بسم الله الرحمن الرحیم . نظر شما در مورد پیشگویی شاه نعمت الله ولی چیست ؟ ایا این از لحاظ تاریخی و سندی صحیح است ؟ از لحاظ شرعی و دینی چطور ؟ با توجه به اینکه شاه نعمت الله ولی ادم عارفی بوده ، پیشگویی ایشان قابل اعتماد هست ؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پيشگويي از آينده از ابتداي خلقت انسان هم مطرح بوده و هم جذاب، ظاهرا در روح و فطرت انسان دانستن از اوضاع آينده سرشته شده است.
- در مورد شخصيت «شاه نعمت الله ولي» بايد خدمتتان عرض كنيم:
سيد نور الدين نعمت الله بن عبدالله بن محمد معروف به شاه نعمت الله ولي موسس فرقه نعمت اللهيه از سادات حسيني بوده نسبش با نوزده واسطه به پيامبر عظيم الشان (ص)مي رسيد. و از جانب مادر به كردهاي شبانكاره منسوب بود. پدرش مير عبدالله از علما و دانشمندان شهر حلب به شمار مي رفت. سيد نعمت الله ولي در دوشنبه چهاردهم ربيع الاول سال 731 ه ق. در شهر حلب متولد شد.
نظر برخي از بزرگان نسبت به ايشان:
- شهيد مطهري مي فرمايد: شاه نعمت الله ولي از معاريف و مشاهير عرفا و صوفيه است و اين مرد، نَسَب به علي (ع) مي برد. سلسله نعمت الهي در عصر حاضر از معروفترين سلسه هاي تصوف است. قبرش در ماهان كرمان مزار صوفيان استو گويند 95 سال عمر كرد. اكثر عمرش در قرن هشتم گذشته و با حافظ ملاقاتي داشته است.(1)
- آيت الله سيد محمد محسن حسيني طهراني: ايشان عارف كامل و سالك واصل بوده‌اند. البته مي‌گويند در اشعار ايشان ممكن است دست‌كاري شده باشد.(2)
حاصل سخن اينكه:
ايشان شخصيت مثبتي بين علماء دارند، واي از آنجايي كه ممكن است نوشته هاي ايشان دست خوش تغيير قرار گرفته باشد، بهتر اين است نگاه اعتمادگونه به اين مطالب نداشته باشيد. ضمناً آگاهي به غيب -در مرحله اول- اختصاص به خداوند عالم دارد و خداوند در قرآن فرموده است: هيچ انساني نمي داند كه فردا چه حاصل مي‌كند و هيچ كس نمي داند كه در كدام سرزمين وفات مي‌يابد.(3) علم و آگاهي به اين امور تنها در نزد خداوند است، اما گاهي خداوند برخي از اسرار عالم غيب را براي عده اي خاص چون پيامبران و اولياي الهي بيان مي‌كند؛ كه آنها از خودشان استقلالاً چيزي ندارند، بلكه خداوند عالم طبق مصالح به اندازه اي كه صلاح مي داند، آگاهي از غيب را در اختيار آنها قرار مي دهد. خداوند مي‌فرمايد: هيچ كس را از علم غيب آگاه نمي كند، جز كسي را كه خداوند از او خشنود باشد. (4)
البته اين گونه كارها چيز عجيبي نيست، چون حقيقت انسان فوق زمان و مكان است، از اين‏رو مى‏تواند به زمان‏هاى گذشته و آينده سفر كند، بدون اين كه اين بدن مادى و خاكى با او همراهى داشته باشد؛ همانند معراج پيامبر(ص) كه تمام عالم مادّه را با جسم خاكى و ماوراى ماده را با جسم مروّح (روح‏دار) طى كرد و با پيامبران زمان گذشته و مردمان آينده هم سخن شد.
براي شناخت بيشتر اين شخصيت، به سايت هاي زير مراجعه كنيد:
1. http://www.centralclubs.com/topic-t34697.html
2. http://fa.wikipedia.org/wiki/نعمت%E2%80%8Cالله_ولي
پي نوشت ها:
1. مجموعه آثار، استاد شهيد مطهري(ره)، ج14، ص577، قم انتشارات صدرا.
2. http://motaghin.ir/fa_question_2560.aspx
3. لقمان(31)، آيه 34.
4. جن(72)، آيه 26.
موفق و موید باشید