سلام و روز بخير خدمت عزيزان زحمتكش اجاركم الله.
امام رضا مي فرمايد:همه مااهل بيت كشتي نجاتيم اما كشتي حسين سريعتر است.
سوالم اين است كه چگونه ميتوان سوار كشتي حسين شد و اساسا وجه تمايز اين مركب با ساير مراكب اين بزرگواران در چيست؟سپاس
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در روايتي از رسول خدا (ص) مي خوانيم:« ِإِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَيْتِي فِيكُمْ كَمِثْلِ سَفِينَةِ نُوحٍ مَنْ رَكِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ»(1)«مَثَل اهل بيت من در ميان شما همانند كشتي نوح است. كسي كه وارد اين كشتي شد نجات يافته و كسي كه رهايش كند و عقب بماند غرق خواهد شد.
در اين روايت و روايات مشابه اهل بيت و ائمه معصومين(عليهم السلام) به كشتي نجات بخش نوح تشبيه شده اند. روشن است كه در طوفان حوادث و طغيانگري ها نفس همه ما انسان ها نيازمند سوار شدن بر كشتي نجات هستيم و الا در گرداب هواهاي نفساني و طوفان هاي امتحانات الهي غرق مي شويم. براي رسيدن به راه نجات بايد كشتي مطمئن و ناخداي آگاه و كاردان داشته باشيم. اهل بيت (عليهم السلام) ناخداي كشتي هدايت هستند و روشن است كه با سوار شدن بر كشتي به همان مسيري هدايت مي شويم كه ناخدا كشتي را به آن سمت مي برد. الگوها و سرمشق هايي كه ما در زندگي خود داريم ناخداي كشتي ما هستند اگر الگو و سرمشق زندگي ما الگو و اسوه درستي باشند ما به مسير درستي هدايت مي شويم و اگر اسوه و سرمشق زندگي ما نادرست باشند به مسير نادرستي هدايت مي شويم. طبق روايت مذكور و ساير روايات سرمشق صحيح زندگي و ناخداي كاردان كشتي هدايت ائمه معصومين (عليهم السلام) هستند و لذا الگو و سرمشق قرار دادن زندگي و سيره و سنت ايشان هدايت كننده ما به مسير صحيح هدايت و نجات است.
در روايتي ديگر از رسول خدا (ص) مي خوانيم:«مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَرْكَبَ سَفِينَةَ النَّجَاةِ وَ يَسْتَمْسِكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى وَ يَعْتَصِمَ بِحَبْلِ اللَّهِ الْمَتِينِ فَلْيُوَالِ عَلِيّاً بَعْدِي وَ لْيُعَادِ عَدُوَّهُ وَ لْيَأْتَمَّ بِالْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ مِنْ وُلْدِهِ فَإِنَّهُمْ خُلَفَائِي وَ أَوْصِيَائِي وَ حُجَجُ اللَّهِ عَلَى الْخَلْقِ بَعْدِي وَ سَادَةُ أُمَّتِي وَ قَادَةُ الْأَتْقِيَاءِ إِلَى الْجَنَّةِ حِزْبُهُمْ حِزْبِي وَ حِزْبِي حِزْبُ اللَّهِ وَ حِزْبُ أَعْدَائِهِمْ حِزْبُ الشَّيْطَانِ.»(2)
«هر كس دوست دارد به كشتى نجات سوار شود و به دستگيره محكم چنگ بزند و با ريسمان قوى الهى خود را حفظ كند، بايد بعد از من علىّ را دوست بدارد و دشمنان علىّ را دشمن خود برگزيند و به ائمّه هدايتگر، كه از فرزندان اويند، تأسّى نمايد و آنان را امام خود برگزيند، زيرا آنان خلفاء و اوصياء من، و بعد از من حجّتهاى خدا بر خلق بوده و سرور امّت و رهبر متّقين بسوى بهشت هستند، حزب آنان حزب من و حزب من حزب خداست، و حزب دشمنان ايشان حزب شيطان است.»
چنانكه ملاحظه مي كند سوار شدن به كشتي نجات بخش معصومين در سايه اطاعت از دستورات ائمه معصومين (عليهم السلام) و تأسي به سنت و سيره ايشان ممكن مي گردد.
اما در خصوص وجه تمايز كشتي نجات امام حسين (ع) با ساير ائمه (عليهم السلام) بايد بگوييم كه منبع روايت مذكور در سوال را نيافتيم تا بتوانيم با توجه به ادامه روايت وجه تمايز را كشف كنيم. اما در اين خصوص مي توان گفت كه شهادت امام حسين(ع) و قيام و نهضت ايشان چنان شور و حرارتي در دل مومنان ايجاد مي كند كه اين شور و حرارت باعث مي شود كه دوستدار امام حسين(ع) با سرعت بيشتري در راستاي تحقق اهداف امام حسين(ع) قدم بر دارد و لذا مي بينيم كه در ايام عزاداري سيد الشهدا (ع) افرادي كه در ساير ايام اهل گناه هستند حضور مي يابند و اين نشان از وسعت و سرعت بيشتري است كه در الگو قرار دادن امام حسين (ع) وجود دارد.
پي نوشت ها:
1. شيخ طوسي، الأمالي، قم، دارالثقافه، 1414، ص 60.
2. شيخ صدوق، أمالي، بيروت، اعلمي، 1400ق، ص 19.
موفق باشید.






