منظور از «ابحر» (دریاها) در آیه 27 لقمان چیست؟ و در كجا قرار دارد، آنجا كه خداوند می‌فرماید: و لو ان ما فی الارض من شجره اقلام و البحر یمده من بعده سبعه ابحر ما نفدت كلمات الله: «و اگر همه‌ی درختان روی زمین قلم شود، و دریا برای آن مركب گردد و هفت دریا به آن افزوده شود، اینها همه تمام می‌شود، ولی كلمات خدا پایان نمی‌گیرد.»

» پاسخ امام نقی (ع):
آری اگر درختهای دنیا قلم شود و دریا را هفت دریا مدد كند و چشمه‌ها از زمین بجوشد، آبها تمام شود، آنها پیش از آنكه كلمات خدا پایان پذیرد تمام می‌شوند، و هفت دریا عبارت است از: 1 - چشمه‌ی كبریت 2- چشمه یمن 3 - چشمه‌ی برهوت 4 - چشمه‌ی طبریه 5 - آب گرم ماسبندان (محلی در خوزستان) 6 - آب گرم آفریقیه معروف به لسان 7 - چشمه‌ی بحرون، و كلمات پایان‌ناپذیر خدا ما هستیم كه فضایلمان بیرون از مرز درك است.
آیا این سوال فوق جوابش را با صحه روایت قبول دارید یکم با عقل جور در نمیاد وطبق کلام امام صادق باید معیار عقل باشه ولی با عقل من جور در نمیاد

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر محترم الف و لام بحر در آيه، الف و لام جنس است (1) و خداوند در اين آيه به مفهوم دريا نظر دارد نه درياي خاصي. خداوند مي خواهد بفرمايد نعمت هاي خدا بي نهايت است و بي نهايت را نمي توان احصا كرد و مكتوب نمود و اگر همه درختان عالم مداد و قلم شوند و همه دريايي كه وسعت زمين را فرا گرفته با هفت درياي ديگر پشتيباني شده و جوهر گردد، باز هم براي نوشتن نعمت هاي خدا كم است. رواياتي هم كه از امامان نقل شده ونام درياهايي برده شده (2)، با توجه به درك مردم بوده و به نوعي همين كثرت و استغراق را مي رساند.
پي نوشت ها:
1. طباطبايي، الميزان، ترجمه موسوي همداني، قم، انتشارات اسلامي، 1374ش، ج16، ص347.
2. بحراني، البرهان، تهران، بنياد بعثت، 1416ق، ج4، ص381.
موفق باشید.