سلام.می خواستم بدانم که آیا این عقیده ای که می گویند اگر چهار قل را خوانده وسپس به آب فوت کرده وسپس آن آب را بخوریم باعث سلا متی می شود
اگر درس است فلسفه ی آن چیست

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
عنوان"چهار قل" را در روايات پيدا نكرديم. اين اصطلاحي است كه بين مردم بسيار شايع است.
"قل" در آيات قرآن بسيار به كار برده شده، ولي فقط 5 سوره با "قل" شروع شده است:
سوره هاي جن(72 )- كافرون( 109)- اخلاص( 112)- فلق( 113)-ناس(114 )
از اينها چهار سوره اخير چون جزء سوره هاي كوچك قرآن هستند و حفظ و مداومت بر قرائت آن ها راحت صورت مي گيرد و ثواب هاي زيادي بر تلاوت تك تك آن ها وعده داده شده. از اين رو در بين مردم به "چهار قل" معروف شده اند.
اين كه كسي اين چهار سوره را تلاوت كند و بر آب بدمد و آن آب را بخورد تا سلامتي يابد، در روايات نيامده است. اما از آنجا كه آيات قرآن كلام خدا هستند و شفاي دردهاي روحي و فكري و جسمي مي باشند، اگر مريضي با توسل به خدا و به نيت شفا يافتن اين چهار سوره (يا غير اينها) را تلاوت كند و بر ظرف آبي بدمد و آن آب را به نيت شفا يافتن بنوشد، اميد است به اراده خدا شفا يابد و سالم گردد و اين كار معقول است. اما به عنوان يك دستور مشخص در روايات نيامده است.
يكي از جاهايي كه خواندن اين سوره ها بر آب و نوشيدن آن براي سلامتي سفارش شده است، در مورد آب نيسان است.
نيسان ماه رومي و مقارن ارديبهشت ايراني است و مستحب است كه آب باران اين ماه جمع آوري شود و آيات و سوره هايي از جمله چهار قل بر آن تلاوت شود و براي سلامتي نوشيده شود؛ شايد اشكال شما بر اين كار باشد. ما اين كار را چون بر آن روايت داريم انجام مي دهيم و خداي جهان چنين اثري در اين آب و اين سوره ها قرار داده و هيچ منعي هم ندارد.
در مورد آب نيسان و طرز تهيه آن مي توانيد به مفاتيح الجنان شيخ عباس قمي، باب دوم، فصل يازدهم اعمال ماه هاي رومي مراجعه كنيد.
موفق و موید باشید