آیا احکام زکات از ادریس نبی گرفته شده آخه ایشان درآمد خودشون رو به 3 تقسیم میکردن یه قسمت برا فقرا یک قسمت خرج عیال ویک قسمت را به خود ووسایل کارش که زره بافی بودهئ اختصاص داشته آیا میشود به دندان پیامبر توسل کرد که در احد شکست وتوسل تو اسلام چطوری وجایگاه خدا درونش چیهemrah Jerusalem
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در ابتدا بايد گفت كه زكات همانند بسياري ديگر از آموزه هاي وحياني مخصوص اسلام نيست بلكه در اديان پيشين نيز حكم شبيه آن بودهاست ، حتي عرب جاهلي زكات اموال خود را به معابد خود پرداخت مي كردند. (1) بنابراين حكم زكات در شرايع پيشين بوده ولي نحوه محاسبه زكات اموال و كم و كيف پرداخت و مصارف زكات و اموري از اين دست در شرايع پيشنيان با شريعت اسلام بسيار متفاوت است، كه تفصيل جزئيات زكات اسلامي را در منبع ذيل جويا شويد. (2)
در باره اين كه زكات در شريعت حضرت ادريس بوده بايد گفت اصل اين امر درست است و بر اساس آموزه هاي اسلامي ايشان در اجرا كردن احكام الهي مانند مسأله نماز وجهاد با ظالم وپرداخت زكات ومانند آن تلاش بسياري داشته است (3) اما درباره زره باف بودن ايشان بايد گفت انچه در منابع اسلامي آمده اين است كه ايشان در صنعت خياطي و علوم مختلف نظير هندسه، حساب، علم نجوم و... دست داشته وبه مردم آموزش هايي مي داده است (4) و دراين بين ممكن است صنعت زره سازي نيز مي دانسته است هرچند در منابع مختلف زره سازي به حضرت داوود نسبت داده شده است.
اما درباره فراز دوم پرسش بايد گفت توسل در اسلام جايگاه ويژه اي دارد ومنافات با خداخواهي نيست بلكه در راستاي توحيد وبه حكم خداوند است در توسل و حاجت خواستن از ارواح حضرات معصومين (ع) است و بايد توجه داشت كه آن حضرات واسطه فيض خداوند اند و حاجت را خداوند مي دهد. همه امور زندگي انسان به دست خداست،ولي پيامبر و ائمه به عنوان به عنوان واسطه فيض خداوند موثر است. توسل با اين روش نه تنها محذوري ندارد، بلكه بسيار مفيد و موثر است. در آموزههاي ديني توصيه شده وهرگز با توحيد منافات ندارد.
از اين رو گفته شده: با اندك دقت در اطراف خود متوجه مي شويم كه گردش امور هستي، بر اساس اسباب و وسايل و به تعبيري ديگر توسل است، آب و مواد غذايي از طريق ريشه، تنه و شاخه درخت، به برگ آن مي رسد. ريشه درخت از طريق برگ، نور و هوا را دريافت ميكند. باران كه ميبارد، به واسطه ابر است . ابر به وسيله گرم شدن آب دريا در اثر نور خورشيد ايجاد مي شود. در حديثي از امام صادق (ع) آمده: «ابي الله ان يجري الاشياء الا باسبابها؛ (5) خدا ابا دارد كه كارها بدون سبب و علت و واسطه جريان پيدا كند». پس خداوند براي هر كاري واسطه قرار داده. در قرآن درباره توسل آمده: وسيله اي براي تقرب به خدا جست وجو نمايد». (6) تفصيل اين بحث را در منبع ذيل جويا شويد (7) پس توسل به پيامبر و روح و جسم ايشان امري طبيعي است و هرچند توسل به اجزاء بدن ايشان متعارف نيست، اما قسم دادن خداوند به جسم مطهر ايشان و دندان مباركشان كه در راه نشر كلمه توحيد شكست براي رسيدن به فيض الهي منعي ندارد.
پي نوشت ها:
1. محمد علي ايازي، فقه پژوهي قرآن، قم، دفتر تبليغات اسلامي، چاپ اول ، ص 80.
2. توضيح المسايل مراجع تقليد، نشر جامعه مدرسين قم، ج2 ،ص 453.
3. محلاتي، قصص، نشر انتشارات علميه اسلاميه، تهران 1361 ش ، ص35.
4. همان .
5. كليني، اصول كافي، نشر دار الكتب الاسلاميه تهران 1380 ق ، ج 1، ص 123.
6. ما ئده (5) آيه 35.
7. محسن قرائتي، اصول عقايد نشر موسسه ، درسهاي از قرآن،تهران 1386 ش، ص 99 - 100.
موفق باشید.






