با سلام و آرزوی سلامتی برای دست اندرکاران این سایت
آیا در ثواب و عذاب کسانی که در جوانی از دنیا میروند با کسانی که فرصت بیشتری جهت زندگی در این دنیا دارند فرقی وجود دارد؟
آیا در میزان پاداش و عذاب زنانی که در جوانی همسران خود را از دست داده و با کار کردن جهت رفاه فرزندان تلاش میکنند با دیگر افراد تفاوتی وجود دارد؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر گرامي در پرسش تان دو نكته را ذكر كرده ايد، به ترتيب زير پاسخ داده مي شود. الف- حضرت امام صادق(ع) فرمود: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَحْشُرُ النَّاسَ عَلَى نِيَّاتِهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَة (1) خداوند مردم را در روز قيامت بر پايه نيت و انگيزه هايشان محشور مي كند. هر كسي با هر عقيده اي كه از دنيا مي رود بر اساس همان فكر و عقيده به پرونده اعمالش رسيدگي مي شود. كسي كه ايمان به خدا و پيامبران و ائمه اطهار عليهم السلام دارد، اهل نماز و روزه و عبادت است، خمس و زكات و حج و جهاد في سبيل الله را قبول دارد، و در صورت فراهم بودن شرايط آن، خود را پايبند به اطاعت امر خدا مي داند. از گناه و فساد دوري مي كند، و امر به معروف و نهي از منكر را به عنوان يك تكليف الهي همانند نماز و روزه مي داند، و به آن عمل مي كند، او اهل بهشت و سعادت است خواه در سن پيري از دنيا برود يا در سن جواني فرقي نمي كند. زيرا اصل و اساس اولي كيفيت است. كميت در شرايط يكسان ملاك برتري قرار مي گيرد نه شرايط نا برابر. يعني مثلا اگر دو نفر در سن سي سالگي و يا هر دو در سن هفتاد سالگي از دنيا رفته باشند، نخست كيفيت، و نيت ها و انگيزه هاي عملكرد آنان مورد بررسي قرار مي گيرد. اگر از جهت معرفت و نيت و اخلاص در عمل شرايط يكسان داشته باشند، نوبت به كميت مي رسد. هر كسي از جهت پيشتازي در انجام اعمال خير جلوتر است، و كارهاي خير بيشتري دارد، از موقعيت بهتري برخوردار است. يكي از شاگردان امام صادق(ع) به نام ابو هاشم مي گويد:
در باره مسأله خلود و جاودان بودن در بهشت و دوزخ از امام سؤال كردم و گفتم كه مردم حد اكثر 100 سال يا مقدارى بيشتر و كمتر اطاعت و يا معصيت نموده‏اند، چرا در آن جهان جاودانه متنعم به نعمت هاي بهشتي و يا معذب به عذاب جهنم مي شوند؟ فرمود: علت مخلد بودن اهل دوزخ در دوزخ اين است كه نيت و تصميم آنان در دنيا اين بود كه اگر در دنيا جاويدان باشند دائما معصيت و نافرمانى كنند، همچنين علت خلود بهشتيان در بهشت اين است كه نيت و تصميم آنان در دنيا اين بود كه اگر در دنيا هميشه بمانند اطاعت ابدى داشته باشند. اين ها از جهت همين نيت و طينت نيك بهشتى و مخلد در بهشت و آن ها هم از نظر همان نيت و طينت خبيث دوزخى و مخلد در دوزخ شدند. سپس سخنان خود را به آيه شريفه: قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى‏ شاكِلَتِهِ (2) يعني « هر كس بر طبق نيت خود عمل مي كند» استناد فرمود. (3)
ب- اساسا شوهر داري و بچه داري و تربيت آنان بر پايه تعاليم اسلامي ثواب جهاد در راه خدا براي زنان نوشته مي شود. و بر اساس حديث نبوي « أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا» (4) يعني بهترين كارها دشوارترين آن ها است‏. هر چي زحمت و سختي كار بيشتر باشد، ثواب و فضيلت آن نيز بيشتر است. البته به زنان جواني كه شوهران شان فوت كردند يا از آنان جدا شده توصيه مي كنيم در صورت فراهم بودن شرايط و داشتن خواستگار حتما ازواج كنند .
پي نوشت ها:
1. الكافي، شيخ كليني، ج 5، ص 20، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ش 1365.
2. اسراء (17)، آيه 84.
3. بحار الانوار، علامه مجلسي، ج 67، ص 210، مؤسسه الوفاء بيروت – لبنان، سال انتشار 1404 ق.
4. بحار الانوار، ج 67، ص 191.
موفق باشید.