چرا فقط به فرزندان فاطمه(س) اهل بیت میگوییم و مگر امامه نوه پیامبر نسلی ندارد؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
سادات وسيادت مر بوط به خلقت انسان نيست، اين مساله از امور اعتباري است، يعني اينكه در عرف برخي انسان ها منتسب به قبيله يا شخصيتي مي باشند، از اين رو به اسم آن قبيله وشخص ياد مي شوند. سيادت نيز از اموري اعتباري است كه مر بوط به اجداد رسول خدا (ص) است،. توضيح اينكه: سيد به معناى آقا، سر ور بزرگ آمده است.(1) در عرف به نسل و ذريه پيامبر(ص) از فاطمه زهرا (س) واولاد پيامبر اطلاق مي گردد. (2) لذا سيادت عنوانى است براى مردان و زنانى كه در طول نسب خويش به حضرت هاشم بن عبد مناف (جدّ دوم رسول خدا) مى‏رسند. هر كس سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف يا فرزندان او برسد، سيد محسوب (3)و اصطلاحاً به فرزندان هاشم، بنى هاشم- سيد- مى‏گويند. برخى از اينان به عموهاى پيامبر مثل ابوطالب، عباس و حمزه مى‏رسند. بنابراين فرزندان عباس عموى پيامبر كه اصطلاحاً به آنان بنى عباس مى‏گويند، سيد محسوب مى‏شوند. فرزندان ابوطالب به نام‏هاى طالب و عقيل و جعفر طيار و على(ع) و نسل آنان (تا كنون هر چه هستند) سيدند. پيامبر اسلام از جهت پسرانش، چون در كودكى از دنيا رفتند، نسلى ندارد و فقط از طريق حضرت فاطمه زهرا(س) نسلش ادامه پيدا كرد كه فرزندان حضرت زهرا به نام‏هاى حسن و حسين و زينب و ام كلثوم از طريق پدرشان على(ع) سيد بودند. تمامى ائمه معصومين و فرزندانشان از طريق على(ع) به هاشم مى‏رسند و سيد هستند.
درضمن بيان اين مطلب بايسته است كه طبق برخي گزارش ها ، امامه فرزندي به نام محمد اوسط داشت(4)، ولي به همه فرزندان امام علي (ع) ونسل پيامبر (ص)، اهل بيت گفته نمي شود. بر اساس ديدگاه شيعه اهل بيت پيامبر(ص) افراد خاصي مي باشند. بر اساس منابع ديني رسول خدا(ص) تعبير اهلبيت را - به خصوص در تبيين آيه تطهير - در يك اصطلاح خاص بكار گرفته و اين مفهوم را فقط براي حضرت علي، فاطمه، حسن، حسين و نه فرزند از نسل حسين كه آخرينشان مهدي(عج) است، قرار داده اند. بنابراين اهل بيت نبي اصطلاح خاص نبوي گرديد كه فقط شامل افراد خاصي گشته و ساير اشخاص را در بر نمي گيرد. دليل بر كاربرد اين اصطلاح خاص نبوي، حديث كساء است. ام سلمه روايت كرده كه رسول خدا(ص) به فاطمه(س) گفت: « همسر و دو پسرت را بياور ». فاطمه آنان را حاضر كرد. رسول خدا يك عباي فدكي روي آنها انداخت، دستش را بر آن جماعت نهاد و گفت: «‌ خداوندا اين گروه، آل محمدند پس درود و رحمت خود را بر محمد و آل محمد فرست كه تو حميد و مجيدي »‌. ام سلمه گفت: عبا را بلند كردم تا من هم به آنان بپيوندم، اما رسول خدا به من اجازه ورود نداد و گفت « تو به خير هستي ولي جزء آل نيستي». (5) بر اين اساس منظور از اهل بيت در آيه ي تطهير (6) پيامبر، علي، فاطمه، حسن و حسين (ع) مي باشند. ولي در تفسير اين اهل بيت(ع) در روايات نام بقيه ي امامان يعني از امام علي بن الحسين(امام سجاد) تا امام زمان (عج) نيز آمده و اين تعبير بر آنان نيزاطلاق شده است. در روايات زيادي از پيامبر اكرم (ص) آمده است، منظور از اهل بيت در اين آيه ، دوازده امام معصوم (ع) مي باشند.(7) اما اين كه چرا غير از ائمه ع ساير ذريه پيامبر جزء اهلبيت نيستند؟ چون دليلي بر اثبات اين مسئله در دست نيست از اين رو نمي توان آنها را جزء اهلبيت به مفهوم خاص كلامي تلقي نمود .
پي نوشت ها:
1. محمد معين، فرهنگ معين، ج2، ص1975.
2 مصطفي حسيني، معارف ومعاريف، قم، دانش، چاپ دوم، 1376، ج6، ص 149.
3. عروة الوثقى، ج 2، كتاب الخمس فصل 2، م 3.
4. محسن امين، اعيان الشيعه، تحقيق حسن امين، بيروت دارالتعارف للمطبوعات، 1418 ه-1998م، طبع پنچم ، جد، ص12.
5. احمد حنبل، مسند، بيروت، دار الفكر، بي تا، ج 6، ص323.
6. احزاب، (33) آيه 33.
7. مجلسي، بحارالأنوار، نشر دار الحيا التراث العربي بيروت ، 1403 ق، ج 36، ص 336، ح199.
موفق باشید.