در سوره هل اتی خداوند از نعمات گوناگونی سخن گفته است جز حور العین چرا؟
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
آقاي آلوسي از مفسرين اهل سنت در تفسير خودش به اين نكته ظريف اشاره كرده و وجه آن را چنين بيان كرده است:
«و من اللطائف على القول بنزولها فيهم أنه سبحانه لم يذكر فيها الحور العين و إنما صرح عز و جل بولدان مخلدين رعاية لحرمة البتول و قرة عين الرسول...»(1)؛ بنابر قول به اينكه اين سوره درباره حضرت علي و زهرا و فرزندانشان(ع)نازل شده باشد، از نكته هاي ظريف آن اين است كه خداوند در اين سوره از حور العين نام نبرده است و فقط تصريح كرده به «ولدان مخلدون» (پسران زيبا كه جاودانه هستند) به احترام حضرت زهراي بتول(ع) و نور ديده حضرت رسول(ص).
بعضي مفسرين معاصر شيعه هم در تفاسير خود اين نكته را از قول آلوسي نقل كرده اند. در تفسير الميزان چنين آمده است:
«در آيات مورد بحث نعمت زنان بهشتى يعنى حور العين را جزو نعمتهاى بهشتى ذكر نكرده با اينكه در كلام مجيد خداى تعالى هر جا سخن از نعيم بهشت شده، حور العين جزو مهمترين آنها ذكر شده است. ممكن است از ظاهر جريان چنين فهميده شود كه علت آن اين بوده كه در بين ابرار مورد نظر آيات، كسى از طايفه زنان بوده و خداى تعالى براى رعايت حرمت او سخن از حور العين به ميان نياورده است. تفسير روح المعانى همين معنا را از لطايف قرآن دانسته و گفته: در صورتى كه آيات در باره اهل بيت (ع) نازل شده باشد، ذكر نشدن حور العين از لطيفترين نكات خواهد بود، آرى اگر تصريح به" وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ" كرده و نامى از حور العين نبرده، به خاطر رعايت احترام بتول و قرة العين رسول بوده است».(2)
پي نوشت ها:
1. آلوسي، محمود، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، انتشارات دار الكتب العلميه، ج15، ص 174 .
2. طباطبايي، محمد حسين، الميزان(ترجمه)، انتشارات جامعه مدرسين، ج20، ص 211 .
موفق باشید.






