سوال 1 : با سلام. کمی در مورد خودارضایی توضیح دهید و از عوارضش نیز بگویید. مگه خدا ما رو دوست نداره؟ خوب پس چرا شهوت را در ما قرار داده تا به وسیله آن مرتکب گناه شویم... مگه خداوند دوست داره بندگانش گناه کنند؟؟؟کسی که دچار خودارضایی بشه باید چی کار کنه تا بیماریش خوب شه؟؟؟؟؟؟؟سوال 2 : بعضی از کتاب هایی که میخریم حدیث های برخی معصومان ضد هم هستند. مثلا در کتاب" توبه در آغوش خدا" نوشته که حضرت محمد می فرمایند : به کسی که جونم در دست اوست قسم، اگر کسی 100 پیغمبر را بکشد و بعد از ته دل توبه کند، توبه اش مستجاب می گردد. ولی حرضرت علی هم در نحج البلاغه می فرمایند: خداوند قصاص را برای پاسداری از خون ها واجد نمود....به نظر شما چرا به چنین کتاب هایی مجوز میدهند ...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پرسش: خود ارضايي - احاديث
سوال 1 : با سلام. كمي در مورد خودارضايي توضيح دهيد؟؟؟كسي كه دچار خودارضايي بشه بايد چي كار كنه تا بيماريش خوب شه؟
پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
اين سوال، يك قسمت دارد كه مربوط به گروه عقائد است، لطفا گروه عقائد پاسخ دهد.
با عرض سلام و با تشكر از ارتباطتان با اين مركز
خود ارضايي آن است كه كسي با خودش كاري كند كه مايع مني از او خارج شود، البته اگر از طريق عكس و فيلم ديدن هم مني از او خارج شود خود ارضايي محسوب مي شود، كه از نظر شرعي، حرام و گناه است، اما اگر در وقتي كه خوابيده است در خواب از او مني خارج شود خود ارضايي نيست و اگر اين اتفاق بيفتد كار حرامي هم صورت نگرفته است. خود ارضايي عوارض جسمي و روحي رواني به دنبال دارد، مخصوصا اگر اين كار، زياد انجام شود. مني سازي در بدن، موجب مصرف شدن مقداري انرژي مي شود، كسي كه استمنا مي كند ( مخصوصا اگر زياد انجام بدهد) باعث مي شود كه بدن، انرژي زيادي را صرف مني سازي كند، و اين اصلا براي امثال شما كه در سن رشد هستيد خوب نيست. خود ارضايي عوارض روحي رواني زيادي هم دارد، مثل اضطراب، احساس گناه، كاهش عزت و اعتماد به نفس و ..... كه همه اينها باعث ايجاد وضعيت نامطلوبي براي شخص مي شود.
اگر كسي مبتلا به خود ارضايي شود و نتواند كه جلوي اين كار را بگيرد به نظر مي رسد كه مسئله خود ارضايي اش حالت وسواسي به خود گرفته است. در مورد اختلالاتي كه حالت وسواسي به خود گرفته اند مداخله داروئي لازم است. توصيه ما به اين شخص اين است كه قبل از انجام هر كاري، ابتدا به يك روان پزشك مراجعه كند و مشكلش را در ميان بگذارد. روان پزشك داروئي به او مي دهد كه ميزان اضطرابش را كاهش دهد، چون همان طور كه در ادامه گفته خواهد شد اضطراب نقش اساسي در اين مسئله دارد. هم چنين داروي ديگري به او داده مي شود كه جلوي افكار پريشان را در او خواهد گرفت و آنها را كنترل خواهد كرد. به گفته متخصصين، مصرف دارو در مدت كوتاه ( حدود دو هفته) عارضه وابسته شدن به دارو را ندارد. معمولا گفته مي شود كه اين داروها را روزي سه بار مصرف كنيد. بعد از دو هفته پزشك به او توصيه مي كند كه مصرف دارو را قطع كند و فقط وقتي مصرف كند كه فكر خود ارضايي به سر او مي زند، در آن وقت دارو را مصرف مي كند و به خود تلقين مي كند كه دارو سريعا تاثير خود را خواهد گذاشت. با مصرف اين داروها فكر خود ارضايي از او دور مي شود و او مي تواند بر خودش كنترل پيدا كند. به تدريج با مصرف اين داروها ميزان تسلطش بر اين مسئله زيادتر مي شود تا وقتي كه بتواند به كلي بر آن مسلط شود. البته در ادامه مصرف داروها و در ضمن آن، اگر به يك روان شناس هم مراجعه داشته باشد تا درمانهاي روان شناختي هم بر روي او اجرا شود خيلي خوب است. با اين كارها مي تواند تا حدود زيادي بر خود ارضايي غلبه كند، لذا حتما بايد به فكر مراجعه به يك روان پزشك باشد. در ادامه توصيه هايي را در مورد ترك خود ارضايي به شما خواهيم داد.
از نظر شرعي، خود ارضايي و استمناء حرام است و علاوه بر اينكه حرام است و عقوبت اخروي دارد، در اين دنيا نيز مخصوصا وقتي كه به صورت عادت درمي آيد آسيبهاي زيادي به انسان وارد مي كند، كه البته به نظر مي رسد كه آسيب هاي رواني آن جدي تر و مشكل سازتر است. پيگيري جدي شما براي ترك اين عادت، بيشتر از دانستن آسيب هاي آن به درد شما مي خورد. استمنا مخصوصا وقتي كه ميزان آن بالاتر باشد ضربه هاي زيادي به شخص وارد مي كند، كه همان طور كه گفته شد ضربه هاي رواني شديدي هم به دنبال دارد،كاهش اعتماد به نفس، احساس گناه شديد، اضطراب شديد و غيره، كه به همه اينها بايد عوارض بدني و جسمي احتمالي را هم اضافه كرد.
در مورد آثار استمناء بايد اين نكته را بدانيد كه با ترك استمناء، زمان زيادي نمي گذرد كه خيلي از عوارض سوء اين عادت از بين خواهد رفت و جاي آن را سلامتي و شادابي و احساس خوب پاك بودن خواهد گرفت، لذا شما نگران مدت زمان برگشت سلامتي اتان نباشيد و بيشتر به فكر ترك اين عادت باشيد.
استمناء مشكلي است كه خيلي از جوانها با آن روبرو هستند، يعني تحريك جنسي زياد به واسطه محركهاي جنسي اي كه در جامعه وجود دارند و در عين حال عدم امكان ارضاي صحيح آن. راه حل اساسي آن ازدواج به موقع است. اگر ازدواج به موقع صورت بگيرد ميزان فشارهاي جنسي كم خواهد شد و جوانان مي توانند از راه صحيح خود را ارضاء كنند. اما اگر امكان ازدواج براي شما وجود ندارد ( چون سن شما براي ازدواج پايين است) بايد كاري كنيد كه ميزان تحريكات جنسي شما كم شود به عبارت ديگر بايد مراقب خودتان باشيد وگرنه مثل گذشته با اين مشكل روبرو خواهيد بود. ميزان ابتلاء شما به استمناء با ميزان تحريك پذيري شما رابطه مستقيم دارد. يكي از بهترين روش هاي كنترل خودارضايي و همچنين كاهش ميل جنسي، پرهيز از محرك هاي ديداري و ادراكي و دور شدن از موقعيتهاي مرتبط با احساس جنسي است، مثلا از ديدن مناظر و عكس ها و فيلم هاي جنسي خود داري كنيد، منظورم پرهيز از چشم چراني در همه ابعاد آن است، بدون آن هيچ يك از اقدامات درماني از تضمين كافي برخوردار نيست، چون وقتي كه تحريك جنسي صورت بگيرد، جلوگيري از آن، كار مشكلي است.
خود را دست كم نگيريد و عزت نفس داشته باشيد و خود را بزرگتر از آن بدانيد كه در مقابل اين عمل زشت ذليل شويد، لذا با قاطعيت به دنبال درمان باشيد.
مطلب مهمي كه بايد به آن توجه شود اين است كه براي ترك اين عادت هيچ وقت دير نيست. اين عمل با تمام آثار بدي كه دارد قابل درمان است و به گواه متخصصان، بيشتر آثار شومي كه بواسطه آن بوجود آمده است در مدت نسبتا كوتاهي پس از قطع آن بر طرف مي شود، زيرا كه نشاط و نيروي جواني مي تواند بيشتر ضايعات گذشته را جبران كند، پس جاي نگراني نيست. با ترك اين عمل، آثار منفي روانشناختي آن از بين خواهد رفت و جاي خود را به عزت نفس و اعتماد نفس و احساس خوب پاك شدن مي دهد.
مسئله ديگري كه بايد به آن دقت شود اين است كه هيچ وقت ياس و نااميدي را به خود نبايد راه داد. بنابر اين نخستين و لازم ترين موضوعي كه بايد به آن توجه داشت امكان ترك سريع اين عادت و نجات از عواقب آن است. بايد از گذشته خود پشيمان شده و توبه كنيد. بعد از توبه سعي در پاك كردن تمام خاطرات گذشته داشته باشيد، مثل اينكه اصلا تجاربي در اين زمينه نداشته ايد. از طرف ديگر با پرهيز از سرزنش كردن خود و احساس گناه و مبارزه با افكار نگران كننده، سعي كنيد وضع روحي خوبي را براي خودتان ايجاد كنيد.
همه متخصصان معتقدند براي ترك هر نوع عادت، قبل از هر چيز اراده و تصميم لازم است و اين موضوع را اصلا نبايد دست كم گرفت. البته ممكن است كه خيلي از جوانان اين گونه برداشت كنند كه ما قادر به تصميم نيستيم و اراده از ما سلب شده است و بارها شكست خورده ايم، ولي مسئله اينجاست كه شما همين مقدار اراده داريد كه درجائي كه شرايط آن نيست اين كار را انجام ندهيد و همين مقدار اراده كفايت مي كند. و اگر بارها تصميم گرفتيد و شكست خورديد بايد توجه داشته باشيد كه شكست مقدمه پيروزي است . به ما دستور داده شده است كه مدام تصميم قاطع بگيريم ولو اينكه نقض شود و تصميم خود را بشكنيم، دو مرتبه، سه مرتبه و ..... بايد سعي خود را بكنيم، بالاخره موفق مي شويم.
اگر موفق به ترك اين عمل (هر چند براي چند روز) شديد بايد مواظب باشيد كه دوباره به آن برنگرديد، اما اگر از دستتان در رفت و دوباره مرتكب شديد اين مطلب را از نظر دور نداريد كه بازگشت و ارتكاب ناخواسته عمل جزيي از فرايند ترك محسوب مي شود. پس با كوچكترين بازگشت همه چيز را از دست رفته ندانيد، بلكه با توبه دوباره از عمل، با تصميم قاطع خود را وارد مرحله ترك ديگري كنيد. در صورت ارتكاب دوباره به جاي ياس و نااميدي كه مطلوب شيطان است اين نكته را به خود گوشزد نماييد كه فرصت جبران آن وجود دارد و بار ديگر مصمم تر و جدي تر از گذشته به فرآيند ترك خود برگشت نماييد.
مسألة خود ارضايي هميشه به عنوان يك اختلال مرتبط با اضطراب، شناسايي و مطرح شده است. اين يكي از مسايلي است كه بايد در صدد كنترل آن باشيد. فرد با افزايش يافتن اضطراب به طور مكرر به اين عادت نابهنجار روي ميآورد. وجود اضطراب به عنوان يك عامل تقويت كننده و نگه دارنده عادت ناپسند خود ارضايي مطرح است. استفاده از روش هايي مانند تن آرميدگي (ريلكسيشن) و متوقف ساختن افكار اضطرابي ميتواند به شما كمك كند تا از ميزان خود ارضايي كاسته شود و به تدريج قطع گردد. اما ضرورت متوقف ساختن اضطراب به هر نحو ممكن ما را ملزم ميسازد كه اگر بيش از اندازه بود و نشانههاي بدني مانند: لرزش دست و پا، يخ كردگي، داغ شدن ناگهاني بدن و احساس گر گرفتگي، افزايش ضربان قلب و احساس كوبيدن قلب و جز آن را نشان داد، بايد به روانپزشك مراجعه نمود و با دريافت دارو اين نشانهها را متوقف سازيد.
اما براي برطرف نمودن اضطراب در صورتي كه داراي اين شاخصهها نباشد يا بسيار خفيف باشد، ميتوانيد از روش مكمل درماني مانند «تنآرميدگي» ( ريلكسيشن) و «تنظيم صحيح تنفس» استفاده نماييد. ميتوانيد براي اجراي تن آرميدگي، بدنتان را به شانزده گروه عضلاني( نوك انگشت تا مچ دست؛ مچ تا انتهاي آرنج؛ بازو تا كتف؛ در هر دست؛ نوك انگشتان پا تا مچ پا، عضلات ساق پا، ران تا كشاله ران؛ عضلات پيشاني، به علاوه عضلات كاسه سر؛ عضلات صورت و فك؛ عضلات گردن و سينه؛ مجموعه عضلات شكم) تقسيم نموده و هر يك از آن ها را به طور جداگانه براي مدت 7 ثانيه با شمارش معكوس به طور نسبي منقبض نموده ، سپس ظرف مدت 3 شماره آن را رها سازيد . بعد بر احساس خوشايند در نتيجه مقايسه بين حالت گرفتگي و انقباض و حالت رها شدگي متمركز شويد و به يك احساس خوشايند برسيد.
در اسرع وقت براي كاهش اضطراب و افكار وسواسگونه به يك روانپزشك مراجعه نماييد. دارو درماني در زمينة اختلالات اضطرابي بسيار مؤثر و ضروري است.
احساس گناه افراطي (نه طبيعي) موجب فزوني سطح اضطراب در شما مي گردد و افزايش اضطراب ناخواسته تمايل شما به انجام اين عمل را تشديد مي نمايد. پس به جاي احساس گناه افراطي كه ثمره اي جز تشديد روحيات افسرده وار و تضعيف عزت نفس و اعتماد به نفس در شما ندارد به القاي روح اميد در خود بپردازيد. احساس گناه افراطي كه در آن، فرد خود را مأيوس از رحمت خدا ميداند به هيچ وجه مطلوب خدا و دين نيست، بلكه احساس گناه فزاينده در راستاي وسوسههاي شيطاني است. احساس گناه يكي از بزرگترين منابع اضطرابزا است . به خوبي ميتوان دريافت كه همين احساس گناه بيش از حد زمينهاي براي خود ارضايي بيشتر فراهم ميآورد، پس با بالا بردن سطح عزت نفس و اعتماد به نفس و اميد به لطف و بخشش بيكران الهي به تعديل احساس گناه بپردازيد. احساس گناه تا حدي خوب و مفيد است كه فرد را به سمت جبران خطاها از طريق انجام اعمال نيك و خداپسندانه رهنمون سازد، نه آن كه ناخواسته موجب اضطراب بيشتر شده و به گناه بيشتر سوق دهد.
از تلقين منفي به خود و توجيهات بي مبنا و هم چنين بزرگنمايي شكست هاي گذشته به شدت پرهيز نماييد. تلقين مثبت و خوشبيني سهم بسزايي در ترك تدريجي اين عمل دارد. به جاي تلقين هاي منفي به تلقين مثبت بپردازيد و مطمئن باشيد كه اگر تلاش كنيد مي توانيد اين عمل را ترك كنيد، همانطور كه افراد زيادي توانسته اند اين عمل را ترك كنند.
يكي از راههاي ترك خود ارضايي، استفاده از روش هاي تغيير فكر و توقف افكار مبتني بر تصاوير جنسي است كه ميتواند احساسي خوشايند در فرد ايجاد نمايد. هر چند با انجام روشهاي تنآرميدگي ميتوان تا حدّ زيادي از ادامه اين روند كاست، اما در درمان، به آن نيز بسنده نميشود. به فرد مبتلا ياد ميدهند كه چگونه با شمارش 1، 2، 3، به خودش با صداي بلند فرمان بس! داده و فكر خود را كه شامل تصاوير جنسي است متوقف سازد. اين روش ظاهراً ساده كاملاً اثر بخش بودن خود را اثبات نموده است و يكي از روش هاي جالب و كوتاه توقف فكر محسوب ميگردد. فرد پس از مدتي در نهايت قادر ميشود تا با يك صداي نجواي دروني به افكار نامتناسب خود پايان دهد.
پرهيز از تنهائي: اين گونه افراد بايد بدون هيچ قيد و شرطي از تنهائي بپرهيزند و بشدت از آن دوري كنند و هرگز تنها نباشند، شب در اتاق تنها نخوابند، تنها براي مطالعه و يا كار ديگري به نقاط خلوت نروند و به محض اين كه در محيطي احساس تنهائي كردند از اين محيط بيرون روند. و اگر نخستين تحريكي متوجه آنان شد بلافاصله خود را سرگرم كار ديگري كنند.
پرهيز كامل از معاشرت با افراد فاسد: از معاشرت با افراد منحرف و مبتلا به اين عادت در همه اوقات مخصوصا دوران مبارزه با استمناء بايد به طور مطلق دوري جست. نقش معاشران بد و فاسد در ابتلاي به اين انحراف و ادامه آن بسيار مهم است.
ورزش: ورزش مقدار زيادي از انرژي هاي زايد فكري و بدني را آزاد مي كند به همين دليل براي جلوگيري از تحريكات جنسي برنامه ورزشي بسيار مهم است . افراد معتاد به اين عمل معمولا آدمهاي كم تحركي هستند كه همين عوامل تحريك جنسي را در آنها تشديد مي كنند كه راه مبارزه با آن ورزش است.
از صحبت كردن در مورد مسايل شهوت انگيز دوري كنيد.
از پوشيدن لباس هاي تنگ و چسبان اجتناب كنيد.
از خيال پردازي دوري كنيد و سعي كنيد هميشه مشغول به كارهاي مفيد باشيد. (مطالعه كتابهاي غير محرك، ورزش سنگين و ...) و به ياد داشته باشيد بيكاري مسأله اي است كه اگر از آن دوري نكنيد، ممكن است شما را به هر چيزي وادارد. از به ياد آوردن لحظاتي كه استمنا مي كنيد و همچنين تصاوير شهوت انگيزي كه ديده ايد، خودداري كنيد.
در زمينه افكار، احساسات و رفتارهاي ايجاد كننده ميل به خود ارضايي، به ارزيابي بپردازيد و ببينيد كه در چه شرايطي افزايش مييابد. در طي مدت يك ماه مراحل آغاز تا پايان يك وهله خود ارضايي را در برگهاي يادداشت نماييد . اين كار را براي وهلههاي ديگري كه اتفاق ميافتد، تكرار كنيد. زمان و مكان و شرايط جسمي و روحي در قبل و بعد از خود ارضايي را ثبت نماييد، به تعبيري روشنتر در طي يك ماه ببينيد يك وهله خود ارضايي با چه فكري آغاز ميگردد، سپس اين فكر مزاحم چه احساس در شما برميانگيزد و اين احساس چگونه به رفتار خود ارضايي در شما ميانجامد، همچنين معمولاً در چه زمانيهايي و در چه مكانهايي و در چه شرايط جسمي ـ روحي ميل به خود ارضايي در شما تشديد ميگردد.
پس از پايش و رصد رواني يك ماهه، به تجزيه و تحليل و جمع بندي نتايج بپردازيد. از نتايج اين تحقيق ميتوانيد راهكارهاي كارآمد ترك خود ارضايي را استخراج نماييد، مثلاً وقتي كه اعصابتان خرد است، وقتي كه دوستان متأهل خود را ميبينيد، وقتي كه با مادرتان جر و بحث ميكنيد، وقتي كه اضطراب امتحان داريد، يا وقتي كه مثلا به شخص خاصي ميانديشيد. عيناً همين قضيه در زمينه مكانهاي تحريكزا تكرار ميگردد . وقتي در اتاق خواب هستم، وقتي تنها در خانه هستم، وقتي دستشويي ميروم و...
از سوي ديگر نگاهي موشكافانه به پرونده گذشته خود ارضايي خويش بيفكنيد، ببينيد در چه شرايطي توانسته بوديد كه براي يك مدّت آن را كنار بگذاريد. چنانچه به تنهايي نميتوانيد آن را بررسي نماييد از يك مشاور كمك بگيريد. در اين مرحله نيز تحقيق نيز به تجزيه و تحليل و جمعبندي نتايج بپردازيد.
به طور ويژه بر روي زمان ها و مكانهاي تحريك شدنتان تمركز كنيد و پس از شناسايي آنها، در آن زمانها و مكانها مراقب خودتان باشيد و سعي كنيد كه خودتان را از آن حالت خارج كنيد.
تلاش كنيد تا با مراجعه به يك مشاور از تكنيكهاي انزجار درماني و شرطي زدايي استفاده كنيد. لذت كاذب خود ارضايي را با يك امر منزجر كننده ذهني مانند تصور صحنه تهوع آور يا خوردن داروي تلخ پيوند بزنيد و با آن تداعي نماييد يا آن كه فرايند شرطي شده (اضطراب - خودارضايي) را به (اضطراب - ورزش يا تفريح سالم، تنفس عميق،) تبديل نماييد.
انجام واجبات ديني و حضور در جمع هاي مذهبي، تاثير زيادي در بهبود روحيه شما دارد و اراده و ايمان شما را قوي مي كند و به شما نيرو مي دهد. اگر بتوانيد نمازهايتان را در مسجد بخوانيد و در جمع هاي مذهبي حضور داشته باشيد تأثير بسيار زيادي را در خود احساس خواهيد كرد، اما اينها به تنهايي كافي نيستند و بايد توصيه هاي ديگر را هم عمل كنيد.
اميدوارم كه شما با به كار بردن اين توصيه ها موفق به ترك اين عمل شويد.
پرسش: سوال 2: بعضي از كتاب هايي كه مي خريم حديث هاي برخي معصومان ضد هم هستند. مثلا در كتاب" توبه در آغوش خدا" نوشته كه حضرت محمد مي فرمايند : به كسي كه جونم در دست اوست قسم، اگر كسي 100 پيغمبر را بكشد و بعد از ته دل توبه كند، توبه اش مستجاب مي گردد. ولي حرضرت ع
سوال 2: بعضي از كتاب هايي كه مي خريم حديث هاي برخي معصومان ضد هم هستند. مثلا در كتاب" توبه در آغوش خدا" نوشته كه حضرت محمد مي فرمايند : به كسي كه جونم در دست اوست قسم، اگر كسي 100 پيغمبر را بكشد و بعد از ته دل توبه كند، توبه اش مستجاب مي گردد. ولي حرضرت علي هم در نحج البلاغه مي فرمايند: خداوند قصاص را براي پاسداري از خون ها واجد نمود....به نظر شما چرا به چنين كتاب هايي مجوز مي دهند؟
پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
اين نكته ابتدا گفته شود جداي از اظهار نظر در مورد اصل كتاب مورد اشاره در سوال و اين كه نبايد به هر كتابي مجوز نشر داد خصوصا كتاب هاي ديني كه مي بايستي كاملا مستند باشد، بيان مي كنيم توبه و قصاص هر كدام موضوعي جدا بوده و با هم ارتباط ملازمه اي ندارد كه بخواهيم با تحليل اين دو با هم، به بيان معصومين سلام الله عليهم اجمعين اشكال بگيريم.
به اين معنا كه توبه از گناهان اقدامي شخصي از طرف مرتكب گناه و خود باب جدايي است و قصاص كه به عنوان حق خون خواهي صاحبان شخص كشته شده است خود عرصه اي ديگر دارد.
و اما در مورد توبه مي توانيم بگوييم توبه در رحمت الهي است و قبول آن از طرف خداي متعال به معناي بخشيده شدن گناهان فرد و بازگشت او به عرصه بندگي است.
در تاييد روايتي كه پرسشگر بدان اشاره كرد، حديثي از طرف جابر بن عبد الله انصاري از رسول خدا صلوات الله عليه نقل شده است كه:
"جَاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَى النَّبِيِّ (ص) فَقَالَتْ يَا نَبِيَّ اللَّهِ امْرَأَةٌ قَتَلَتْ وَلَدَهَا هَلْ لَهَا مِنْ تَوْبَةٍ فَقَالَ(ص) وَ الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَوْ أَنَّهَا قَتَلَتْ سَبْعِينَ نَبِيّاً ثُمَّ تَابَتْ وَ نَدِمَتْ وَ يُعْرَفُ مِنْ قَلْبِهَا أَنَّهَا لَا تَرْجِعُ إِلَى الْمَعْصِيَةِ أَبَداً يَقْبَلُ اللَّهُ تَوْبَتَهَا وَ عَفَا عَنْهَا فَإِنَّ بَابَ التَّوْبَةِ مَفْتُوحٌ مَا بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ إِنَّ التَّائِبَ مِنَ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ"(1)
يعني زني نزد رسول خدا(ص) آمد و گفت اين پيامبر خدا زني فرزندش را به قتل رساند آيا براي او توبه اي هست؟ حضرت در پاسخ فرمود قسم به كسي كه جانم در دست و اختيار اوست اگر آن زن هفتاد پيامبر را به قتل برساند و سپس توبه كند و از كاري كه كرده پشيمان شود آن گونه كه هرگز به طرف گناه كشيده نمي شود خداي متعال توبه اش را قبول خواهد كرد و از او در خواهد گذشت زيرا كه در توبه آن قدر باز و وسيع است كه ميان مغرب و مشرق را خواهد گرفت و توبه كننده از گناه، گويي كه گناهي نكرده است.
با توجه به اين حديث و معناي آشكار آن كه نيازي به تفسير و تحليل ندارد جز آن كه بايد اعتراف كرد قدر و منزلت توبه آن گونه است كه اگر انسان حتي مرتكب چنين گناه بزرگي هم بشود ولي موفق به توبه شود، خداي متعال توبه اش را قبول خواهد كرد. ِ
هم چنين آيات بسياري در قرآن وجود دارد كه نشان از اهميت بسيار بالاي توبه نزد خداي متعال خبر مي دهد كه به عنوان نمونه به يكي از آيات اشاره مي شود.
خداي متعال در باره كساني كه به ارتكاب گناهان بزرگي نظير شرك در عبادت، قتل به غير حق و زنا مي شوند، فرمود:
"إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً" (2)
مگر كسانى كه توبه كنند و ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند، كه خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل مىكند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است.
و اما آيا كساني كه به قتل پيامبران روي آوردند، موفق به توبه مي شوند!
پاسخ روشن است كه خيلي بعيد است اين اتفاق شكل بگيرد. اما اگر كسي واقعا توانست بعد از انجام چنين گناه بزرگي توبه كند، خداي متعال توبه اش را خواهد پذيرفت، ولي اين شخص يا هر قاتل ديگري چون به ناحق مرتكب قتل شده است مستحق قصاص است و اولياء دم يا او را مي بخشند و يا قصاص مي كنند و اين حكم ارتباطي با قتل پيامبر و توبه پس از آن ندارد، زيرا قصاص حق الناس و پذيرش توبه حق الله است در نتيجه توبه براي گناهي كه كرده و قصاص براي صاحبان خون است.
درسي اصلي كه اين حديث همراه با تاييد آيات به ما مي دهد اين است كه خداي متعال و اولياي بر حقش قصد دارند اين موضوع را به ما تفهيم كنند اگر بندگان خدا در اثر جهل و ناداني و غفلت، گناهي هر چند بزرگ را انجام دادند، نبايد نا اميد شوند، زيرا در توبه همواره باز است و سيطره رحمت الهي آن قدر وسيع است كه شرق و غرب عالم وجود را در بر گرفته به گونه اي كه حتي شامل قاتلين پيامبران هم مي شود. اما اين كه چنين كساني آيا موفق به توبه مي شوند، جاي تامل دارد.
مساله بعد اين كه توبه از هر گناهي به يك شكل است گاهي توبه كامل با پشيماني و قصاص شخص محقق مي شود به عنوان مثال قوم بني اسرائيل بايد همديگر را مي كشتند گاهي توبه از يك گناه با استغفار است. پس توبه گاهي به همراه قصاص محقق مي شود.
پي نوشت ها:
1. شعيري تاج الدين، جامع الأخبار،قم، انتشارات رضي، سال 1405 ه ق، چاپ اول، ص 88.
2. سوره فرقان، آيه 70.
پرسش: سوال 1: مگه خدا ما رو دوست نداره؟ خوب پس چرا شهوت را در ما قرار داده تا به وسيله آن مرتكب گناه شويم... مگه خداوند دوست داره بندگانش گناه كنند؟
سوال 1: با سلام. كمي در مورد خودارضايي توضيح دهيد و از عوارضش نيز بگوييد. مگه خدا ما رو دوست نداره؟ خوب پس چرا شهوت را در ما قرار داده تا به وسيله آن مرتكب گناه شويم... مگه خداوند دوست داره بندگانش گناه كنند؟
پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
خودارضائي يا "استمنا" آن است كه انسان با خود يا با ديگرى كارى كند كه از او منى بيرون آيد. انجام دادن آن حرام و بعد خروج مني غسل واجب مي شود و براي آن پيامدهاي منفي متعددي بيان شده است:
الف) پيامدهاي جسماني:
ضعف چشم و بينايي، تحليل رفتن قواي جسماني، ناتواني در توليد مثل، پيري زود رس، ضعف مفاصل، لرزش دست، زشتي چهره و از بين رفتن طراوت صورت.
ب) پيامدهاي روحي و رواني:
ضعف حافظه و حواسپرتي، اضطراب، منزوي شدن و گوشهگيري، افسردگي، بينشاطي و لذت نبردن از زندگي، پرخاشگري و بداخلاقي و تندخويي، كسالت دائمي، ضعف اعصاب و در نهايت ضعف اراده.
ج) عوارض اجتماعي:
ناسازگاري خانوادگي، بيميل شدن به همسر و ازدواج، ناتواني در ارتباط با جنس مخالف و همسرو...(1)
البته موارد ديگري نيز وجود دارد كه براي رعايت اختصار از ذكر آنها خودداري مي كنيم.
يكى از مسلّمات فطري و غير قابل انكار، اين است كه غرايزي كه خداوند متعال در وجود انسان خلق كرده است، به نوعي تأمين كننده نياز انسان ها هستند و موجبات تكامل او را فراهم مي كنند؛ اما مهار آن امري مهم است كه مورد توجه دين واقع شده است و بدين وسيله، او را از حيوانات جدا مي كند و او را شريف ترين مخلوقات مي سازد. حال، شكي نيست در اين كه غريزه شهوت همچون ساير غرايز در انسان، به خصوص در ميان مردها، وجود دارد.
وجود اين حس در موارد خاص خود، امري خوب، بلكه ضروري است؛ چرا كه چنين حسي ضامن بقاي نسل و موجب استحكام بيش تر بقاي خانواده است. دين براي اين كه اين غريزه را سركوب نكند و به شكلي آن را به مسير صحيح آن بكشاند، محدوديت هايي براي آن قايل مي شود تا هم اين نياز غزيزي تأمين شود و هم انسان با آزادي مطلق به فساد كشانده نشود. لذا غريزه شهوت، امري فطري و خدادادي است كه خداوند آن را در اختيار انسان قرار داده است و هيچ گاه پاسخ منطقي و صحيح به آن را رد نكرده است. اما در عين حال اين نعمت نيز مانند سائر نعمات از قبيل دست، چشم و...ممكن است به شكلي غير صحيح استفاده شود.
در واقع مشكل از اصل مساله شهوت نيست. چرا كه شخص با رسيدن به سن تكليف و قدرت بر اداره خانواده مي تواند ازدواج كرده و مشكل خود را حل نمايد. اما مشكل زماني درست مي شود كه از طرفي محركات جنسي به شدت رواج پيدا كرده، سن بلوغ پائين بيايد و از طرفي به دليل مشكلات اجتماعي و فرهنگي و اقتصادي امكان ازدواج نباشد، لذا آنچه مشكل به نظر مي رسد جنبه ثانوي داشته كه در برخي موارد خود انسانها در بروز آن نقش دارند و اين خللي به اصل مسأله يعني لزوم حس شهوت وارد نمي آورد.
نتيجه آنكه وجود شهوت در انسان امري لازم و از نعمات الهي شمرده مي شود و خداوند براي ادامه نسل و استحكام بيشتر خانواده قرار داده است نه آنكه براي گمراهي انسان مقرر شده باشد نهايت آنكه چه بسا اين نعمت الهي نيز مانند سائر نعمات از قبيل دست، چشم و...مورد سوء استفاده قرار گيرد خداوند چشم نداده كه انسان با آن چشم چراني و...كرده و گناه كند گرچه كساني از اين نعمت سوء استفاده مي كنند.
البته هيچ گاه منكر جهات دروني و بيروني در جهت زمينه سازي براي گناهان جنسي نبوده و نيستيم و همواره بر اين باوريم كه كنترل گناهان جنسي به مراتب سخت تر از كنترل گناهاني مانند دزدي و...است. اما در عين حال انسانها را قادر بر آن مي دانيم و اتفاقاً خداوند با همين تكاليف سخت انسانها را آزمايش مي كند آزمايش خداوند جنبه هاي گوناگون مانند نزول بلا و...دارد. اما در برخي موارد خداوند بواسطه همين امور افراد را آزمايش مي كند تا معين شود چه كساني شايسته دريافت رحمت الهي و لايق بهشت ابدي هستند.
لذا كم نيسنند افرادي كه اين مراحل را به درستي پشت سر گذاشته و با اطلاعات صحيح خانوادگي و...دچار خطا نشده اند و از اين آزمون سخت سربلند بيرون آمدند .
پي نوشت:
1. ر.ك آيت الله دستغيب، گناهان كبيره، چ هاتف، 1389 هـ.ش، ج2، بحث استمنا.
موفق باشید.






