با سلام و خسته نباشید, جواب شیعه به سخنان زیر چیست؟ :
هر دوی این ها یعنی هم محمد الحنیفه برادر حسین، و هم ابن عباس پسر عموی حسین،با فکر او مخالف نبودند. آنها هم قبول داشتند کار حسین در مخالفت با یزید درست است،اما با روش او مخالف بودند، محمد حنیفه گفت نرو نمایندگان بفرست و ابن عباس گفت به یمن برو،آنجا جایی مناسبتر است.
و آینده نشان داد که نظر آنها ظاهرا درستتربود.
اما شیعه، چون امامان را عقل کل میداند، هرگز قبول نمیکند که حرکت حسین به کوفه، از لحاظ نظامی یک حرکت مناسب نبود.
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
آري پيشنهاد آنان به لحاظ آنكه جان امام و عرض اهل بيت او در امان بماند شايد بتوان گفت بهتر بود.
اما آنچه از متون تاريخي و ديني استفاده مي شود بعد از آن كه امام حسين در مكه اقامت كرد، نامه نگاري مردم كوفه- در ايام اقامت امام در مكّه - آغاز شد.(1) از جهت فراوانى به مقدارى رسيد كه به حق مىتوان از آن به نهضت نامهنگارى ياد كرد. ظرف اين چند روز، اين حركت به مرحلهاى رسيد كه در روز به طور متوسّط ششصد نامه به امام(ع) مىرسيد؛ به گونهاى كه تعداد نامهها به دوازده هزار نامه رسيد.(2)
طبيعي بود كه امام هم جهت پاسخگوئي به دعوت مردم و هم جهت بررسي وضع افكار عمومي مردم كوفه و ميزان وفاداري آنان، نياز به گزارش دقيق داشت. حضرت طي نامه اي حضرت مسلم را به كوفه فرستاد تا از وضع كوفه گزارش داده و امام را آگاه نمايد. در نامه اي كه امام به مردم كوفه نوشت و همراه مسلم فرستاد، تصريح نمود:
«عموزادهام مسلم بن عقيل را به سوي تان گسيل داشتم تا رأى و نظر شما را به من گزارش دهد». مسلم با نامه امام رفت تا به كوفه رسيد، چون مردم از برنامه امام آگاه شدند، همگان از آمدن مسلم شادمان گرديدند، مسلم را در خانه مختار بن ابى عبيده ثقفى فرود آوردند، و شيعه نزدش رفت و آمد مىكردند. پس از اجتماع مردم نزد مسلم، مسلم نامه حسين(ع) را قرائت كرد، مردم مىگريستند تا آن كه 18000 نفر با او بيعت كردند. پس مسلم به امام حسين(ع) نامه نوشت و او را به بيعت كردن هيجده هزار نفر آگاه ساخت و خواست كه حضرت به كوفه بيايد.(3) حضرت با نامه نوشتن حضرت مسلم مبني بر صداقت مردم كوفه وظيفه داشت كه حركت كند.
امام حسين هنگام حركت به سمت كوفه خود اگاهي از شهادت داشت يعني حركت وي به لحاظ ظاهري و نظامي محكوم به شكست و شهادت همگان بود.اما در پرتو اين شهادت روشنگري و نجات امت اسلامي از كژي است.
ما هرگز نگفتيم امام حسين به لحاظ نظامي پيروز ميدان است.آري صد البته به لحاظ اهداف قيام پيروز ميدان بود
از شما مي پرسيم آيا بيداري امت اسلامي كه حسين بن علي به دنبال آن بود به آن نرسيد؟ همان گونه كه در زيارت اربعين خطاب به آن بزرگوار مي گوييم وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَةجان خود را در پيشگاه تو(خدا)بذل كرد تا بندگانت را گمراهي و ناداني برهاند.
براي آگاهي بيشتر به كتاب، تاريخ واقعه كربلا از مدينه تا مدينه، عبد الرحمن انصاري و مصطفي آخوندي، مراجعه نمائيد.
پي نوشت ها:
1. مقتل ابي مخنف، ترجمه جواد سليماني ،ص32، انتشارات موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني،1377، قم.
2. علامة مجلسي، بحار الأنوار، بيروت – لبنان، ناشر دار إحياء التراث العربي سال چاپ 1403 - 1983 م، ج 44، ص 344.
3. لهوف، ترجمه ابوالحسن مير ابوطالبى( حسينى) ص 95-96، دليل ما؛ ارشاد شيخ مفيد، ترجمه رسولى محلاتى، تهران، انتشارات علميه اسلاميه، ج2، ص 37 -38.
موفق باشید.






