با سلام و خسته نباشد
میخواهم مراحل سیرو سلوک و چله نشینی را بدانم در چله نشینی چه دعایی بخوانم چه ذکری بگم ،آیا 40 روز ، روزه بگیرم تو رو خدا شرایطش را برایم ایمیل کنید اجرتان با امام زمان میخوام با توکل به خدا و اهل بیت شروع کنم منتظر ایمیل شما هستم parviznaghipoor@gmail.comشرایطش رو یکی یکی بگید اجرتان با امام زمان
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
گفتنى است كه ارباب سير و سلوك و علما و دانشمندانى كه در اين راه گام برداشته و تعليمات قرآن و سنت را راهنماى خويش قرار داده (نه صوفيانى كه تحت تاثير مكتبهاى التقاطى و غير اسلامى بودهاند) هر يك براى خود روشى را پيشنهاد كردهاند; يا به تعبير دقيقتر، مراحل و منزلگاه هايى در نظر گرفتهاند از جمله:
به طور مثال در كتاب بحرالعلوم كه به فقيه باهر و علامه ماهر «بحرالعلوم» نسبت داده شده است، براى سير و سلوك الى الله و پيمودن راه قرب به پروردگار عوالم چهارگانه و به تعبير ديگر، چهار منزلگاه مهم ذكر شده است:
1- اسلام
2- ايمان
3- هجرت
4- جهاد
و براى هر يك از اين عوالم چهارگانه سه مرحله ذكر شده است كه مجموعا دوازده مرحله مىشود كه پس از طى آنها، سالك الى الله وارد عالم خلوص مىگردد، و اين مراحل دوازدهگانه به شرح زير است:
-منزل اول، اسلام اصغر است، و منظور از آن اظهار شهادتين و تصديق به آن در ظاهر و انجام وظائف دينى است.
-منزل دوم، ايمان اصغر و آن عبارت از تصديق قلبى و اعتقاد باطنى به تمام معارف اسلامى است.
-منزل سوم، اسلام اكبر است و آن عبارت است از تسليم در برابر تمام حقايق اسلام و اوامر و نواهى الهى.
-منزل چهارم، ايمان اكبر است و آن عبارت از روح و معنى اسلام اكبر مىباشد كه از مرتبه و اطاعتبه مرتبه شوق و رضا و رغبت منتقل شود.
-منزل پنجم، هجرت صغرى است، و آن انتقال از «دارالكفر» به «دارالاسلام» است مانند هجرت مسلمانان از مكه كه در آن زمان كانون كفر بود به مدينه.
-منزل ششم، هجرت كبرى است، و آن هجرت و دورى از اهل عصيان و گناه و از همنشينى با بدان و ظالمان و آلودگان است.
-منزل هفتم، جهاد اكبر است، و آن عبارت از محاربه و ستيز با لشكر شيطان استبا استمداد از لشكر رحمان كه لشكر عقل است.
-منزل هشتم، منزل فتح و ظفر بر جنود و لشكريان شيطان، و رهايى از سلطه آنان و خروج از عالم جهل و طبيعت است.
-منزل نهم، اسلام اعظم، و آن عبارت از غلبه بر لشكر شهوت و آمال و آرزوهاى دور و دراز است كه بعد از فتح و ظفر، عوامل بيدار كننده برون بر عوامل انحرافى درون پيروز مىشود و اينجاست كه قلب، مركز انوار الهى و افاضات ربانى مىگردد.
-منزل دهم، ايمان اعظم است، و آن عبارت از مشاهده نيستى و فناى خود در برابر خداوند است، و مرحله دخول در عالم فادخلى فى عبادى وادخلى جنتى است كه در اين هنگام حقيقت عبوديت و بندگى خدا ظاهر مىشود.
-منزل يازدهم، هجرت عظمى است، و آن مهاجرت از وجود خود و به فراموشى سپردن آن، و سفر به عالم وجود مطلق، و توجه كامل به ذات پاك خداست كه در جمله «وادخلى جنتى» خطاب به آن شده است.
-منزل دوازدهم، جهاد اعظم است كه بعد از هجرت از خويشتن، متوسل به ذات پاك خداوند مىشود تا تمام آثار خودبينى در او محو و نابود گردد و قدم در بساط توحيد مطلق نهد.
بعد از پيمودن اين عوالم دوازدهگانه وارد عالم خلوص مىشود، و مصداق «بل احياء عند ربهم يرزقون» مىگردد.
براي اطلاع از تفصيل مطلب مي توانيد به رساله سير سلوك منسوب به علامه بحر العلوم مراجعه فرمائيد.
اما از آنچه علماى سير و سلوك و رهروان اين راه بر مىآيد ، اصول مشترك زير استفاده مىشود:
1- هدف اصلى لقاءالله و شهود ذات پاك پروردگار با چشم دل و حضور روحانى و معنوى در محضر اوست.
2- براى رسيدن به اين مقصد، نخستين گام توبه از همه گناهان و شستن رذائل اخلاقى و آراسته شدن به فضائل اخلاقى است.
3- در اين راه بايد آداب چهارگانه مشارطه و مراقبه و محاسبه و معاقبه را فراموش نكند; يعنى، صبحگاهان با خود شرط كند كه گرد گناه و خلاف رضاى حق نگردد و در تمام مدت روز مراقب نفس سركش باشد و شامگاهان و هنگام خواب به محاسبه بنشيند و اگر خلافى از او سرزده بود خود را به وسيله ترك انواع لذائذ مجازات و عقوبت كند.
4- مبارزه با هواى نفس كه بزرگترين سد اين راه است از واجبترين واجبات مىباشد.
5- توجه به اذكار و اورادى كه در شرع مقدس وارد شده است،مانند قرائت قرآن و گفتن اذكار و اورادي كه عمومي بوده و گفتن آن بدون اجازه استاد سلوك مشكلي ايجاد نمي كند. مانند ذكر استغفار و صلوات.در مورد مقصود شما يعني چله نشيني نيز بايد عرض كنم اگر در اين 40 روز از اذكار عمومي استفاده كنيد،ايرادي ندارد. ولي اگر بخواهيد از نزد خود اذكار و اورادي را بگوئيد، شما را به شدت از اينكار منع مي كنيم كه چنين كاري بايد تحت نظر يك استاد راه پيموده صورت گيرد.
6- توجه قلبى به حقيقت توحيد ذات و صفات و افعال خداوند و غرق شدن در صفات كمال و جمال او، توشه ديگرى براى اين راه پرفراز و نشيب است. و اين امر مهم ابتدائا با مطالعه كتبي در اصول عقايد، خصوصا توحيد، به دست مي آيد.
كتاب توحيد، اثر شهيد سيد عبدالحسين دستغيب و كتابي با همين نام از استاد شهيد مطهري براي شروع مطالعه بسيار مناسب است.
7- شكستن بزرگترين بت و آن بت انانيت و توجه به خويشتن، از مهمترين شرائط وصول به مقصد است.
8- استفاده از وجود استاد و مربى كه زير نظر او كار كند و همچون طبيب به درمان او بپردازد، را گروهى شرط دانستهاند; و بعضى نيز روى آن تكيه خاصى ندارند. هر چند متاسفانه توجه به استاد در مورد بسيارى از اشخاص سبب شده كه در دام شياطين خطرناكى كه خود را به صورت فرشته نشان مىدادهاند! بيفتند و دين و دنيا و ايمان و اخلاق آنها بر باد رود! بعضى وظيفه ارشاد خلق و پيمودن راه انبيا و اوليا در هدايت مردم، و امر به معروف و نهى از منكر را به عنوان آخرين مرحله آوردهاند در حالى كه بسيارى مطلقا سخنى از اين مرحله بر زبان نرانده و سالك را به خودش واگذاردهاند.
اما آنچه از راه و روش علماي اعلام به دست مي آيد لزوم استفاده از استادي راه طي كرده در اين مسير پرفراز و نشيب است.
لذا توصيه مي كنيم اولا به هر كسي اعتماد نكنيد و جان خود را به هر كسي نسپاريد و ثانيا با طي مراحل اوليه كه به آن اشاره شد، خود را آماده كرده و از خداوند متعال تقاضاي رسيدن به محضر چنين استادي را داشته باشيد.
موفق باشید.






