با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
نخست اين حقيقت را بدانيد كه اكثر اين گونه باورها ( بسته شدن بخت و شانس و اقبال يا سحر و جادو و طلسم شدن ها)كه در مردم وجود دارد، نه پايه و اساس عقلي و علمي دارد و نه اساس ديني البته نمي خواهيم اصل واقعيت سحر و جادو و طلسم را منكر شويم چه آن كه بخشي از سحر و جادو و طلسم واقعيت دارد و امري پذيرفتني است، ولي نكته مهم اين است كه اصل و حقيقت اين امور در دسترس مردم عادي و شيادان نيست.
در روزگار ما مردم جهان از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب به دليل بي توجهي به مباني ديني و دور شدن زندگي شان از احكام و قوانين الهي،گرفتار مشكلات و سرگرداني هاي زيادي هستند. اين مشكلات متأسفانه به دلايلي دامنگير تر و خشك و غير مؤمن و مؤمن را گرفته است.هجوم كثرت مشكلات اذهان مردم را از امور و علل عادي و طبيعي به ماوراء آن سوق داده است. به بيان ديگر مردم ريشه و علت بسياري از مشكلات خود را در عوامل غير طبيعي و ناديدني جستجو مي كنند. اي كاش در اين جستجو و گرايش به ماوراء طبيعي علت اصلي بروز اين مشكلات و تنگناهاي زندگي خود را مي يافتند و متوجه مي شدند كه اين همه رنج و مشقت ها از چه ناحيه اي به سمت و سوي آن ها هجوم مي آورد،و در صدد حل واقعي و ريشه اي مشكلات خود بر مي آمدند.
خلاصه اين كه امروزه بسياري از مردم با توهم دخالت سحر و جادو و طلسم و يا بسته شدن بخت خود علت مشكلات خود را ريشه يابي مي كنند بدون آن كه واقعا كوچك ترين سحر و جادويي در كار باشد. مثلا نيامدن خواستگار براي دختران و يا جور نشدن و تأخير افتادن امر ازدواج از اموري است كه آن را به سحر و جادو و بسته شدن بخت مرتبط مي‌سازند ، در حالي كه سحر و جادويي در كار نبوده، و آن امر تحت تأثير عوامل ديگري بوده است و خود اين تصور و توهم نادرست سبب بروز مشكلات واقعي مي گردد.
در هر صورت اگر منظورتان از بسته شدن بخت تأخير ازدواج است ربطي به دعا و سحر و جادو ندارد . اگر كسي بر اين مطلب اصرار داشته باشد، راه‏هايي براي بطلان آن وجود دارد كه در ذيل به برخي از آن اشاره مي شود :
1- خواندن آيه51 و 52 سوره قلم (يعني از: «و إن يكادالّذين...») و همچنين خواندن "آيت الكرسي". (1)
2- دعاي «بسم الله و ما شاء الله، بسم الله و لا حول و لا قوّة إلاّ بالله». هم چنين آيات 81 و 82 سوره يونس و آيات 27 تا 46 سوره نازعات، و آيات 118 تا 122 سوره اعراف را بنويسيد و همراه خود نگه داريد. (2)
3- جهت محفوظ ماندن از سحر و جادو و مانند آن، شب ها پس از خواندن نمازهاي واجب مغرب و عشاء و روزها پيش از نماز صبح و ظهر و عصر هفت مرتبه بخوانيد:«بسم الله و بالله" سنشدّ عضدك بأخيك و نجعل لكما سلطاناً فلا يصلون إليكما بآياتنا أنتما و مَن اتّبعكما الغالبون». (3)
پي نوشت ها:
1. حاج شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، باب باقيات الصالحات.
2. همان.
3. علامة المجلسي، بحار الانوار، ج 92، ص 124، مؤسسة الوفاء، بيروت، 1404 ه.ق.

موفق و موید باشید