سلام. قرآن در آیه 33 سوره نور می گوید:
لَا تُکْرِهُواْ فَتَیَاتِکُمْ عَلىَ الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تحََصُّنًا لِّتَبْتَغُواْ عَرَضَ الحَْیَوةِ الدُّنْیَا وَ مَن یُکْرِههُّنَّ فَإِنَّ اللَّهَ مِن بَعْدِ إِکْرَاهِهِنَّ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
این غفور بودن خدا مربوط به چیست؟ اگر به کسی که فتیات را با اکراه به زنا وا می دارد که سخنی ناصحیح است، و اگر مربوط به فتیاتی است که با اکراه زنا می کنند، بخشش در مورد آنان چه معنایی دارد؟ مگر آنها که مجبور نشده اند؟ پس مگر گناهی دارند که خدا آنها را ببخشد؟ اگر آری آیا با عدل خدا سازگار است که کسی که مجبور شده است را گناهکار بداند؟
ممنون
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
اين غفور و رحيم بودن خدا نسبت به كنيزان پاكدامني است كه با اكراه مجبور به فحشاء شده اند. (1) زيرا گرچه اجبار وجود دارد. ولي آنان مي توانند در مقابل اين اجبار مقاومت كنند و بر پاكي خود اصرار ورزند حتي اگر به قيمت جانشان تمام شود. همچنان كه در قتل مرتكب، كيفر دارد و اجبار مجوز نمي شود(2) و حديث رفع هم دلالت دارد كه اين برداشتن كيفر، منّتي بر امت اسلام است.(3)
البته مي تواند اين وعده غفران و رحمت به مولاهاي آنها هم باشد كه اگر تا به حال كنيزان پاكدامن را بر فحشائ مجبور كرده ايد و حالا توبه كنيد، خداوند گذشته شما را مي آمرزد. (4)
پي نوشت ها:
1. سبزواري نجفي، ارشاد الاذهان، بيروت، دار التعارف، 1419ق، ص 359.
2. بيضاوي، انوارالتنزيل، بيروت، دار احيائ التراث العربي، 1418ق، ج4، ص106.
3. از امت من هفت خصلت(كيفر در هفت جا) برداشته شده : كيفر خطا، فراموشي، ... و مجبور بودن. (سيد عبد الحسين طيب، اطيب البيان] تهران، اسلام، 1385ق، ج9، ص527.
4. مكارم شيرازي، تفسير نمونه، تهران، اسلاميه، 1374ش، ج14، ص462.
موفق باشید.






