با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر گرامي ! به طور كلي از نظر اسلام در موضوع آميزش با همسر يك سري آداب و مستحبات و مكروهاتي از جهت زمان و مكان آميزش و حالات و روحيات دو طرف و برخي مسايل ديگر مطرح شده كه به استثناي چند مورد بقيه شامل ماه مبارك رمضان نيز مي شود. روشن است كه آميزش در روزهاي ماه رمضان مبطل روزه است، و يا آميزش در شب اول هر ماه مكروه است. مگر در شب اول ماه رمضان كه مستحب مي باشد.و به طور كلي آميزش در شبهاى دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه، جمعه مستحب است، (1)مگر آن كه آن شب ها مصادف بااول ماه( غير ازماه رمضان)يا نيمه ماه و يا دوشب آخر ماه باشد، كه معمولا قرص ماه در اين دو شب قابل رؤيت نيست و اصطلاحا مي گويند ماه در« محاق » است، ويا قمر در عقرب باشد و يا در آن شب ها ماه گرفته باشد و يا در آن شب ها زلزله، و يا بادهاي سياه و زرد و سرخ و يا حوادث طبيعي ديگري كه باعث وحشت شود ،اتفاق بيفتد.
زيرا در اين زمان هاآميزش مكروه است و در صورت آميزش و انعقاد نطفه احتمال دارد كه بچه از جهت جسمي يا روحي و رواني يا ذهني و فكري و ميزان هوش و حافظه دچار مشكل شود. براي آميزش در شب هاي قدر ياشهادت چيزي در روايات تصريح نشده است ليكن شيعه به صورت طبيعي و به مفاد روايت « شيعتنا ينصروننا و يفرحون بفرحنا و يحزنون بحزننا»(1) شيعيان ما ياري كنندگان ما هستند، و هنگام شادي ما شادند و زمان حزن و غم ما محزون و غمناكند، به صورت طبيعي در شب هاي شهادت ائمه عليهم السلام مغموم و محزون است، بنا بر اين در اين شب ها و با آن حالي كه شيعه دارد آميزش براي شان مطلوب نيست.
پي نوشت ها :
1. تحف العقول، حسن بن شعبه بحراني، ص 122 ،ناشر مؤسسه نشر اسلامي – قم، 1404 ق.
موفق و موید باشید