سلام
خسته نباشید

بنده با تحقیقاتم درباره علوم قریبه مطمئن شدم که جادو دروغ نیست و وجود دارد. احتمال داره افرادی با کمک طلسم و جادو برای ما مشکل ایجاد کنند و از آنجایی که ما ایمان کاملی نداریم ، اجنه و شیاطین و جادو ها امکان ورود به حریم زندگی ما را دارند

حال سوال من این است که
1)دعاهایی که به اصطلاح دعانویس ها ارایه می دهند کاربردی است و از دید اسلام تایید شده است و یا از همان جنس طلسم و جادو است؟ مثلا خواندن سوره ای یاسین با روشی خاص برای مطیع کردن فردی !!یا مثلا برای بخت می گویند : هفتاد بار حمد بر آب خوانده شود و 40 روز صورت خود را با آن آب شست

2)دستورات و جداولی که از ملاصدرا و میرداماد و شیخ اشراق به دست ما رسیده اجازه استفاده از آنها را داریم ؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر گرامي، قبل از پاسخ دادن به سوال هاي شما بايد گفت كه: هرچند كه از منظر دين سحر و جادو وجود دارد و در آيات قرآن(1) و روايات نيز به اين مسئله اشاره شده است.(2) اما غالب آنچه امروزه در جامعه و در ميان مردم در باره سحر و جادو و بستن بخت و... شايع است، واقعا سحر و جادو و... نيستند و از نظر عقل و شرع بي اساس هستند و بيشتر به افكار رواني، تخيلات، سوء ظنها و مشكلات موجود در رفتار آن ها مربوط مي شوند نه به سحر و جادو و...
حال در پاسخ سوال اول شما مي گوييم كه اولا؛ دعا نوشتن با سحر و جادو فرق مي كند و از حيث ماهيت دعا غير از سحر و جادو است و در دعانويسي بيشتر بر اذكار و دعاهايي كه از پيامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار (ع) نقل شده و يا ادعيه بي سند تكيه مي شود. ولي در سحر و جادو بيشتر بر اعداد و اشكال و اعمال خاص تكيه مي شود و كمتر از دعا و اذكار استفاده مي شود در نتيجه دعانويسي حتما به معناي سحر و جادو كردن نيست و اكثر دعاهايي كه دعا نويسان ارائه مي كنند با سحر و جادو مطابقت ندارند و نمي توان آنها را از قسم سحر و جادو بحساب آورد.
ثانيا در مورد حكم شرعي و جواز مراجعه به افراد دعا نويس و يا ساحر و جادوگر و رمال و جن گير و... بين فقهاء و مراجع تقليد اختلاف نظر است و هر شخصي بايد به نظر مرجع تقليد خودش عمل بكند.
البته در بين فقهاء حرمت سحر و جادو مورد اتفاق همه است و هر نوع آموزش، يادگيري، استفاده از آن و پرداخت پول در قبال آن حرام است. تنها در صورتي كه انجام سحر به قصد باز كردن سحر و بر طرف كردن آثار آن باشد آن هم در صورتي كه مستلزم انجام كار خلاف شرع مانند تهمت زدن به ديگران يا به كار بستن كارهاي حرام ديگر نباشد توسط برخي مراجع اجازه داده شده،(3) ولي برخي مراجع ديگر رجوع به جادوگران و فالگيران را در هر صورت حرام دانسته اند و نيز در خصوص مراجعه به دعا نويس ها عده اي از مراجع فرموده اند كه نوشتن دعاهايي كه از حضرات معصومين (عليهم السلام) رسيده و در كتب معتبر موجود است، اشكالي ندارد. ولي دعا نويسي حرفه‌اي، كه امروزه در جامعه ما رواج دارد و شغل عده اي افراد سودجوست، صحيح نيست و مراجعه به چنين افرادي جايز نيست (4)و شما پرسشگر محترم نيز بايد به نظر مرجع تقليد خود عمل بكنيد.
ثالثا؛ هرچند كه در بعضي از كتب روايي دعاها و اذكاري براي ابطال سحر و جادو نقل و به نوشتن و همراه داشتن و خواندن آنها سفارش شده است ولي اين به معناي تائيد هر دعا و دعا نويسي نيست چرا كه امر دعا نويسي شرايط و ضوابطي دارد كه بايد دعانويسي بر اساس اين شرايط و ضوابط باشد كه از جمله اين شرايط آن است كه خود فرد دعانويس شخصي متخصص در علم حديث شناسي و راوي شناسي(رجال و درايه) و يا لااقل عالم به معارف ديني و متقي و اهل فضل باشد و ديگري از شرايط دعانويسي اين است كه در نوشتن دعا از دعاهايي كه ماثوره هستند و از طريق ائمه و اهل بيت (ع) نقل شده است استفاده كنند نه از هر دعايي و نه از هر ذكري.
لذا بايد توجه داشته باشيم كه اكثر آن افرادي كه ادعاي دعا نويسي دارند. دعانويس واقعي نيستند و متخصص امر دعانويسي محسوب نمي شوند و غالب اين افراد حتي كمترين تحصيلات ديني كه لازمه امر دعانويسي است را ندارند و به تجربه ثابت شده كه غالب اين افراد مكار و دكان دار هستند و حقيقتا چيزي جز آداب و رسوم موهوم ظاهري و مردم فريب ندارند و نيز دعاهايي را كه مي نويسند دعاهاي ماثوره از اهل بيت (ع) نيست و اكثرا ساختگي و من درآوردي است در نتيجه اگر دعانويسي كه خود عالم و عامل به دين است و دعايي را كه در كتب روايي ما آمده است و از اهل بيت (ع) نقل شده است را بنويسد مي توانيم از نگاه ديني اين دعا را مورد تاييد بدانيم و آن را بكار ببنديم. ولي اگر دعاي نوشته شده دعاي مورد تاييد كتب روايي و ادعيه معروف نباشد نمي توانيم اين دعا را دعاي مورد تاييد دين بدانيم و استفاده از آن را مجاز اعلام كنيم.
در نتيجه در مورد مثال هاي ذكر شده در سوال مي گوييم كه ما در كتب روايي و دعايي معتبر و معروفي كه در اختيار داشتيم چنين دعاهايي با روش مذكور نيافتيم و با توجه به اين كه انجام چنين كارهايي مجوز شرعي لازم دارد شما بايد نظر مرجع تقليد خود را جويا شده و بدان عمل كنيد.
و در پاسخ سوال دوم شما مي گوييم كه اولا نبايد به همه دستورات و جداولي كه از عده اي از علماء و دانشمندان نقل شده است اعتماد كنيم چرا كه ممكن است كه به دروغ به عده اي از بزرگان نسبت داده باشند ثانيا بر فرض كه اين دستورات و جداول از كتاب هاي معتبر خود اين بزرگان نقل شده باشد باز مي گوييم كه اين دستورات و جداول منسوب به خود اين افراد است نه به دين در نتيجه اين گونه دستورات و جداول محصول تلاشها و تخصص آنها در علم نجوم و علوم غريبه است و تنها كسي كه متخصص در اين علوم است مي تواند صحت و سقم آنها را تشخيص بدهد.
در نتيجه ما نمي توانيم آنها را تاييد و يا نفي بكنيم و تنها مي توانيم بگوييم كه اين گونه دستورات و جدول ها در كتب معتبر روايي و دعايي نيامده است و ما نمي توانيم به آنها سبقه ديني بدهيم و آنها را دستوراتي ديني و مورد تاييد دين بدانيم.
ثالثا ممكن است كه اين گونه دستورها و جدول هاي نقل شده جنبه خصوصي داشته باشد نه عمومي، و اين بزرگان بر اساس شرايط و قابليت شخصي خاص چنين توصيه اي را به او كرده اند و چه بسا براي عموم و همه افراد نه تنها كارساز نباشند. بلكه ممكن است مشكل ساز باشد. لذا انجام و بكار بردن چنين دستورات و جداول را به شما دوستان توصيه نمي كنيم و اگر خداي ناكرده به اين نتيجه رسيديد و قطع پيدا كرديد كه عامل مشكل شما سحر و جادو است شما را به خواندن و نوشتن دعاهاي ماثوره كه در كتبي همچون مفاتيح الجنان مرحوم شيخ عباس قمي آمده است توصيه مي كنيم.
پي نوشت ها:
1. بقره(2)، آيه 102.
2. علامه مجلسي، بحارالانوار، موسسه الوفاء، بيروت،1404ق، ج10، ص170.
3. ر.ك. محمد حسن بني هاشمي، توضيح المسائل مراجع(سيزده مرجع)، دفتر انتشارات اسلامي، قم، چاپ يازدهم، 1384ش، ج2،ص980.
4. http://www.askdin.com/thread4847.html

موفق و موید باشید