سلام1 ميشه به مريم مقدس مسلمان باشي توسل کرد 2من توخانواده مادرم يهوديه وبقيه مسيحي هستیم وحليت مشروب رو داريم تو خونه وبرادري دارم مسلمان شده وباخانواده زندگي ميکنه ايا نمازش تو اين خونه درسته يابايد مسجد بره به خاطروجود مشروب ونجس بودن اعضای خانواده از دیدشریعت اسلام3اياخانواده اش که کافرذمي دراسلام هستن تماس باانها درتري باعث نجاست هست يادرخشکی بدن هم باعث نجاست میشه3ايا اومدنش به کليسا گناه هست بعد اسلام آوردنش5 وازدواجش بادختر خاله يهوديش که داشته قبلا بااسلام اوردنش باطل ميشه وبه چه صورت ميباشد4زنش ازش ارث ياحقه نفقه مهريه ميبره يا چون اسلام اورده ازمهرونفقه معافه 5حکم نوزادي که رحم همسرش داره چيه ملحق مادر يا پدر نطفه در مسيحيت پدر بسته شده بچه بعد دنيا امدن مسيحي حساب ميشه يا مسلمان ازديد شريعت محمدجواب بدید6در شرعت مسیح وطبق آداب یهود ختنه شده آیا باید درشریعت محمدهم باید ختنهبشه دوباره یانه درضمن برادرم از آیت الله سیستانی تقلیدمیکنه25ساله هست مدرکش پزشگیه باتشکر لطف شود جواب ايميل شودچون اقلیت مسیحی هستیم میترسم از سامانه پیامک استفاده کنم باتشکر

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پيش از هر چيز از تماستان با اين مركز صميمانه تشكر مي كنيم و براي شما و همه اعضاء خانواده مومنتان كه با هر كيش و آييني به خداوند عالم و پيامبران الهي باورمند هستيد آروي سعادت و شادكامي داريم؛ تلاش مي كنيم به سوالالت متعدد و متنوع شما پاسخي مختصر ارائه دهيم:
1- توسل در نگاه مسلمانان امري منطقي و معقول و راهكاري براي رسيدن به نتيجه و هدف مورد نظر است، همان گونه كه هر فرد براي رفع بيماري خود به پزشك و دارو و براي رفع گرسنگي به غذا و براي رفع تشنگي به آب و مانند آن متوسل مي شود؛ ما معتقديم كه انسان مي تواند حاجات خود را از خداوند به طور مستقيم بخواهد يا كساني را واسطه بگيرد و به آن ها متوسل شود تا به حاجت و خواسته خود برشد؛ به طور طبيعي اين افراد بايد كساني باشند كه در نزد خداوند داراي مقام و منزلتي باشند و وساطت آن ها براي جلب توجه خداوند و رفع موانع برآورده شدن حاجات موثر باشد، اما بايد توجه داشت كه اين توسل هرگز به اين معنا نيست كه ما خود فرد واسطه را داراي قدرتي مستقل از خداوند بدانيم و معتقد باشيم كه او مي تواند برخلاف خواست و اراده و قدرت الهي براي ما كاري انجام دهد.
ما مسلمانان همان گونه كه پيامبر اسلام و جانشينان او را در زمره مقربان درگاه الهي مي دانيم، همه انبياء و اولياء الهي در امت هاي پيشين را نيز آبرومندان درگاه الهي قلمداد مي كنيم و عيسي مسيح و مادر بزرگوارش مريم عذرا در نزد مسلمانان از بالاترين درجات برخوردارند و توسل به آنان هيچ اشكالي براي يك مسلمان ندارد؛ در قرآن بارها و بارها از اين بانوي مكرم ياد شده و لقب "صديقه " يعني بسيار راستگو به او اطلاق شده (1) و از نشان هاي الهي قلمداد شده است.(2)
2- از نظر دين اسلام و ديدگاه اكثر مراجع شيعه همچنين آيه الله سيستاني اهل كتاب مانند مسلمانان پاك هستند (3) مگر آنكه از طريق اشياء بيروني و نجس بدنشان نجس شده باشد، مثلا ازطريق تماس با مشروب، اما در هر حال اين امر به معناي نجس شدن همه جاي خانه نيست و بر فرد مسلمان لازم در موقع نماز تنها از مكاني كه مي داند به هر دليلي نجس شده پرهيز كند و در جاي ديگر نماز بخواند و اگر شك داشته باشد يا يقين به نجس بودن محلي نداشته باشد، نماز خواندن در انجا اشكالي ندارد.
به علاوه كه در مورد مكان نماز خواندن، تنها محل قرار دادن پيشاني بايد كاملا پاك باشد -( كه اين امر با استفاده از سجاده و مهر تميز به آساني انجام مي شود ) و باقي قسمت هاي ديگر زمين كه بدن روي آن قرار مي گيرد اگر نجس شده، ولي اكنون خشك باشد مانعي براي صحت نماز محسوب نمي شود.(3)
وجود شراب و ديگر نجاسات از نظر شريعت اسلام در خانه هم مشكلي در صحت نماز ايجاد نمي كند.
با توجه به ديدگاهي كه از آيه الله سيستاني نقل كرديم حكم ارتباط ايشان با ديگر اعضاء خانواده هم روشن مي شود، يعني پرهيز از تماس با بدن آن ها حتي اگر مرطوب باشد، يا پرهيز در مصرف غذايي كه به وسيله آن ها شسته يا تهيه شده باشد و مانند آن نياز نيست، مگر در مواردي كه ايشان يقين كند بدن آنان يا وسيله مرطوب ديگري به واسطه نجاست هاي تعريف شده در شريعت اسلام نجس شده است.
بسيار خوب است كه در اين خانواده ها ديگر اعضاء خانواده ملاحظه قوانين و تكاليف شرعي ديگر اعضاء خانواده را كرده جلوي ايجاد مشكلات براي يكديگر را در حد امكان بگيرند و مثلا اعضاء خانواده از ليوان مخصوصي براي مصرف مشروب استفاده كرده و حتما بعد از مصرف آن را بشويند تا مشكل براي فرد مسلمان درون خانواده ايجاد نشود.
3- حضور ايشان و ديگر مسلمانان در كليسا يا ديگر اماكن ديني گناه محسوب نمي شود ، اما نبايد به معناي ترويج و تبليغ دين مسيحيت يا نماد روي گرداندن از اسلام باشد؛ در نتيجه حضور عادي در كليسا بدون پايبندي به شريعت مسيحيان هيچ اشكالي ندارد، البته اگر ايشان در وضعيتي باشد كه نتواند اسلام خود را به طور علني ابراز كند و مجبور به پنهان داشتن دين جديد خود باشد مي تواند در شرائطي تقيه كرده و به ظاهر خود را مسيحي نشان دهد و با هم كيشان خود در ظاهر همراهي كند، كه البته بايد جزئيات اين حكم را با تماس با دفتر مرجع خود دريابد.
4- ازدواج ايشان با دختر خاله خودشان در گذشته بر اساس شريعت خودتان بوده و ازدواج در هر شريعتي از نظر اسلام هم صحيح است، اما بعد از مسلمان شدن ايشان حكم ازدواج ايشان تابع ديدگاه مرجع تقليدشان در امكان ازدواج با اهل كتاب مانند يهوديان است و از انجا كه آيه الله سيستاني ازدواج دائم با اهل كتاب را از روي احتياط واجب جائز نمي دانند، ايشان مي تواند به نظر آيه الله شبيري زنجاني رجوع نمايند كه عقد قبلي ايشان را در وضعيت كنوني صحيح مي دانند. (4)
البته همسر ايشان به دليل صحت عقد نفقه خود را دريافت مي كند، اما در زمينه ارث، اگر تا پايان عمر شوهرش بر دين خود باقي باشد، نمي تواند ارثي از همسر خود ببرد، مگر آنكه شوهر در مورد او وصيت كرده باشد يا قبل از فوت اموالي را به او ببخشد.
5- فرزند ايشان به علت مسلمان شدن پدر در حكم مسلمان است در نتيجه بايد مسلمان زاده محسوب شود و طبق شريعت اسلام اگر پسر بود بايد ختنه شود، هرچند اين حكم بر اساس شريعت يهود هم معمولا اجرا مي شود . در مورد اين پرسشتان كه" در شريعت مسيح وطبق آداب يهود ختنه شده، آيا بايد درشريعت محمد هم بايد ختنه بشه دوباره يانه" اگر منظور، خود برادرتان است به طور كلي بايد گفت مرد مسلمان بايد ختنه شده باشد يعني پوست زائد روي قسمت جلوي آلت تناسلي برداشته شود و مهم نيست كه اين برداشتن پوست بر كدام دين و آيين و يا حتي بر اثر اتفاق و حادثه رخ داده باشد، مهم برداشته شدن همين پوست است كه اگر قبلا برداشته شده، نياز به ختنه مجدد نيست.
در پايان براي شما و برادرتان آرزوي بهروزي داريم و لازم به ذكر است كه پرسش از مراكز ديني هيچ محدوديتي براي افراد گوناگون از هر دين و آييني كه باشند ندارد و ترس و ترديد در اين خصوص بي معناست، برخي از پرسشگران اين مركز كساني هستند كه در مورد اصل اعتقاد به خدا دچار ترديد هستند و در عين حال مشكلي از جهت طرح سوالاتشان ندارند.
پي نوشت ها:
1. مائده (5) آيه 75.
2. مومنون (23) آيه 50.
3. توضيح المسايل مراجع، انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، 1424 ه ق، ج 1، ص 77 مساله 113.
4. همان، ج 2، ص 469 ، نظر آيه الله زنجاني ذيل مساله 2397.
موفق باشید.