سلام به شما و ممنون از اینکه برای پاسخ گویی به سؤالات افراد، وقت صرف می کنید.
میخواهم بدانم آیا از نظر دین و شرع، نطفه گذاری در ماه محرم و صفر اشکال دارد یا نه؟ به خصوص ماه صفر. در واقع میخواهم بدانم آیا این ماه ها و شرایط آنها بر بچه ای که در آن ماه به وجود می آید، تأثیر منفی دارند یا خیر؟ آیا آمیزش و نطفه گذاری در این ماه ها کراهت دارد یا خیر؟ به خصوص ماه صفر.
ممنون از شما

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
اسلام براي همه جنبه هاي زندگي انسان و از جمله در مورد آميزش برنامه هايي ارائه كرده است كه رعايت اين آداب، در بهداشت فردي و اجتماعي، روحي و جسمي زن و شوهر، بچه دار شدن و سالم بودن آن، ازدياد محبت و غيره تأثير دارد. اسلام عمل زناشويي و بچه دار شدن را در هر جا و هر محلي اجازه نداده است و بايد جاي مخصوص و مناسبي براي اين كار در نظر گرفته شود و در تحت شرايط خاصي انجام پذيرد.
- تأثير زمان آميزش در حالات و روحيات فرزند:
براي آميزش زماني در نظر گرفته شده است كه عدم رعايت آن مي تواند تأثيرات بدي را به دنبال داشته باشد؛ چنانچه امام صادق (ع) مي فرمايد: «در اول و وسط و آخر ماه جماع مكن كه باعث سقط فرزند (جنين) مي شود و اگر فرزندى متولد شود ممكن است ديوانه باشد يا صرع داشته باشد... »(1)
يا مثلاً آميزش در ايام حيض و نفاس و در حال روزه داري نباشد. پيامبر اكرم(ص) فرمودند: «هر كس در حال حيض با همسر خود همبستر شود و فرزندي كه متولد مي شود مبتلا به خوره يا پيسى باشد، پس ملامت نكند، مگر خود را»(2)
- فرزند دار شدن در ماه محرم و صفر از ديدگاه اسلام:
مجامعت با همسر براي فرزند دار شدن در غير از ايام حيض و نفاس و در حال احرام و روزه يا موارد ثانوي ديگر حرام نمي باشد. «مجامعت در ماه هاي محرم و صفر و ايام شهادت و سوگواري حرمت شرعي ندارد، بلي اين يك نوع احترام به پيشوايان ديني محسوب مي شود، همچنان كه معمولاً افراد در مرگ عزيزانشان به احترام آنها مدتي از مجامعت كناره مي گيرند.»
اما حامله شدن و انعقاد نطفه در شبهاي عيد فطر، قربان، نيمه شعبان، اول، وسط و يا آخر ماه مكروه است. اما در ايامي مثل ماه محرم و صفر، ماه مبارك رمضان، ايام ولادتها و شهادت ائمه(ع) بارداري در آن ايرادي ندارد، شما مي توانيد در هر ماهي غير از روزهاي نهي شده باردار شويد و از ديدگاه دين وشرع، هيچ اشكالي ندارد و هيچ تأثير منفي روي فرزند نمي گذارد.
براي اطلاعات بيشتر مراجعه شود:
1- حلية المتقين، نويسنده: محمد باقر مجلسي.
2- ريحانه بهشتي، نويسنده: سيما ميخبر.
پي نوشت ها:
1. مجلسي، محمد باقر، حلية المتقين، باب چهارم در بيان فضيلت تزويج و آداب آن، فصل چهارم.
2. همان، فصل چهارم از باب چهارم.
موفق باشید.