با سلام
به تازگي برادر همسرم از دنيا رفتند.خيلي اهل نماز و روزه نبود. همسرش بسيار نگران است. آيا بايد (مي توان) نماز و روزه او را به نحوي جبران نمود؟
براي مراسم چهلممي گويند كه چون جوان بوده مي بايست بيست و يك روز بعد از دفن مراسم چهلم را برگزار نمود! چهلم فقط مخصوص امام حسين (ع) است!آيا صحت دارد؟ كار درست چيست؟
فلسفه سوم هفتم و چهلم گرفتن براي اموات چيست؟
در خواب به يكي از نزديكان گفته است در منزل سه چيز گرانبها دارم آنها را برايم بفرستيد؟ آيا مي توان فهميد كه منظور چه بوده؟
خدا خيرتان دهد اگر زودتر جواب بدهيد.
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در ابتدا بايد گفت: بسياري از مراسماتي كه اكنون در جامعه جزء سنت هاي رايج در بين مردم است، فاقد وجاهت شرعي و ديني است. يكي از اين سنت هاي رايج مراسماتي است كه هنگام فوت و خصوصاً بعد از فوت تحت عنوان هاي مختلف برگزار مي شود. در حالي كه برخي از اين سنت ها بر خلاف روايات و احكام ديني است. و در مورد برگزاري مراسم سوم، هفتم، چهلم و سالگرد، و... مي گوييم كه در آموزههاي ديني به برگزاري اين گونه مراسم به صورت خاص (هفتم، چهلم و سالگرد) تصريح نشده در نتيجه در آموزه هاي ديني نه به اصل اين گونه مراسمات اشاره شده است و نه به فلسفه و حكمت آنها لذا اين گونه مراسمات از نگاه ديني هيچ فلسفه و علت خاصي ندارد و اگر در مورد امام حسين(ع) اربعين گرفته مي شود به دليل يك اتفاق خاص تاريخي و بيان روايات است نه به دليل استحباب مراسم روز چهلم.
آنچه كه از آموزه هاي ديني استفاده ميشود اين است كه به زيارت قبور رفته(1) و يا به فعاليت هايي پرداخته شود كه از آنها به عنوان خيرات و مبّرات و باقيات صالحات ياد ميشود در نتيجه اگر برگزاري مراسماتي همچون سوم، هفتم، چهلم و سالگرد،و.. به منظور حفظ ياد و خاطره گذشتگان و احترام به آنها باشد و ثواب كارهاي خير به روح اموات هديه شود از قبيل خيرات و مبرات محسوب مي شود و از سنتهاي پذيرفته شده ديني تلقي مي گردد.
چنانچه در روايتي يكي از صحابه از حضرت رسول(ص) نقل كرده: «براي مردگان خود هديه بفرستيد»، گفتم: هديه مردگان چيست؟ فرمود: «صدقه و دعا» و اضافه فرمود: «ارواح مؤمنان هر جمعه به آسمان دنيا مقابل خانههاي خود ميآيند و فرياد ميكنند... اي خانواده من، پدر، فرزندان و خويشان من، بر ما مهرباني كنيد. آن چه در دست ما بود، عذاب و حساب آن ها بر ما است. نفعش براي غير ما. اي خويشان ما، به درهمي يا قرص ناني يا جامهاي ما را كمك كنيد تا خداوند شما را از جامههاي بهشت بپوشاند».(2)
و اما در مورد مساله اي كه شما براي اين گونه مراسمات ارائه كرده ايد مي گوييم كه اين گونه تحليل ها و تفسير ها از منابع ديني به دست نمي آيد و ما از آموزه هاي ديني دليلي بر تائيد يا ردّ اين گونه تحليل ها نداريم. همچنان كه از علوم تجربي نيز دليل علمي بر تاييد اين گونه مطالب نداريم و اين گونه تحليل ها تنها بر فرضيه ها و ادله ظني مبتني هستند در نتيجه ما چون دليل و برهان قطعي ديني و يا علمي بر اين گونه برداشت ها نداريم نمي توانيم آن را بپذيريم. چرا كه در منابع ديني ما بر اصل وجود اين گونه مراسمات دليل نداريم تا چه رسد به اين گونه تحليل ها و فلسفه چيني ها و به اعتقاد ما اين گونه تحليل ها و فلسفه چيني ها تا حد زيادي سليقه اي و ذوقي و بدون دليل مي باشد.
اما در مورد خوابي كه برخي از آشنايانتان ديده اند بايد بگوييم كه اين مركز تعبير خواب نميكند بهتر است به علماي معبر خواب رجوع كنيد.
توصيه مي كنيم: اگر قرض و بدهكاريي دارد آن را برايش پرداخت نماييد و يا نماز و روزه هاي قضاي او را تدارك كنيد(يا بستگانش بجا آورند يا شخصي را اجير كنند) تا روحش در امان باشد.
پي نوشت ها:
1. شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چاپ ششم،1370ش، ص1043.
2. همان، ص1046.
موفق باشید.






