چرا ضریحی که هنوز به کربلا نرسیده متبرک شده آیا صرف اینکه منتسب به امام حسین ع است می توان آن را متبرک دانست در صورتی که هنوز به کربلا نرسیده و شاید هم نرسد لطفا جواب را با منابع مشخص و عقلی مکتوب بفرمائید با تشکر
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
استقبالي كه از ضريح امام حسين (ع) در اين روزها شد تنها به جهت متبرك بودن يا نبودن اين ضريح نبود ، بلكه روح اين استقبال چيزي نبود جز همان اظهار ارادت و محبت به آن حضرت كه در نتيجه شدت اين شوق، همه امور منتسب به آن بزرگوار از نوعي احترام و تقدس برخوردار مي شود و اين امر نه عقلا و نه شرعا منع و مشكلي ندارد ؛ به تعبير بهتر اين قبيل اعمال همه و همه، مصاديق يك دستور مهم ديني هستند و آن تعظيم نشان هاي خداوند؛ چنان كه خداوند در قرآن مي فرمايد:
« وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ هر كس شعائر الهي را بزرگ دارد، در حقيقت آن از پاكي دل هاست. »(1) شعائر جمع شعيره به معناي علامت و نشانه است و منظور از آن در آيه شريفه علامت هايي است كه خداوند نصب فرموده تا نشانه هايي براي فرمانبرداري الهي باشند. (2) بديهي است كه شخص انبياء و ائمه و مزار اين بزرگواران و مكان هاي عبادت و بندگي خدا و امور منتسب به اين اولياء الهي مي توانند مصاديق نشان هاي خداوند باشند كه تعظيم و تكريم آن ها نشانه تقواي دل دانسته شده است.
در واقع تكريم و احترام به امور منتسب به امامان چيزي نيست جز همان احترام و تعظيم خود اين بزرگواران و به علاوه هر آنچه به ايشان منسوب باشد، حتي ضريحي كه هنوز در كنار قبر مطهر آن بزرگواران قرار نگرفته حرمت و جايگاه خود را دارد، همانند حيواني كه براي ذبح و به جهت قرباني در منا جدا مي شود حرمت جداگانه اي نسبت به ساير حيوانات پيدا مي كند.
اين امر حتي در امور متداول اجتماعي و در عرف فرهنگ هاي گوناگون هم مشاهده مي شود كه به جهت اهميت برخي وقايع و حوادث حتي مدت ها پيش از وقوع آن، جزئيات مرتبط با آن مساله را مورد توجه قرار مي دهند، مثلا مشعل المپيك كه ماه ها قبل از شروع مسابقات در كشورهاي مختلف به حركت در مي آيد مورد استقبال و توجه افراد كشورهاي گوناگون قرار مي گيرد.
البته اين مثال ها در خصوص اموري است كه به هيچ وجه نمي تواند با تكريم و احترام يك ولي الله و انجام يك وظيفه ديني كه برخاسته از شور و عشق قلبي است مقايسه شود، اما براي حل برخي توهمات و ترديدها مناسب و قبال تامل است تا نشان دهد كه حتي از نگاه عرفي، تنها مشعل قابل حمل المپيك بعد از روشن كردن مشعل اصلي و بعد از اتمام مسابقات با ارزش و مورد توجه نيست. بلكه ماه ها قبل از رخداد اين واقعه به آن توجه مي شود ؛ به همين نسبت ضريح يا پرچم يا هر امر منتسب به بارگاه يك امام معصوم حتي قبل از نصب در آن بارگاه از اهميت و تقدس و جايگاه خاص خود بهره مند مي شود و تعظيم و تكريم آن با توجه به اين هدف عميق و دقيق هيچ مشكلي ندارد.
در اين زمينه، بخصوص در مورد ماهيت متبرك بودن اين ضريح پاسخ حجتالاسلام وحيد واحدجوان، مدرس دانشگاه تهران كه در خبرگزاري فارس نيز منتشر شده، قابل استفاده است. (3)
كه البته در صورت نقد، آماده پاسخگوئي در اين زمنيه مي باشيم.
پي نوشت ها:
1. حج (22)، آيه 32.
2. سيد محمد حسين طباطبائي، الميزان، قم، جامعه مدرسين، 1374هـ.ش، ج 17، ص 409.
3. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910919001512
موفق باشید.






