فرقه قادیانی چیست؟ عقاید و باورهای آنها چیست؟
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
مؤسس فرقه احمديه
مؤسس اين فرقه غلام احمد قادياني است، غلام احمد در سال ۱۸۳۹ در روستايي به نام قاديان از شهرستان گرداس پور پنجاب از توابع هند متولّد شد و در سال ۱۹۰۸ در شهر لاهور در پاكستان از دنيا رفت و جسد او به قاديان منتقل و در آنجا به خاك سپرده شد.(1)
زندگي غلام احمد
غلام احمد بيشتر وقت خود را صرف فراگيري علوم اسلامي، مباحث علمي و موعظه مردم ميكرد. منطق، فلسفه، علوم ديني و ادبي را نزد اساتيد خود فرا گرفت، و علم طبابت را نزد پدرش كه طبيب ماهري بود آموخت. (2)
تاريخ پيدايش فرقه احمديه
تاريخ پيدايش احمديه به سال ۱۸۸۹ برمي گردد كه وي در چهل سالگي اعلام كرد مورد وحي و الهام الهي قرار دارد و از كساني است كه خداوند هر صد سال يكي را برميانگيزد تا دين اسلام را تجديد كند و ادعا كرد كه از طرف خداوند مأمور است از مردم بيعت بگيرد.
غلام احمد پذيرفت كه بيشتر عمر خود را در تأييد و پيروزي دولت انگلستان سپري كرده است (۳) و در زمان استعمار هندوستان توسط انگليس چندين رساله و كتاب در تجليل و حمايت از دولت انگلستان به نگارش درآورد. وي بر اين باور بود كه دولتِ بريتانيا همه اقشار مردم را از جهت حريت و آزادي با ديده يكسان ميبيند و در اين باب كمال انصاف و دادگري را رعايت ميكند، ملتها در زير سايه رأفت آنها به آرزوي خود رسيدهاند و از وقتي كه دست به دامان آنان زدهاند در راحتي به سر ميبردند، بدين جهت براي سران و بزرگان انگليس دعا ميكرد و اطاعت از دولت انگلستان را واجب ميدانست. (۴)
پس از مرگ غلام احمد در سال ۱۹۰۸م حكيم نور الدين بهيروي، از شاگردان غلام احمد به عنوان جانشين و خليفه اول غلام احمد معرفي شد. وي پس از شش سال رهبري فرقه، در سال ۱۹۱۴م درگذشت.
انشعاب در فرقه
پس از فوت حكيم نور الدين بهيروي، در فرقه احمديه اختلاف و انشعاب پديد آمد. عده اندكي به محمد علي لاهوري روي آوردند كه به انجمن «لاهوريه» و «مجدديه» معروف شدند. «محمد علي لاهوري» داراي تأليفات زيادي از جمله ترجمه قرآن به زبان انگليسي است. انجمن لاهوريه معتقدند غلام احمد هيچ گاه مدعي پيامبري نبود و تنها خود را مجدد دين اسلام معرفي كرد. (۵)
اكثر قاديانيها رياست «ميرزا بشير الدين محمود احمد» فرزند بيست و پنج ساله غلام احمد را پذيرفتند و بر اعتقاد به مهدويت و مسيح بودن غلام احمد باقي ماندند.
محمود احمد به عنوان خليفه دوم احمديه تا سال ۱۹۶۵ به مدت پنجاه و يك سال رهبري جنبش را به عهده داشت. از جمله كتابهاي وي تفسير كبير قرآن است. (۶) (۷)
جانشينان محمود احمد
بعد از محمود احمد فرزندش ميرزا نصير احمد به جاي وي خلافت را به عهده گرفت و در سال ۱۹۸۲ درگذشت.
عقايد غلام احمد
عقايد غلام احمد قادياني را ميتوان در محورهاي ذيل خلاصه كرد:
حضرت عيسي(ع)روي صليب از دنيا نرفت، بلكه بيهوش گرديد و پايين آورده شد و هنگامي كه جراحتهاي او بهبود يافت به هند رفت و پس از مدتي به مرگ طبيعي از دنيا رفت. قبر مسيح(ع) نزديك خطه پنجاب در «سرينگر» كشمير واقع است. اعتقاد مسيحيان به رستاخيز عيسي در آخرالزمان را قبول ندارد، لذا احاديث مربوط به رجوع دوباره عيسي مسيح را تأويل كرده و گفته است منظور خود عيسي نيست. بلكه فردي شبيه به عيسي و تجلي اوست. (۸)
به دليل ضلالت بيش از حد مسيحيان و انحراف مردم از دين حق و فراگيري فساد، تباهي، ظلم و كذب در سراسر جهان، خداوند حضرت عيسي(ع) را از فتنههاي امتش مطلع كرد و وقتي حضرت مسيح(ع) فهميد امتش همه اهل زمين را هلاك و از راه حق دور ميسازند، ناراحت شد و براي كمك به ستمديدهها و مظلومان نائبي از خداوند درخواست كرد كه متحد و مشابه با حقيقت و جوهر او و به رنگ اعضا و جواهرش باشد و خداوند نيز وي را (غلام احمد قادياني) به نيابت حضرت مسيح(ع)، انتخاب كرد، تا صليب را كه مسيحيان تعظيم و تمجيدش ميكنند بشكند و خنزير را بكشد. (۹)
غلام احمد با توجه به حديثي كه در بعضي از كتب اهل سنت آمده و اكثر علماي اهل سنت آن را معتبر نميدانند بر اين عقيده است كه مهدي و عيسي يكي ميباشند. (۱۰)
غلام احمد قادياني در مورد مبعوث بودنش از جانب خداوند در مراحل مختلف، ادعاهاي گوناگوني را مطرح كرده است. (۱۱) ... وي خود را خاتم اوليا معرفي نمود و اينكه هيچ ولياي بعد از او نيست، مگر آنكه بر عهد او باشد. (۱۲) وي معتقد است. همچون سلسلههاي خلافت بني اسرائيل، در اسلام هم خلافت خواهد بود. (۱۳)
تا اين مرحله، او خود را نبي نميدانست، اما خود را محدث و كليماللّه ميشمرد. (۱۴) پس از چندي مدعي شد فرشته وحي بر او نازل ميشود و زمان نزول وحي بر او به اندازه زمان نزول وحي بر رسول خداست. (۱۵)
او در آخرين مرحله ادعاي خود، معتقد شد كه عنايات الهي اقتضا كرده نبي يا محدثي را مبعوث كند كه به دين الهي خدمت كند. آن هم در وقت ضرورت كه همه جا را فساد و تباهي فرا گرفته است. او خود را نبي مبعوث دانست. (۱۶)
احكام ويژه قاديانيه
برخي از احكام ويژه قاديانيه عبارت است از:
در نماز جماعت اقتدا به غيراحمديه حرام است. (17)
تزويج دختر احمديه به غيراحمديه حرام است، اما مرد احمدي ميتواند دختر غيراحمديه را به ازدواج خود درآورد.
نماز بر جنازه مسلمان غيراحمدي ممنوع است. (18)
پيروان احمديه درصدي از اموال خود را بايد به عنوان زكات به رهبر خود بپردازند.
بر گرفته از سايت ويكي فقهhttp://www.wikifeqh.ir
پي نوشت ها :
۱. روحاني خزائن (مجموعه آثار)، قادياني، ج۲۲، ص۷۰۳، غلام احمد، ربوه، پاكستان.
۲. دفع اوهام «توضيح المرام» في الرد علي القاديانيه، ظاهر عاملي، ج۱، ص۱۹، شيخ سليمان (۱۴۲۰ق)، غدير، بيروت.
۳. ترياق القلوب، بي تا بي جا ،ص۱۵.
۴. روحاني خزائن (مجموعه آثار)، قادياني، ج۱۴، ص۶۵، غلام احمد، ربوه، پاكستان.
۵. دفع اوهام «توضيح المرام» في الرد علي القاديانيه، ظاهر عاملي، ج۱، ص۲۵، شيخ سليمان (۱۴۲۰ق)، غدير، بيروت.
۶. دفع اوهام «توضيح المرام» في الرد علي القاديانيه، ظاهر عاملي، ج۱، ص۲۸، شيخ سليمان (۱۴۲۰ق)، غدير، بيروت.
۷. دفع اوهام «توضيح المرام» في الرد علي القاديانيه، ظاهر عاملي، ج۱، ص۲۹، شيخ سليمان (۱۴۲۰ق)، غدير، بيروت.
۸. روحاني خزائن (مجموعه آثار)، قادياني، ج۱۹، ص۲۹۷ـ ۳۰۱، غلام احمد، ربوه، پاكستان.
۹. روحاني خزائن (مجموعه آثار)، قادياني، ج۵، ص۴۴۹، غلام احمد، ربوه، پاكستان.
۱۰. روحاني خزائن (مجموعه آثار)، قادياني، ج۱۴، ص۴۵۵، غلام احمد، ربوه، پاكستان.
۱۱. روحاني خزائن (مجموعه آثار)، قادياني، ج۱۴، ص۶۰ـ۵۹، غلام احمد، ربوه، پاكستان.
۱۲. روحاني خزائن (مجموعه آثار)، قادياني، ج۶، ص۶۹، غلام احمد، ربوه، پاكستان.
۱۳. روحاني خزائن (مجموعه آثار)، قادياني، ج۶، ص۷۶، غلام احمد، ربوه، پاكستان.
۱۴. روحاني خزائن (مجموعه آثار)، قادياني، ج۵، ص۳۸۷، غلام احمد، ربوه، پاكستان.
۱۵. روحاني خزائن (مجموعه آثار)، قادياني، ج۱۸، ص۲۰۲، غلام احمد، ربوه، پاكستان.
۱۶. روحاني خزائن (مجموعه آثار)، قادياني، ج۱۴، ص۴۶۸، غلام احمد، ربوه، پاكستان..
17. القادياني و القاديانيه، جمعي از نويسندگان، ج۱، ص۳۹، دمشق، دار ابن كثير.
18. مجلة التقوي، ش۹، ص۴۶، موقف الأمّة الإسلامية من القاديانية، دار قتيبه، بيروت.
موفق باشید.






