با عرض سلام و ادب و تشکر بابت توجه خوبتون به سوالات جوانان
می خواستم بپرسم هر مردی در بهشت چند زن می تواند داشته باشد و همچنین هر زنی چند شوهر می تواند داشته باشد؟

و همچنین آیا در بهشت مردی هست که فقط یک زن داشته باشد و میل و رغبی به زن دیگری نداشته باشد و فقط با همان یک زن خود باشد و سالها در بهشت با او زندگی کند؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

1- فرد بهشتي هر چه طلب كند، برايش برآورده مي شود و در بهشت احساس محروميت نسبت به امري وجود ندارد. « ... وَ لَكُمْ فيها ما تَشْتَهي‏ أَنْفُسُكُمْ وَ لَكُمْ فيها ما تَدَّعُون»" ... و براى شما هر چه دلتان بخواهد در بهشت فراهم است، و هر چه طلب كنيد به شما داده مى‏شود"(1)اما درباره مساله همسر بهشتي براي زنان بايد گفت كه: در قرآن مجيد اين بشارت داده شده است كه مؤمنان در صورتى كه همسران و فرزندانشان نيز مؤمن باشند در كنار يكديگر خواهند بود. بنابراين برقرار بودن زناشويي مختص مردان نيست و حكم همسري براي زنان نيز صدق مي كند.
«ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُكُمْ تُحْبَرُونَ»"وارد بهشت شويد شما و همسرانتان در نهايت شاد باشى"(2)
«جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ وَ...»" بهشت هاى عدن كه آنان با پدران و همسرانشان و فرزندان شان كه درستكارند، در آن داخل مى ‏شوند و..."(3)
2-از نصوص ديني شايد بتوان استفاده كرد كه در بهشت، لااقل برخي از مردان ميل به جنس مخالف و تعدد زوجات دارند لذا آن را مي خواهند و نتيجه اين خواستن هم برآورده شدن خواسته است؛ اما در مورد زنان چنين امري از منابع استفاده نمي شود هرچند دليلي بر رد آن هم وجود ندارد؛ در هر حال به طور طبعيي وجود چنين ميلي در زنان دور تر از مردان به نظر مي رسد؛ اما اگر ثابت شود كه در آخرت زنان نيز چنين ميلي خواهند داشت؛ مي توان به طور حتم گفت كه زنان نيز تعدد همسر خواهند داشت.
3-شيوه تربيتي قرآن كريم و اهل بيت (ع)در باره مسائل زنان، اين است كه درباره مسائل جنسي خانمها يا سخن نمي گويند يا اگر گفتند در لفافه و با كنايه مي گويند تا حيا، كرامت و نفاست و شرافت زن تحت الشعاع اين گونه مسائل قرار نگيرد. خداوند متعال نه تنها در دنيا، براي حفظ كرامت زن؛ جنسيت او را در حجاب قرار داد؛ بلكه در بهشت هم به جنبه هاي جنسي او با احترام اشاره نموده و فرمود:« فيهِنَّ خَيْراتٌ حِسانٌ »" و در آن باغهاى بهشتى زنانى نيكو خلق و زيبايند "(4) ولي به رابطه جنسي آنها با مردان مومن بهشتي تصريح نفرمود؛ بنابراين اين امكان في حدّ نفسه وجود دارد كه زنان بهشتي نيز زوج هايي بهشتي داشته باشند ـ اما اين كه در واقعيت نيز تعدد همسر خواهند داشت يا نه، مشروط به اين است كه ثابت شود زنان بهشتي هم ميل به تعدد همسر خواهند داشت؛ كه البته اثبات يا رد اين مطلب كار آساني نيست. بويژه آن كه در همين جهان نيز از نظر روانشناختي زن تك همسر گرا(monogamouse) شناخته شده و مرد چند همسرگرا(polygamouse)
از برخي روايات نيز به طور ضمني چنين مطلبي به دست مي آيد كه احتمالا وضعيت زنان بهشتي تك همسري است:
ام سلمه برسول خدا صلى اللَّه عليه و آله عرض كرد پدر و مادرم فداى تو باد اگر مثلا زن دو شوهر كرده و هر دو از دنيا رفته‏اند و داخل بهشت شده‏اند زن كه از دنيا رفت و اهل بهشت شد با كدام يك از اين دو خواهد بود فرمود هر كدام كه خوش‏خلق‏تر و بهتر باشد براى خاندان خود او را انتخاب خواهد كرد. اى ام سلمه حسن خلق خير دنيا و آخرت را بهمراه خود.(5)
4-با توجه به اينكه نعمتهائي كه در بهشت به بهشتيان مي رسد تجسم اعمال آنها است و اين رابطه رابطه قرار دادي و اعتباري نيست و همسران بهشتي و حورالعين در حقيقت تجسم اعمال بهشتيان است، در نتيجه ممكن است بهشتيان با توجه به اعمالشان، همسران بهشتي متعددي داشته باشند. لكن اين مساله در روايات آمده است كه برترين همسران بهشتي فرد و زيباترين و محبوبترين آنها نزد فرد بهشتي، همسر مومنه او در دنيا است كه در آخرت نيز ( اگر زن هم خواستار باشد ) با او خواهد بود.
امام صادق (ع)مي فرمايد: « زن مؤمنه چون خداى تعالى او را بيامرزد هزار بار از حور زيباتر باشد». (6)
و رسول اكرم (ص) و آله ميفرمايد كه: نيك بخت ترين در بهشت آن كس باشد كه جفتش زن دنيا باشد زيرا كه او جهازمند باشد و حوران را چندان نبود و هر كه را حال چنين باشد از نصيب زن بهره برد و زن از نصيب وى بهره برد.(7)
پي نوشت:
1.فصلت (41) آيه 31.
2.زخرف(43) آيه 70.
3.رعد(13) آيه 23.
4.الرحمن(55) آيه 70.
5.علامه مجلسي ، بحارالانوار ( ترجمه سيد ابو الحسن موسوى همدانى‏ )، تهران، نشر كتابخانه مسجد حضرت ولي عصر عليه السلام ، بيتا، ج 2، ص 373.
6.قاضي قضاعي، شهاب الاخباربا ترجمه، تهران، مركز انتشارات علمي و فرهنگي، 1361 هـ.ش، ص 246.
7.همان.

موفق و موید باشید