بنام خداوندمتعال آیااینکه درانجیل نوشته شده حضرت عیسی علیه السلام
امربه خوردن شراب داده یاخودشراب خورده است صحیح است

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در اعتقادات مسيحيان خوردن شراب مورد تأييد قرار گرفته و حتي محاسني نيز براي آن برشمرده شده است.
با نگاهي به كتاب مقدس به دو دسته از آيات برخورد مي كنيم
در ابتدا به سراغ آياتي ميرويم كه درباره يحيي و ماجراي تولد او سخن مي گويد.
يحيي نبايد هرگز به شراب يا ديگر مُسكِرات لب زند. حتي از شكم مادر، پر از روح‌القدس خواهد بود، و بسياري از قوم اسرائيل را به‌سوي خداوند، خداي ايشان باز خواهد گردانيد. (1)
طبق اين آيه يحيي كه پيامبران الهي بوده و مانند آنچه ديگر پيامبران دريافت مي كنند، دستوراتي را براي عمل كردن و نيزابلاغ به مردم از جانب خدا دريافت كرده است؛ يكي از آن دستورات اين است كه:
(يحيي) نبايد هرگز به شراب يا ديگر مُسكِرات لب زند.
در باب ماجراي تولد يكي ديگر از فرستادگان خدا مادرِ كسي كه قرار است بعدها فرزندي به دنيا بياورد و بني اسرائيل را از دست فلسطينيا ن برهاند بايد يك سري دستورات؛ ازجمله نخوردن شراب را رعايت نمايد زيرا در خوردن شراب پليدي است كه خداوند دوست ندارد مادران برگزيدگان او آلوده به آن شوند چنين مي خوانيم:
و الآن باحذر باش و هيچ شراب و مسكري منوش و هيچ چيز نجس مخور. (2)
نيز مي خوانيم:
ناظر كليسا كارگزار خداست و از همين‌‌رو بايد بَري از ملامت باشد، نه خودرأي يا تندخو يا ميگسار يا خشن يا در پي منافع نامشروع،(3)
همچنين به معلمين مي گويد:
مردان سالخورده را بگو كه معتدل و باوقار و خويشتندار باشند و در ايمان و محبت و استقامت، بشايستگي رفتار كنند. به همين‌‌سان، زنان سالخورده بايد شيوه زندگي محترمانه‌اي داشته باشند. نبايد غيبت‌گو يا بنده شراب باشند، بلكه بايد آنچه را كه نيكوست، تعليم دهند. (4)
در سفارش به دست اندر كاران كليسا چنين سفارش مي كند:
اين سخني است درخور اعتماد كه اگر كسي در آرزوي كار نظارت بر كليسا باشد، در پي شغلي والاست.
از اين‌‌رو، ناظر كليسا بايد... باشد؛ نه ميخواره، ... يا پولدوست.
كتاب مقدس حتي به دستياران كشيش هم توصيه اكيد مي كند كه از ميخوارگي پرهيز نمايند
همچنين خادمان كليسا بايد باوقار باشند؛ نه دو‌‌رو، يا ميخواره و يا در پي منافع نامشروع. (5)
اما اين يك روي سكه است
ولي در انجيل يوحنا؛ آنجايي كه نويسنده كتاب درصدد اثبات الوهيت مسيح !! برمي آيد ورق كاملا برمي گردد و تمامي آنچه كه در مذمت شراب وارد شده تبديل به محاسن شراب شده و عيسايي كه بعد از هموار كننده راه خود وبعد از آن كسي كه بايد مردم را به سوي خدا فرا بخواند و بعد از آن كسيكه نبايد حتي به شراب لب بزند مي آيد، با مادر و شاگردانش در مجلسي حاضر مي شوند كه نه تنها در آن مجلس شراب است كه حاضرين در آن مجلس به اندازه اي شراب ميخورند كه مست مي شوند تا جائي كه تشخيص ميان شراب نو و كهنه را نمي دهند.
و عيسي در آن مجلس به عنوان اثبات الوهيت خود شرابي مي سازد كه همگان را به تعجب و تحسين واداشته (6) با اين تناقض چه بايد كرد؟
اين جاست كه بايد سخن از اعتبار كتاب مقدس به ميان آورد زيرا در هرحال يا قسمتي از آيات كتاب مقدس حذف خواهد شد و يا اين سوال پيش خواهد آمد كه اگر هر كدام از اين آيات كلام خدا نيستند چگونه به كتاب مقدس راه يافته اند؟
و اگر همه را كلام خدا بدانيم بازاين سوال مطرح مي شود كه چگونه در كلام خدا چنين تناقض آشكاري وجود دارد؟
بر تمامي اهل تحقيق پوشيده نيست كه بحث تحريف در كتاب مقدس – اگر خوش بين باشيم و نگوئيم قطعي؛ لااقل – بسيار جدي است و اين قضيه با استناد به آيات فراواني از همين كتاب مقدس قابل اثبات است.
پي نوشت ها :
1. لوقا باب ۱ ،آيات ۱۳-۱۵.
2. داوران باب ۱۳، آيات ۱تا ۵.
3. تيطُس، باب ۱، آيه ۷.
4. تيطس، باب ۲ ، آيات ۲و۳.
5. تيموتاؤس، باب ۳ ، آيات ۱ تا ۳.
6. انجيل يوحنا باب ۲، آيات ۱تا ۱۰.

موفق باشید.