پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

با سلام، ساعات دقیق آغاز شهادت و ولادت امامان (علیهم السلام) در طول روز با توجه به روایات و اسناد در کتب معتبر شیعه چه ساعتی می باشد... به عنوان مثال در یک حوزه ی علمیه یک روز که تولد یکی از معصومین است و شب هم شهادت یکی دیگر از معصومین (ع) می باشد، آیا جایز است در آن روز جشن برگزار نمود تا چه ساعتی می توان؟؟ لطفا در صورت امکان فتوای مجتهدین و روایات را مستند پاسخ دهید... ممنون با تشکر

پاسخ:
اگر امامي در هر ساعتي از روز متولد شده باشد در تمام ساعات آن روز و در تمام شب تولد و شام تولد مي شود جشن گرفت. و اگر فرضا روز تولد باشد و در شام همان روز شب شهادت باشد در روز جشن و در شام مجلس عزا مي گيرند. اگر شبي يا روزي مصادف باشد با تولد و شهادت در آن روز و شب عزا و سوگواري برگزار مي شود نه جشن. مثلا روز هفتم ماه صفر كه روز تولد امام موسي بن جعفر(ع) است و بقولي روز شهادت امام مجتبي (ع) مي باشد به خاطر روز شهادت وماه صفر جشن گرفته نمي شود گرچه جشن هم جايز است.(1) تقدم عزا بر جشن يك مسئله عرفي است. مثلا در روزي كه قرار است جشن عروسي باشد اگر يكي از بستگان نزديك عروس يا داماد بميرد جشن را برگزار نمي كنند و به عزاداري مشغول مي شوند.

پي نوشت:
1. آيت الله مكارم ، استفتائات، ج3، سوال 1789.
موفق باشید.