سلام
وقت بخیر
اگر ما برای خودمان دعا کنیم یک ثوابی دارد
اگر برای دیگران تنها دعا یا نماز بخوانیم چه ثوابی برای طرف دارد؟ برای خود ما چه ثورابی دارد؟
اگرهم برای خودمان و هم برای دیگران جداگانه ، یا با هم ، نماز یا دعا بخوانیم چه ثروابی بری طرف و ما دارد؟
بهترین حالت برای دعا ونماز برای حداکثرشدن سود چه روشی است؟ یعنی اگر همیشه به نیت ظهور و سلامتی اقا امام زمان عج دعا کنیم بیشترین سود را نمی بیریم؟
یا کلا بهترین روش دعا برای بهترین که همون اقا باشد و بعد علما و اشنایان و اخر خودمان است ؟ در این روش ایا ثواب بیشتر نصیب ما می شود؟ اگر عدد و رقم دارد بفرمایید
یه چیزیایی شندیم ولی نه الان یادمه و نه می تونم تجمیع کنم برای همین می خواهم روشی که بهترین سود از لحاظ دعا و نماز خواندن نصیب خود شخص خواننده می شود را بدانم .
مممنون
سالم باشید
یا علی
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
انسان اگر فردي را ميطلبد و با ندا از او كاري ميخواهد، اين عمل اگر همراه با شرايط صحيح آن انجام شود، عكس العمل فرد مقابل امري طبيعي خواهد بود.
خداوند دعا را براي انسان وضع كرد كه با انجام آن نداي بندهاش را بشنود و به ياريش بشتابد. خداوند ميفرمايد: "مرا بخوانيد تا (دعاي) شما را بپذيرم".(1)
"و چون بندگان من از دور و نزديك من از تو پرسند، بدانند كه: من به آنها نزديك خواهم بود و هر كه مرا بخواند، دعاي او را اجابت ميكنم".(2)
گرچه در واقع أمر، خداي متعال طبق حكمت و مهرباني كه نسبت به بندگان خود دارد، آنچه خير و صلاح انسان باشد را به او عطا مي كند. ولي خود خداي متعال دستور داده تا با دعاهايي كه در درگاهش مي كنيم، بهانه اي براي ارتباط و همنشيني با او را داشته باشيم. گرچه در زمينۀ دعا و راز و نياز، آدابي مطرح شده است؛ ولي همۀ اين أمور بهانه اي براي برقراري و همنشيني با خداي متعال است.
بايد بدانيم كه براي دعا كردن، در شيوه و روش معصومين ابتدا دعا كردن براي غير، سفارش شده و بعد از آن براي خود. از حضرت زهرا سلام الله عليها زماني كه ايشان براي همسايگان و اقوام و مردم دعا مي كردند و براي خودشان هنوز دعايي نكرده بودند، پرسيدند پس براي خودتان كي دعا ميكنيد؟ ايشان فرمودند: "الجار ثم الدار" (3): اول همسايه بعد خانه. پس دعاي شما براي غير خود وبعد از آن براي خودتان تأسي به شيوه معصومين است. در احاديث متعددي نيز اين نكته مطرح شده كه اگر براي غير خودتان دعا كنيد چندين برابر آن براي خودتان به اجابت مي رسد.(4)
علاوه بر اينها اگر دعا با آدابي باشد كه بعضا آنها را مي دانيم _ مانند بعد از نمازهاي واجب يا مستحب ، با وضو ، رو به قبله ، در مسجد، و... _ يا در موقعيتهاي مناسبي باشد _ مانند شب قدر، شب جمعه ، بين خطبه و نماز روز جمعه ، در حرم ائمه معصومين (ع) و ... _ همه در استجابت دعا تاثير مستقيم دارد
توسل به ائمه معصومين نيز بنا بر آنچه خداوند در قرآن فرموده و دستور داده كه وسيله و شفيعي به درگاهش ببريم بسيار موثر است. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَه (5): اي كساني كه ايمان آورده ايد تقوا و پرهيزكاري پيشه كنيد و به سوي خدا وسيله اي قرار دهيد.
اما چگونه است كه بسياري خدا را ميخوانند و در طلب و دعا هستند، در جواب بايد بگوييم:
1- بسياري از دعاها اصولاً دعا نيستند؛ يعني بنده چيزي از خدا ميخواهد كه به ضررش است و خود نميداند و خداوند در اين موقع صلاح بنده را در نظر ميگيرد. پس نميتوان منتظر پاسخ و اجابت بود.
2- شرايط اجابت را ندارند.
3- وقت اجابت آن فرا نرسيده و بندۀ خدا به گمان آن كه زمان از دست ميرود، به اصرار روي آورده.
حاصل سخن اينكه:
بعضي دعاها به خاطر رعايت مصلحت خود دعا كننده روا نمي شود. چون انسان به همه وجوه يك عمل احاطه علمي ندارد و اي بسا اموري را مي خواهد كه به ضرر او هستند، و وقتي امري كه به صلاحمان نيست، خدا چگونه مي تواند به صلاحمان كند؟! جواب تكراري، به جوابي گويند كه خلاف واقعيت خارجي باشد. حكمت و مصلحت صادر شده از خداي متعال، نسخه هاي اصلي براي مشكلات اين چنيني است. قرآن كريم در اين مورد مي فرمايد: "وَ يَدْعُ الْانسَانُ بِالشرَّ دُعَاءَهُ بِالخْير وَ كاَنَ الْانسَانُ عجولًا."(6) انسان (بر اثر شتابزدگي)، بديها را طلب ميكند آن گونه كه نيكيها را ميطلبد و انسان، هميشه عجول بوده است! و نيز مي فرمايد:" وَ عَسيَ أَن تَكْرَهُواْ شَيْا وَ هُوَ خَيرْ لَّكُمْ وَ عَسيَ أَن تُحِبُّوا شَيْا وَ هُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ".(7) چه بسا چيزي را خوش نداشته باشيد، حال آن كه خيرِ شما در آن است. و يا چيزي را دوست داشته باشيد، حال آنكه شرِّ شما در آن است. و خدا ميداند و شما نميدانيد. اما در عين حال بايد بدانيم كه اگر دعاي ما اصلا مستجاب نشود نيز نه تنها از ارزش ان كم نمي شود كه به آن افزوده خواهد شد و در آخرت برايمان ذخيره ميشود. در روايات آمده كه وقتي اهل محشر پاداشهاي الهي كه در مقابل دعاهاي مستجاب نشده آنها در دنيا به آنها داده شده را مي بينند آرزو مي كنند كه اي كاش ، هيچيك از دعاهاي ما در دنيا مستجاب نشده بود و در عوض در آخرت به ما عنايت مي شد.
گرچه هر دعايي با داشتن شرايط استجابت، مورد قبول واقع ميشود اما در آموزههاي ديني ما آمده است كه برخي از دعاها در اجابت، تأثير بيشتري دارند كه از جمله دربارة آثار، بركات و سرعت اجابت، دعاي ذيل را بسيار مفيد دانسته و تأكيد شده است كه اگر كسي آن را صد مرتبه بخواند حاجت او برآورده خواهد شد، دعا اين است:« الهي كيف ادعوك و أنا أنا، و كيف اقطع رجائي مِنك و انت انت، الهي اذا لم اَسئلُك فتعطيني، فمن ذاالذي اَسئَلُهُ فيُعطيني، الهي اذلم ادعوك فتستجيبَ لي، فَمَن ذاالذي ادعوه فيستجيبَ لي، الهي اذلم اَتُضَرَّع اليك فتَرحمني، فمن ذاالّذي اَتَضَرُّع اليه فيرحمني، الهي فكما فلقتَ البحر لموسي ـ عليه السّلام ـ و نجيتَهُ، اسئُلك اَنْ تُصِلَّي علي محمد و آله، و ان تنجيني ممّا اَنا فيه، و تُفَرِّج عَنّي فَرَجاً عاجلاً غير اجِلٍ، بفضلك و رحمتك يا ارحم الراحمين.»(8) ترجمه: معبود من، من چگونه بخوانم ترا و من ،همان من (هستم) و چگونه قطع كنم اميدم را از تو و تو همان تويي، معبود من هرگاه نخواهم ترا پس اجابت كني مرا، و ميبخشي به من، پس كيست آن كه درخواست كنم از او ، پس ببخشد به من، معبود من هرگاه گريه و زاري بكنم به درگاه تو ، پس رحم كني به من، پس كيست آن كه گريه و زاري كنم به سوي او پس رحم كند به من، خدايا همان طور كه شكافتي دريا را براي موسي و او را نجات دادي، در خواست ميكنم از تو كه به محمد و آل او درود فرستي، و مرا از آنچه گرفتار هستم نجات دهي و به من گشايش دهي، گشايش فوري نه مدت دار به حق فضل و رحمت خود ، يا رحمكننده ترين رحمكنندگان.
البته لازم به ذكر است كه هر دعايي (از جمله دعايي كه آورده شد) در صورتي مفيد و مؤثر خواهد بود كه با شرايط استجابت خوانده شود،
يكي از شرايط آن است كه دعا با توجه و حضور قلب خوانده شود لذا اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ فرمودند:« لا يقبل الله عزوجل دعاءَ قلب لاه»(9) يعني خداوند دعاي دلهاي غافل را مستجاب نميكند، يا مثلاً شخصي كه دعا ميكند بايد غذاي پاك خورده باشد و تغذية او از مال حرام و مال غصبي نباشد. لذا پيامبر اكرم فرمود:« مَن احبّ ان يستجاب دعائه فليطيب مطعمه و مكسبه»(10) يعني كسي كه دوست دارد، دعايش مستجاب گردد بايد غذا و كسب خود را پاك كند.
موفق باشيد
پي نوشت ها:
1 . مؤمن (40)، آية 60.
2 . بقره (2)، آية 186.
3 . شيخ صدوق، علل الشرائع، نجف، مكتبه الحيدريه، 1385ق، ج 1، ص 181 - 182.
4 . حاجي نوري، مستدرك الوسايل، آل البيت، چاپ اول1408، ج5، ص244.
5 . مائده (5) آيه 35.
6 . يوسف(12)، آيه 86.
7 . اسراء (17)، آيه 11.
8. قمي، شيخ عباس، مفاتيح الجنان، قم، انتشارات بلاغت، 1373ش، ص181.
9. كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، تهران، نشر فرهنگ اهل بيت، ج4، ص221، باب الاقبال علي الدعا، ح1.
10. قمي، شيخ عباس، سفينة البحار، مشهد، نشر بنياد پژوهشهاي اسلامي، 1378 ش، ج1، ص248 و 249.
موفق باشید.






