در سوره هل اتی خداوند از نعمات گوناگونی سخن گفته است جز حور العین چرا؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
آقاي آلوسي از مفسرين اهل سنت در تفسير خودش به اين نكته ظريف اشاره كرده و وجه آن را چنين بيان كرده است:
«و من اللطائف على القول بنزولها فيهم أنه سبحانه لم يذكر فيها الحور العين و إنما صرح عز و جل بولدان مخلدين رعاية لحرمة البتول و قرة عين الرسول...»(1)؛ بنابر قول به اينكه اين سوره درباره حضرت علي و زهرا و فرزندانشان(ع)نازل شده باشد، از نكته هاي ظريف آن اين است كه خداوند در اين سوره از حور العين نام نبرده است و فقط تصريح كرده به «ولدان مخلدون» (پسران زيبا كه جاودانه هستند) به احترام حضرت زهراي بتول(ع) و نور ديده حضرت رسول(ص).
بعضي مفسرين معاصر شيعه هم در تفاسير خود اين نكته را از قول آلوسي نقل كرده اند. در تفسير الميزان چنين آمده است:
«در آيات مورد بحث نعمت زنان بهشتى يعنى حور العين را جزو نعمت‏هاى بهشتى ذكر نكرده با اينكه در كلام مجيد خداى تعالى هر جا سخن از نعيم بهشت شده، حور العين جزو مهم‏ترين آنها ذكر شده است. ممكن است از ظاهر جريان چنين فهميده شود كه علت آن اين بوده كه در بين ابرار مورد نظر آيات، كسى از طايفه زنان بوده و خداى تعالى براى رعايت حرمت او سخن از حور العين به ميان نياورده است. تفسير روح المعانى همين معنا را از لطايف قرآن دانسته و گفته: در صورتى كه آيات در باره اهل بيت (ع) نازل شده باشد، ذكر نشدن حور العين از لطيف‏ترين نكات خواهد بود، آرى اگر تصريح به" وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ" كرده و نامى از حور العين نبرده، به خاطر رعايت احترام بتول و قرة العين رسول بوده است».(2)
پي نوشت ها:
1. آلوسي، محمود، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، انتشارات دار الكتب العلميه، ج‏15، ص 174 .
2. طباطبايي، محمد حسين، الميزان(ترجمه)، انتشارات جامعه مدرسين، ج‏20، ص 211 .
موفق باشید.