با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر گرامي ! به طور كلي از نظر اسلام در موضوع آميزش با همسر يك سري آداب و مستحبات و مكروهاتي از جهت زمان و مكان آميزش و حالات و روحيات دو طرف و برخي مسايل ديگر مطرح شده كه به استثناي چند مورد بقيه شامل ماه مبارك رمضان نيز مي شود. روشن است كه آميزش در روزهاي ماه رمضان مبطل روزه است، و يا آميزش در شب اول هر ماه مكروه است. مگر در شب اول ماه رمضان كه مستحب مي باشد.و به طور كلي آميزش در شب‏هاى دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه، جمعه مستحب است، (1)مگر آن كه آن شب ها مصادف بااول ماه( غير ازماه رمضان)يا نيمه ماه و يا دوشب آخر ماه باشد، كه معمولا قرص ماه در اين دو شب قابل رؤيت نيست و اصطلاحا مي گويند ماه در« محاق » است، ويا قمر در عقرب باشد و يا در آن شب ها ماه گرفته باشد و يا در آن شب ها زلزله، و يا بادهاي سياه و زرد و سرخ و يا حوادث طبيعي ديگري كه باعث وحشت شود ،اتفاق بيفتد.
زيرا در اين زمان هاآميزش مكروه است و در صورت آميزش و انعقاد نطفه احتمال دارد كه بچه از جهت جسمي يا روحي و رواني يا ذهني و فكري و ميزان هوش و حافظه دچار مشكل شود. براي آميزش در شب هاي قدر ياشهادت چيزي در روايات تصريح نشده است ليكن شيعه به صورت طبيعي و به مفاد روايت « شيعتنا ينصروننا و يفرحون بفرحنا و يحزنون بحزننا»(1) شيعيان ما ياري كنندگان ما هستند، و هنگام شادي ما شادند و زمان حزن و غم ما محزون و غمناكند، به صورت طبيعي در شب هاي شهادت ائمه عليهم السلام مغموم و محزون است، بنا بر اين در اين شب ها و با آن حالي كه شيعه دارد آميزش براي شان مطلوب نيست.
پي نوشت ها :
1. تحف العقول، حسن بن شعبه بحراني، ص 122 ،ناشر مؤسسه نشر اسلامي – قم، 1404 ق.

موفق و موید باشید