سلام در جواب پاسختون به سوالم که گفتین طبق کدام روایت از اصول کافی گفتم که ادم در بهشت عقل نداشته وطی ازمایشی بهش عقل داده او ازمایش این بوده یا روایت اصول کافی:خدا وقتی ادم به زمین امد به یکی از فرشته هاش میگه بره پیش ادم وبین معرفت" عقل" سومیش نمیدوم یادم نمیاد یکی و انتخاب کنه که اگه عقل رو انتخاب کنه او 2چیز دیگه و بهش بده.که اگ اینجور باشه ادم در بهشت عقل نداشته ؟و کامل نیافریده شده که خدا گفته ادمو کامل افریدیم اینا باهم تناقض دارن
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در پاسخ قبل از شما خواستيم متن عربي حديث مورد نظر را بنويسيد تا روشن كنيم منشا اشتباه شما كجاست كه چنين برداشتي كرده ايد. اما متاسفانه باز مشخص نفرموديد اما به نظر مي رسد كه حديث دوم كتاب العقل و الجهل منظورتان باشد كه مي گويد: هَبَطَ جَبْرَئِيلُ عَلَى آدَمَ ع فَقَالَ يَا آدَمُ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أُخَيِّرَكَ وَاحِدَةً مِنْ ثَلَاثٍ فَاخْتَرْهَا وَ دَعِ اثْنَتَيْنِ فَقَالَ لَهُ آدَمُ يَا جَبْرَئِيلُ وَ مَا الثَّلَاثُ فَقَالَ الْعَقْلُ وَ الْحَيَاءُ وَ الدِّينُ فَقَالَ آدَمُ إِنِّي قَدِ اخْتَرْتُ الْعَقْلَ فَقَالَ جَبْرَئِيلُ لِلْحَيَاءِ وَ الدِّينِ انْصَرِفَا وَ دَعَاهُ-
فَقَالا يَا جَبْرَئِيلُ إِنَّا أُمِرْنَا أَنْ نَكُونَ مَعَ الْعَقْلِ حَيْثُ كَانَ قَالَ فَشَأْنَكُمَا وَ عَرَجَ(1).
اگر منظور شما همين روايت است بايد بگوييم در روايت ندارد جبرئيل(ع) پس از خروج آدم از بهشت و ورود در زمين بر او فرود آمده است. شما از كجاي روايت چنين برداشت كرده ايد تا در نتيجه اين شبهه براي شما پيش آيد ؟
پي نوشت ها:
1. كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي (ط - الإسلامية)، 8جلد، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
موفق باشید.






