,salam
aya emame zaman farzandani darand? wa inke aya farzandane ishan dar zamane
gheybate emam mahdi be tabligh mipardazand ? chon man dar barkhi az web site ha didam ke neweshteand ke ahmade yamani farzande emam mahdi be tabligh mipardazad wa hatta ahmade yamani ke gofte mishawad farzande emam mahdi hast dar facebook page dare. mikhastam bebinam aya in khabar wagheiyat dare?
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
آنچه كه دربرخي طرح سايت ها آمده است مستند علمي وروايي ندارد، مثلا در اين سايت ادعا شده است كه فرزند امام زمان (ع) تبليغ مي نمايد، و حال اينكه درباره از دواج امام زمان (ع)اختلاف وجود دارد. برخي عقيده دارند كه حضرت اصلا از دواج نكرده است، با اين وضع چگونه فرزند امام تبليغ مي نمايد؟ در هيچ روايتي نيامده كه پيش از ظهور آن حضرت، فرزند او مي آيد و تبليغ مي كند. اين ادعا ها كذب و شيادي و فريب و دكان است.
دراين جا بايسته است مساله ي ازدواج امام زمان را طي چند نكته بيان نمايم:
اوّل: چون امام زمان(عج) غايب است، نمىتوان از راه حس و مشاهده و به صورت عادى به پاسخ سؤال نايل شد؛ نيز چون سؤال از مباحث عقلى و انتزاعى نيست، از راه برهان عقلى نيز نمىتوان پاسخ را دريافت نمود. تنها راه پاسخ گويى، روايات پيشوايان معصوم(ع) است، چون آنان هستند، كه مى توانند از آينده خبر دهند و از آن جمله مسائل مربوط به مهدى منتظر(ع)است.
دوم: حال كه پاسخ را مى بايست از اخبار پيشوايان معصوم گرفت، به سراغ روايات مى رويم. در روايات صحيح و معتبر، پاسخ روشنى به پرسش وجود ندارد؛ بلكه در برخى روايات با ايهام و اشاره در اين زمينه سخن به ميان آمده است، از جمله:
1- مفضل بن عمر گويد: از امام باقر(ع) شنيدم كه فرمود: «صاحب الزمان را دو غيبت است. يكى از آن دو به اندازهاى طولانى شود كه برخى گويند: حضرت از دنيا رفته و برخى گويند كشته شده است. اما كسى جز آنانى كه امور حضرت را پىگيرى مى كنند، از مكان و فرزندان وى آگاه نيستند».(1)
2-امام صادق(ع) نيز فرمود:«گويا مى بينم حضرت مهدى(عج) با اهل و عيالش در مسجد سهله است».(2)
3- از امام هشتم(ع)دردعايى نقل شده است: «اللّهم اعطه فى نفسه و أهله و ولده و ذريته و جميع رعيته ما تقرّ به عينه و تسرّ به نفسه؛ (3) خدايا، مايه چشم روشنى و خوشحالى امام زمان را در او و خانواده و فرزندان و ذريه و تمام پيروانش فراهم فرما!».
4-نيزازآن حضرت در موردامام زمان اين دعا نقل شده است: «اللهم صل على ولاة عهده و الائمة من ولده؛ (4) خدايا، بر واليان و فرزندان وى كه امامند، درود فرست!». ظاهر اين اين روايات دلالت بر زن و فرزند داشتن است. اين روايات به فرض پذيرش و درستى سند و صحت انتساب آن به امام معصوم، از نظر دلالت به روشنى گويا نيست كه امام مهدي در دوره غيبت همسر و فرزند دارد.
در برخى احاديث مشكل سندى و در برخى ديگر مشكل دلالت وجود دارد. افزون بر اين رواياتى وجود دارد كه با صراحت وجود فرزند را براى حضرت نفى مى كند. (5)
سوم: با توجه به روايات مذكور مى گوييم:
در مورد زن و فرزند امام مهدى سه احتمال وجود دارد:
1- حضرت ازدواج نكرده است.
لازمه اين احتمال آن است كه امام يكى از سنتهاى مهم اسلامى را ترك كرده باشد، كه با شأن امام سازگار نيست. امّا از سوى ديگر چون غيبت از اهميت بيش ترى برخوردار است؛ به ناچار امام از سنت چشم پوشى مى كند، كه اشكالى ندارد. براى حفظ مصلحت بالاتر، از مصلحت پايينتر چشم پوشى مى گردد.
2-حضرت ازدواج نموده امّا فرزندى ندارد. نداشتن فرزند به سبب غيبت است. پذيرش اين فرض، سؤالى را با خود مى آورد كه آيا همسرش هم از عمر طولانى بهرهمند است يا اين كه مدّتى با حضرت زندگى كرده و بعد از دنيا رفته است؟ دراين صورت حضرت به سنت ازدواج عمل كرده و بعد بدون زن و فرزند زندگيش را ادامه مى دهد.
3- حضرت زن و فرزند دارد. با پذيرش اين فرض،اين سؤالات مطرح است: آيا آنان نيز عمرى طولانى دارند؟ فرزندان حضرت نيز فرزندانى دارند؟ اگر دارند، اين همه اولاد، در پى اصل خويش مى افتند و همين كنجكاوى، مسئله را به جايى مى رساند كه با فلسفه غيبت منافات دارد..
با توجه به مطالب مذكور، نمىتوان يكى از اين سه احتمال را قاطعانه پذيرفت و اين به مقتضاى خرد ورزى است كه در جايى كه دليل كافى براى اثبات يا انكار چيزى وجود ندارد، از ابراز حكم قطعى خوددارى گردد.
بنابراين از راه هايى كه پيش روى ما است، نمىتوان وجود زن و فرزندى را براى حضرت مهدى ثابت نمود. نيز به ديگر پرسش هايى كه در مورد زن و فرزند حضرت مهدى هست، نمىتوان پاسخ قطعى داد.(6)
درباره يماني بايد گفت:
در برخي روايات آمده كه در آستانه ظهور حضرت مهدي(عج) فردي به نام سيد حسني با يارانش از سوي قزوين و ديلم (گيلان) خروج ميكنند. با صداي بلند فرياد ميزند كه به فرمان قائم آل محمد برسيد كه از شما ياري ميطلبد. ظاهراً وي از فرزندان امام حسن مجتبى(ع) است. او با اصحاب خود وارد كوفه ميشود به او خبر ميدهند كه امام زمان ظهور كرده، خدمت حضرت ميرسد و چون نشانههاي صدق ادعاي او را ميبيند، با حضرت بيعت ميكند و سپاه او نيز با حضرت بيعت ميكنند. (7)
همچنين از فردي به نام سيد خراساني در روايات مطالبي آمده است. در اين روايات اشاره شده كه وي همزمان با خروج سفياني و يماني ظاهر ميشود. نيروهاي خود را به سوي عراق اعزام ميدارد كه سپاهيان سفياني را شكست ميدهند. گويند: فردي به نام شعيب بن صالح، رهبري نيروهاي نظامي او را به عهده دارد. (8) در روايات اشاره به خروج فردي يماني شده كه از شيعيان اميرالمؤمنين است. (9)
در رواياتي آمده كه خروج يماني از روشنترين علائم ظهور است.(10)
اما يماني فرزند امام زمان (عج )نيست.
پى نوشتها:
1. الشيخ الطوسي، الغيبة، تحقيق الشيخ عباد الله الطهراني، الشيخ علي أحمد ناصح، چاپ اول، 1411،مؤسسة المعارف الإسلامية - قم المقدسة، ص 162.
2. محمدباقر مجلسي، بيروت، لبنان، دار إحياء التراث العربي، ج 52، ص 317.
3. سيد ابن طاووس، جمال الأسبوع، تحقيق جواد قيومي الإصفهاني، چاپ اول، 1371 ش، مؤسسة الآفاق، ص 310.
4. همان، ص 510.
5. مسعودى، اثبات الوصيه، بيروت ، دارالاضواء، ص 221.
6. براي آگاهي بيشتر ر.ك: مجله حوزه 70 و 71 ويژه امام زمان(ع).
7 موعود نامه، مجتبى تونهاي، قم، انتشارات مشهور، 1388 ه ش، چاپ هشتم ص 416؛ بحار الانوار، ج 52، ص 115.
8. موعودنامه، ص 416 ـ 417.
9. بحار الانوار، ج 52، ص 52 ـ 53.
10. موعودنامه، ص 785.
موفق باشید.






