دانشجویی هستم در شرف ازدواج از یکی از بهترین دانشگاه های فنی مهندسی تهران. در روایاتی خواندیم که حضرت زهرا میگفتند(نقل به مضمون میکنم روایات را) برای زن بهتر است در خانه باشد و مردی او را نبیند و یا کمتر او را ببیند. یا در جایی دیگر میگفتند که این مراسمات تشیع جنازه هایی که برای خانم ها هست حجم بدنشان معلوم میشود و من ناراحت هستم. یا مثلا در جایی خواندیم "برای زن بهتر است در خانه باشد و کار بیرون از خانه را به مرد وابگذارد تا از نگاه نا محرم در امان باشد".
اما از طرف دیگر میدانیم که شرعا اگر حجاب زن به گونه ای باشد که وجه و کفین فقط معلوم باشد حجابش کامل است.
سوال من این است که آیا در انتخاب همسر به این حد سخت گیری باید کرد که بهتر است زن در خانه باشد چونکه حضرت زهرا اینگونه فرمودند؟
آیا اگر دختری با حجابی کامل و موقر و مومنه بود، میتوان نسبت به حضور او در دانشگاه برای تحصیل و نتیجاتا برای کار در محیطی سالم، سخت گیری نکرد؟
قاعدتا یکی از معیار های مهم برای ازدواج این است که دختر، اهل تحصیل دانش باشد و دنبال اباطیل نباشد. دختری که میداند "برای گردن و دست زن نکو پروین/سزاست گوهر دانش نه گوهر الوان" برای این دختر آسان نیست که او را مجبور کنیم بعد از عمری تحصیل علم و دانش مفید برای اسلام، در خانه تمام وقت خود را بگذراند و از علم خود هیچ استفاده ای نکند. دختران محجبه و مومنه ی دانشگاه ما اکثرا اهل علم و دانش هستند و وقتشان برای تمام امور خانه داری یحتمل زیادی می آید و لبریز میکند مخصوصا اگر قانع باشند و باشیم و از تجملات بکاهند و بکاهیم. البته منظور این نیست که مسئولیت های مادری خدایی نکرده بر زمین بماند و نشوز کند. در اوقات اضافه به شرط انجام وظایف داخل خانه، اگر خواستند به کار بیرون مشغول باشند چه کنیم؟ چنین دخترانی برای استفاده از علم خود باید ناچارا از خانه بیرون رفته و مثلا در فلان مرکز تحقیقاتی خدمت کند که این ظاهرا با سلیقه حضرت زهرا(س) مبنی بر ماندن زن در خانه همخانی ندارد.
پاسخ چیست؟
آیا این مساله سلیقه ای است؟
آیا باید آسان گرفت یا چون حضرت زهرا(س) اینگونه میخواستند ما هم حق داریم همچین انتظاری از زن داشته باشیم و اگر قبول نکردند حرف حضرت زهرا را بر زمین گذاشتند؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
از منظر اسلام و معارف ديني منعي براي كار كردن خانم ها در بيرون از منزل نيست. اما از آن جايي كه وظيفه اصلي زنان، فروزان ساختن مشعل پر مهر و صفا و صميميت خانواده و حفظ اساسي و بنيان اين كانون هدايت است، نبايد بهانه حضور در عرصه فعاليت هاي علمي و اجتماعي و كاري باعث انحطاط شأن و منزلت انساني زنان و وظايف مادري ايشان گردد. زيرا اين امر زمينۀ ‌از هم گسيختگي نظام خانواده و فرو پاشي آن را فراهم مي كند و بي بندوباري و فساد اخلاقي را دامن مي زند.
آنچه اسلام بدان توصيه كرده، در راستاي حفظ عفّت زن است.خروج زن از منزل و حضور او در صحنه اجتماع و عرصه هاي علمي و ... با رعايت موازين و حدود شرعي مانعي ندارد، به ويژه گاهي ضرورت حكم مي كند كه زن در برخي موارد حضوري فعّال داشته باشد، مثلا وجود پزشك زن براي بيماري هاي مخصوص زنان براي جامعه اسلامي يك ضرورت اجتماعي در همه دوران هاست. نيز دارا بودن معلم و استاد زن براي دختران ضرورت است و ضرورت آن روشن است. لذا كار كردن براي رفع نياز هاي جامعه اسلامي از اين جهت منعي ندارد. اما بايد مراقب بود كه به فروزان ساختن مشعل پر مهر و صفا و صميميت خانواده و حفظ اساسي و بنيان اين كانون آسيبي نرسد. البته تشخيص اين مساله به خود فرد و شرايط جامعه واگذار شده است.
با توجه به اين نكته مي گوييم:
اشتغال زن در خارج از خانه بر اساس ضوابط ياد شده منعي ندارد،‌ لكن چنان چه زوج نخواهد همسرش در خارج از خانه حتي در محيط هاي كاملا زنانه اشتغال داشته باشد و يا زوجه بخواهد در بيرون از خانه كار كند، ‌اين موضوع بايد در شب خواستگاري طرح شود و در صورت توافق گام در زندگي مشترك بنهند تا از بروز مشكلات بعدي پيشگيري شود.
بهتر است دختران در انتخاب رشته تحصيلي دقت بيشتري داشته باشند و در رشته اي تحصيل كنند كه در آينده زندگي مشترك خود در خصوص شاغل بودن و يا شاغل نبودن خود با مشكل روبرو نشوند و بر فرض مخالف همسرشان براي كار خارج از خانه بتوانند از علم خود در خانه و زندگي روزمره بهره مند شوند. علاوه بر آن كه امروزه مي توان بسياري از كار ها در داخل منزل انجام دارد و نيازي به خروج از خانه نيست.
برادر گرامي، از آن جايي كه قصد ازدواج داريد توصيه مي كنيم ضمن تماس با بخش تلفني به شماره (09640) ملاك هاي انتخاب همسرتان را ارزيابي نماييد.
موفق باشید.