گفته اند در اول و وسط و آخرماه قمری جماع مکروهست.میخواستم تعیین کنید که وسط ماه و آخر ماه یک شب است یا چند شب و دقیقا شب چندم ماه است ، چون بعضی افراد میگویند شبهای 13و14و15 وسط و از شب 27 آخر ماه محسوب میشود.آیا این صحیح است.

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر گرامي! طبق بعضى از روايات، مجامعت و نزديكى با همسران در ايام و ساعاتى مكروه و نامناسب است و اين روايات در كتابهاى معتبره (حديثى و فقهى) شيعه موجود و در آنها حكمت و فلسفه اين دستورات تا حدودى تشريح شده است.(1)
1- جماع در شب و روزى كه ماه و خورشيد گرفته است.
2- هنگام غروب خورشيد.
3- هنگام طلوع فجر تا طلوع آفتاب.
4- شب اول ماه غير از ماه رمضان.
5- در شب آخر ماه.
6- جماع بعد از احتلام در خواب.
7- جماع در جايى كه كودكى باشد كه به آنها نگاه كند يا سر و صداى آنها را بشنود، هر چند چيزى متوجه نشود.
8- نگاه كردن به فرج هنگام جماع.
9- جماع به صورت عريان.
10- جماع در زير آسمان.
11- جماع رو به قبله و پشت به قبله.
12- هنگامى كه شكم پر است.
- در اينجا بهتر است به حكمت و علت دو مورد از مطالب بالا اشاره‏اى شود:
ابوسعيد خدرى نقل مى‏كند كه پيامبر(ص) ضمن سفارش به حضرت على (ع) گفت: «يا على با همسرت اول، وسط و آخر ماه مجامعت نكن، چون باعث جنون، جذام و نقص عضو و نقص عقل همسر و فرزندش مى‏شود». اعتبار اين روايات اگر تماماً ثابت نشده باشد، در عين حال پاره‏اى از آنها از اعتبار و وثاقت كافى برخوردار و توجه به آنها لازم است. نكته ديگر آن كه بيان چنين فلسفه‏هايى، به معناى آن نيست كه حتماً چنين خواهد شد، بلكه به معناى آن است كه چنين اقتضايى دارد و در صورت وجود ديگر عوامل، تأثير مى‏كند، ليكن در مواردى نيز ممكن است به سبب فقدان پاره‏اى از شرايط، نتيجه ديگرى به دست آيد. ناگفته نماند اكنون برخى پژوهشگران به اين نتيجه رسيده‏اند همان‏گونه كه تفاوت شب‏هاى مهتابى و غيرمهتابى در جزر و مد دريا مؤثر است، بر وضعيت بدن انسان و مسائل خاص همبسترى نيز مؤثر مى‏باشد.
- مقصود از اول و وسط و آخر ماه:
امام صادق (ع) مي فرمايد: «در اول ماه و ميان ماه و آخر ماه جماع مكن كه باعث سقط فرزند (جنين) مي شود و اگر فرزندى متولد شود ممكن است ديوانه باشد يا صرع داشته باشد.»(2)
لازم است بدانيد: مقصود از ماه، ماههاي قمري است و نزديكي فقط روز اول و وسط ماه و آخر ماه قمري كه يك روز است، كراهت داد و به بيش از آن اطلاق نمي شود.
پي نوشت ها:
1. ر.ك: وسائل‏الشيعه، ج 14، ابواب مقدمات نكاح؛ بحارالانوار، ج 103، ص 281؛ جواهرالكلام، ج 29، ص 54.
2. مجلسي، محمد باقر، حلية المتقين، باب چهارم در بيان فضيلت تزويج و آداب آن، فصل چهارم.
موفق باشید.