با سلام و آروزی قبولی طاعات و سوگواری های شما
چند سوال مرتبط از حضورتان داشتم. ما شیعیان این عصر به نظر نمی آید بتوانیم زمان ظهور حضرت را درک کنیم.
1- آیا تمام شیعیانی که در زمان غیبت از دنیا می روند همه آنها می توانند امید داشته باشند که در زمان ظهور زنده شوند و در رکاب آن بزرگوار باشند؟
2- اگر همه نمی توانند این امید را داشته باشند,آن افرادی که این توفیق را پیدا می کنند که در زمان ظهور زنده شوند چه افرادی هستند ؟ آیا مشخصه خاصی دارند؟
3- آیا واقعا می توان با خواندن دعای عهد تا چهل صباح امید داشت که در زمان حضرت حتی اگر گناهکار باشیم و لایق این فیض نباشیم باز هم بتوانیم زنده شویم و در رکاب آن حضرت تا بر قراری دولت کریمه شان خدمت کرده وجانمان را فدا کنیم؟
آیا فقط با خواندن دعای عهد تا 40 صباح می توان این امید را داشت؟

پرسش: آيا رجعت علاوه بر امامان وانبيا در زمان ظهور به زنده شدن مردگاني كه قبل از دوران ظهور زندگي مي كرده اند هم اطلاق مي شود؟
با سلام و آروزي قبولي طاعات و سوگواري هاي شما
چند سوال مرتبط از حضورتان داشتم. ما شيعيان اين عصر به نظر نمي آيد بتوانيم زمان ظهور حضرت را درك كنيم.
1- آيا تمام شيعياني كه در زمان غيبت از دنيا مي روند همه آنها مي توانند اميد داشته باشند كه در زمان ظهور زنده شوند و در ركاب آن بزرگوار باشند؟

پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
رجعت در لغت به معناي بازگشت و در اصطلاح به زنده شدن و بازگشت افرادي است قبل از قيامت. (1) اين عقيده مختص شيعه مي‏باشد و بقيه فرقه‏هاي اسلامي به آن عقيده ندارند.
آيا رجعت عمومي است و براي همه مومنان است؟
امام صادق(ع) فرمود: رجعت عمومي نيست، بلكه جنبه خصوصي دارد. تنها كساني كه در بالاترين مرتبه ايمان و پايين‏ترين مراتب شرك قرار دارند، رجعت مي‏نمايند.(2)
شيعه عقيده دارد كه هنگام ظهور حجت(عج) يا بعد از آن، ائمه معصومين(ع) و برخي مؤمنان درستكار كه در مرحله عالي ايمان قرار دارند و در مسير تكامل معنوي با موانعي مواجه شده‏اند و تكامل آن‏ها ناتمام مانده است، حكمت الهي ايجاب مي‏كند كه سير تكاملي خويش را از طريق بازگشت به اين جهان ادامه دهند. اينان مي‏بايد شاهد و ناظر حكومت جهاني حق و عدالت باشند و در بناي رفيع اين حكومت شركت جويند. هم چنين كفار و طاغيان ستمگري كه در مرحله منحطّي از كفر و ظلم قرار دارند، رجعت مي‏كنند تا علاوه بر كيفر خاص در رستاخيز، مجازات‏هايي در اين جهان ببينند. (3)
بنا بر اين هر مومني بايد اميد به رجعت داشته باشند و در راه رسيدن به كمال تمام سعي و تلاشش را نمايد اگر موانعي در مسير كمال ايجاد شده و به كمال نرسيد از آن رو كه در دنيا از تلاش فرو گزار نكرده بايد اميد به بازگشت و رجعت داشته باشد تا به كمال خويش برسد.
اميد به رجعت در دعاي عهد براي مومنان تقويت شده است" ِ اللَّهُمَّ إِنْ حَالَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِي جَعَلْتَهُ عَلَى عِبَادِكَ حَتْماً فَأَخْرِجْنِي مِنْ قَبْرِي مُؤْتَزِراً كَفَنِي شَاهِراً سَيْفِي مُجَرِّداً قَنَاتِي مُلَبِّياً دَعْوَةَ الدَّاعِي فِي الْحَاضِرِ وَ الْبَادِي‏" (4)
يعني پروردگارا! اگر مرگ را كه براى بندگانت يك امر حتمى قرار داده‏اى ميان من و آن حضرت جدائى انداخت، مرا از قبرم بيرون آور تا در حالى كه كفنم را پوشيده و شمشيرم را از غلاف درآورده و نيزه‏ام را بدست گرفته‏ام در ميان آنها كه در شهر حاضرند يا آنان كه كوچ مى‏كنند، قرار گيرم و دعوت‏كننده آن حضرت را اجابت كنم.
البته انسانهايي كه به حد اقل ايمان اكتفا كرده و در تكامل خويش سعي نداشته اند، رجعت در حق آنان معنا ندارد.
جهت آگاهي بيش تر مي‏توانيد به:
تفسير نمونه، ج‏15، ص 555؛
رجعت از نظر شيعه، نجم الدين طبسي؛ مراجعه نماييد.
پي‏نوشت‏‌ها:
1. دانشنامه قرآن و قرآن پژوهي، بهاءالدين خرمشاهي ،تهران، دوستان، 1377 ش، ج 1، ص 1097 واژه(رجعت ).
2. علامة مجلسي، بحار الأنوار، بيروت – لبنان، ناشر: دار إحياء التراث العربي سال چاپ 1403 - 1983 م، ج 53، ص 39.
3. تفسير نمونه، مكارم شيرازي، تهران، اسلاميه، 1374 ش ج 15، ص 559.
4. بحار الانوار ، ج‏53، ص 96.
پرسش: 2- اگر همه نمي توانند اين اميد را داشته باشند,آن افرادي كه اين توفيق را پيدا مي كنند كه در زمان ظهور زنده شوند چه افرادي هستند ؟ آيا مشخصه خاصي دارند؟
2- اگر همه نمي توانند اين اميد را داشته باشند,آن افرادي كه اين توفيق را پيدا مي كنند كه در زمان ظهور زنده شوند چه افرادي هستند ؟ آيا مشخصه خاصي دارند؟

پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر گرامي در پاسخهاي پيشين بيان شد.
پرسش: 3- آيا واقعا مي توان با خواندن دعاي عهد تا چهل صباح اميد داشت كه در زمان حضرت حتي اگر گناهكار باشيم و لايق اين فيض نباشيم باز هم بتوانيم زنده شويم و در ركاب آن حضرت تا بر قراري دولت كريمه شان خدمت كرده وجانمان را فدا كنيم؟
آيا فقط با خواندن دعاي عهد تا
3- آيا واقعا مي توان با خواندن دعاي عهد تا چهل صباح اميد داشت كه در زمان حضرت حتي اگر گناهكار باشيم و لايق اين فيض نباشيم باز هم بتوانيم زنده شويم و در ركاب آن حضرت تا بر قراري دولت كريمه شان خدمت كرده وجانمان را فدا كنيم؟
آيا فقط با خواندن دعاي عهد تا 40 صباح مي توان اين اميد را داشت؟
پاسخ: با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
اگر مومن تمام تلاش خود را به كار بست و از خوبان عالم گشت و يا در مسير تكامل مانعي برايش پيش آمد و از طي مسير تكامل نه به خاطر كوتاهي خودش باز ماند، اميد به رجعت را بايد تقويت نمايد.
دعاي عهد يكي از ابزار و وسايلي است كه انسان با خواندن آن سعي مي كند نام و ياد حضرت را هر روز در زندگي خود جاري كند و بيعتش را با امام تجديد نمايد. انسان با خواندن دعاي عهد از خداوند مدد مي جويد تا لياقت سربازي در ركاب امام مهدي(ع) را پيدا كند، و از خداوند مي خواهد اگر چنين لياقتي پيدا كرد ولي قبل از ظهور از دنيا رفت امكان بازگشت مجدد به دنيا(رجعت) را براي او فراهم كند. بنابراين دعاي عهد مانند هر دعاي ديگر زماني اثر خود را خواهد داشت كه انسان با گناه و آلودگي قابليت عنايت هاي الهي را از دست ندهد.

موفق باشید.