بسم الله الرحمن الرحیم
به تازگی علی الخصوص در مدرسه ی ما برای توجیح احکام و یا بیان دلیل برخی مسائل از عبارت آن بزرگ/عالم جلیل القدر در عالم رؤیا دید... استفاده میشود به گونه ای مستخرجات برخی از این رؤیا ها به وضوح با اصول و احکام دین در تضاد است.
مثلا"توجیح حدیثی منسوب به امام صادق که: هرکس قطره ای برای اباعبدالله گریه کند تمام گناهان گذشته و آینده ی او آمرزیده میشود قصه ی خواب عالم نقل میکنند.
اولا"آیا این نحو از استدلال درست است
ثانیا"قلمرو و نقش خواب در دین اعم از استنباط احکام،حکم اخلاقی و مطلب اعتقادی کجاست.
ثالثا"معیار و ملاک درستی رؤیا در چیست.
در پایان سؤالی داشتم اینکه در بسیاری از احادیث نقل از اباعبدالله نوشته میشود اما میشنیم مراد امام صادق است بالاخره اباعبدالله امام حسین است یا امام صادق؟
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر محترم خواب غير معصوم حجت نيست و نمي توان آن را دليل حكمي قرار داد.
ما اگر در خواب ببينيم كه پيامبر به ما دستوري داده است، انجام آن دستور به هنگام بيدار شدن بر ما واجب نيست مگر اين كه دليل محكم نقلي(قرآن و حديث) يا عقلي بر آن داشته باشيم كه به استناد آن دليل، واجب است و اين خواب فقط يك يادآوري است.
يا خواب دليلي بر صحت حديث نيست. بلكه آن حديث را بايد از لحاظ سندي و محتوايي بررسي كرد و اگر سند معتبري دارد و با مباني ناسازگار نيست، خودش معتبر است و خواب فقط مي تواند اطمينان بخشي براي بيننده خواب يا ديگران ايجاد كند.
استناد به خواب هايي كه حتي اصل آن و بيننده خواب معلوم نيست و ... نوعي خرافه گرايي است كه بايد با آن مبارزه شود.
اين كه گريه بر امام حسين اگر از روي معرفت و عشق حقيقي باشد، كيميايي است كه همه گناهان گذشته و آينده را مي آمرزد، مطلبي معقول است و احتياج به خواب ندارد زيرا اين اشك طليعه توبه واقعي از زشتي ها و همرنگي با امامي است كه مظهر همه خوبي ها است و اين توبه و اقدام به همرنگي با امام حسين هم به طور طبيعي همه گناهان گذشته و لغزش هاي آينده را مي آمرزد و فرد را خدايي ساخته و به همرنگي با امام حسين سوق مي دهد.
پس اين حديث چون هم با سند هاي معتبر در كتب معتبر روايي آمده و هم محتوايش مستند به حكم عقل و نقل است، حجت و قابل قبول است و خواب هاي انسان هاي شناخته شده و مورد اعتماد فقط مي تواند در ما اطمينان بيشتر ايجاد كند.
خواب غير معصوم در استنباط احكام عملي، اخلاقي و اعتقادي هيچ سنديتي ندارد و فقط در صورت همراستا بودن با مباني عقلي و نقلي ، اطمينان آور است.
در مورد رؤيا و صادقه بودن يا كاذبه بودن آن به كتاب هايي كه در زمينه خواب نوشته شده است، مراجعه كنيد. از جمله:
طباطبايي، الميزان، ترجمه موسوي همداني، قم، انتشارات اسلامي، 1374ش، ج11، ص 365-373؛ مكارم شيرازي، تفسير نمونه، تهران، اسلاميه، 1363ش، ج9، ص311-318؛ و ...
"اباعبد الله" كنيه امام حسين و امام صادق است و در كتب روايي جايي كه منظور امام حسين باشد، معمولا "اباعبد الله الحسين" مي آيد يا قرينه اي در كلام دلالت دارد كه منظور امام حسين است و چون از امام حسين روايت بخصوص در باب احكام كم داريم و از امام صادق روايت بسيار است از اين رو در روايات منظور از "اباعبدالله" امام صادق است. مگر اين كه قرينه اي در بين باشد كه نشان دهد منظور امام حسين است.
موفق باشید.






