبر(ص) به عزرائيل فرمود: آنچه كه مأموريت داريد انجام دهيد(1) و به اين صورت پيامبر خدا، دار فاني، را وداع نمود.
يادآوري اين مطلب ضروي است كه حضرت فاطمه(س) با آن مقام و عظمتي كه دارد ، يقينا در برابر خواست و مشيّت الهي، تسليم است و خواست خدا، را بر خواست خويش مقدّم مي‌دارد و قطعاً از ملك الموت كه براي قبض روح پدرش آمده و از سوي خدا مأموريت دارد، درخواست نمي‌كند كه روح پيامبر(ص) را قبض نكند، بلكه به هرچه خدا بخواهد، فاطمه(س) راضي است و آن را مي‌پذيرد.
چه اين كه اين گونه تعبير در روايات از باب تفهيم مطلب براي درك عموم است وگرنه حضرت عزرائيل موجود مجرد ومنزه از صورت مادي است هرچند به صورت تمثل ممكن است تجلي كند و در صورت بشري در آيد كه با مجرد بودنش منافات ندارد. و همچنين به فرض اين كه پيامبر در هنگام رحلت در خانه عايشه بوده است ولي اين مسله منافاتي با حضور فاطمه(س) بر بالين پدرش به هنگام مرگ ندارد.
پي‌نوشت‌ها:
1. مجلسي، بحار الانوار، نشر دار الاحيا التراث العربي بيروت 1403 ق، ج 22، ص 505؛ و نيز فتال نيشابوري، روضة الواعظين، نشر دار الكتب الاسلاميه تهران بي تا، ج 3، ص 71 ـ 72.
موفق باشید.