سلام و خسته نباشید
من دختری ۱۹ ساله هستم که تقریبا میتونم بگم که مذهبی هستم و سعی خودم را میکنم تا بتوانم نه تنها واجبات بلکه مستحبات دین اسلام رو هم انجام بدم.
به دلیل ادامه تحصیل برادرم همه ما به خارج از کشور سفر کردیم، ولی از انجایی که اینجا از مراسم های دینی و مذهبی خبری نیست خیلی از لحاظ دینی افت پیدا کردم و باید اعتراف کنم که گناهانم هم بیشتر شده اند. گناه بزرگی نکردم ولی خوب کاری که انجام دادم تو روحیم تاثیر گذاشته و احساس میکنم از یاده خدا دور شدم .
طوری شده که از یک گناه توبه نکرده شیطون منو به گناه دیگه ای وسوسه میکنه. و من هم خیلی در برابر این وسوسه های شیطان سست شدم
ولی دیگه خسته شدم و میخوام کمکم کنید
میخوام دیگه خودم و آواز کنم و مثل قبل ارتباطم رو با خدا محکم کنم. یک احساسی بم میگه که تو که هی توبه میکنی و دوباره اسیر وسوسه های شیطان میشی، خدا دوستت نداره دیگه.
میخوام گناه هایی رو که مرتکب شدم خدا نادیده بگیره یا اصلآ پاک شن. خودم که به این گناه هام فکر میکنم با خودم میگم که آدمی بیهوده شدم و دیگه بنده ی خدا نیستم .
میخواستم کمکم کنید که دوباره به خدا نزدیک شم و خدا دوباره دوستم داشته باشه. بم بگید که چجوری میتونم این گناه رو از ذهنم پاک کنم ؟؟ کمکم کنید خواهش میکنم

با سلام و تشکر از ارتباط¬تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

از این که در عنفوان نوجوانی اراده نموده اید روح و جان خود را از دام شیطان برهانید و با عزم و اراده قوی به وادی نور و پاکی قدم نهید، خرسنديم. امیدواریم با عزم و اراده قوي در راه پاکي و کسب رضايت خداوند قدم نهيد و روح خويش را از زندان معاصي و پليدي ها رهايي بخشيد. در این صورت به یقین‌، نسیم دلنواز عفو و رحمت پروردگاری کریم و رئوف که توبه كنندگان درگاهش را در شمار محبوب ترین بندگان می‌شمرد، شامل حال تان خواهد شد.
خواهرگرامی؛
گناه هر چه باشد، قابل توبه است. خداوند متعال راه توبه و برگشت را به روی انسان‌ها گشوده است. آنان می‌توانند با توبه و استغفار، گناهان گذشتة خود را جبران کنند. قرآن مجید می‌فرماید:«یا ایها الّذین آمنوا توبوا الی اللّه توبه نصوحاً عسی ربّکم أن یکفّر عنکم سیئاتکم و یدخلکم جنات ٍتجری من تحتها الانهار؛ ای کسانی که ایمان آورده اید! توبه کنید، توبه خالصی . امید است با این کار پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغ هایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است، وارد کند».(1)
در این که توبه نصوح چیست، تفسیرهای زیادی برای آن ذکر کرده اند، از جمله آن تفسیرها این که : توبه نصوح باید واجد چهار شرط باشد: پشیمانی قلبی، استغفار زبانی، ترک گناه و تصمیم بر ترک در آینده. یا: توبه نصوح آن است که توأم با چشمی گریان و قلبی بیزار از گناه باشد.(2)
بنابراین به هیچ وجه خود را ناپاک ندانید، فرد مؤمنی هستید که در نوجوانی و به اقتضای شرایط نامناسب، دچار یک رفتار ناپسند گشته‌اید. هیچ‌گاه خودتان را مساوی با رفتار ناشایست خود ندانید. در پیشگاه خداوند عزیز و دوست داشتنی هستید و برای جبران گناهان ریز و درشت راه به روی همه بندگان باز است.همین اندازه که از کردار قبل پشیمان بوده و قصد بر تکرار آن نداشته باشید. توبه محقق می شود و خداوند نیز آن را می پذیرد و شما را مورد رحمت و مغفرت خود قرار می دهد.
توبه حقیقی در کنار انجام کارهای خیر و خداپسندانه، آثار وضعی و تکلیفی گناه را محو می کند. قرآن می فرماید: إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئات‏(3) البته حسنات و نیكوكاري ها، سيّئات و بدكاري ها را نابود مى‏سازد. توبه حقیقی، گناهکار توبه کننده را محبوب خدا می سازد: «اِنّ الله یحبّ التوابین؛(4) خداوند توبه کنندگان را دوست می دارد». از خداوند مهربان بخواهيد تمام آثار رواني اين مساله را پاک کند و شما را در عرصه هاي مختلف زندگي موفق نمايد. بعد از توبه مراقب باشید بار دیگر در دام شیطان نیفتید.
با توجه به این که در محیط خارج از کشور زندگی می کنید تذکر دو نکته را لازم می دانیم :
1. به طور کلی غفلت از ذکر و یاد خداوند، ضعف در خداشناسی و سستی در ایمان به خدا و پیامبر و اهل بیت، ضعف در خودشناسی و نداشتن درک درست از خویشتن و فروکاستن ارزش انسانی خود تا سرحد حیوانات، ضعف در شناخت حقایق امور و عدم شناخت پیامدهای ناگوار دنیوی و اخروی شهوت پرستی و ... مجموعه عللی هستند که موجب می شوند انسان گناه کند.
به یقین کسی که خدای بزرگ را همواره حاضر و ناظر رفتارهای خودش ببیند، هرگز به خود اجازه نمی دهد، که در محضر او، دست به سوی گناه دراز کند. کسی که قیامت و حسابرسی اخروی را باور دارد، هیچ گاه خود را گرفتار شهوت رانی و شهوت پرستی نخواهد کرد. به یقین کسی که به گوهر عظیم و گرانقدر خود واقف باشد و عظمت وجود انسانی را درک کند، هرگز حاضر نیست که وجود خود را با دنباله روی از شهوات و خواهش های نفسانی تا سرحد حیوانات پایین آورد.پیروی از خواهش های نفسانی، آثار زیانبار روحی و جسمی و اجتماعی فراوانی را در پی دارد که اگر انسان اندکی به آنها توجه کند هرگز به دنبال هواهای نفسانی نخواهد رفت.
2- بی تردید عوامل محیطی اگرچه زمینۀ مناسبی را براى پرورش فضایل یا رذایل اخلاقى فراهم مى­کند، اما درحقیقت اراده انسان بر عوامل محیطی غلبه دارد. افراد نسبت به تمام اعمال خود در هر حال مسئولیت کامل داشته و دارند. انسان در هر محیطی که زندگی نماید، زمینه هدایت و ضلالت در او وجود دارد و با اختیار خود می‌تواند راه صحیح یا فساد را انتخاب کند. قرآن می‌فرماید: «انا هدیناه السبیل امّا شاکراً و امّا کفوراً».(5)
با توجه به این دو نکته، توصیه می کنیم ضمن تقویت اراده خویش برای ترک گناهان، با تقویت توجه و معرفت خود به خدای متعال و اهل بیت علیهم السلام، مبانی اعتقادی و ایمانی خود را مستحکم تر از قبل نمایید تا از وسوسه های شیطانی در امان بمانید. در این زمینه می توانید کتاب های شهید مطهری را مطالعه کنید.(البته با در نظر گرفتن سیر مطالعاتی مخصوص آثار ایشان که در صورت نیاز درمکاتبات بعدی بپرسید تا پاسخ دهیم.) تلاوت روزانه قرآن و تدبر در آیات آن و نیز رفت و آمد با افراد مسلمان متدین درآن کشور و نیز انس با ادعیه ماثوره می تواند کمک بسیاری در این زمینه به شما بنماید.
برای دریافت راهنمایی های بیشتر می توانید با شماره ( 09640) تماس گرفته و از راهنمایی های مشاوران این مرکز بهرمند شوید.
پی‌نوشت‌ها:
1. تحریم (66) آیه 8.
2. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه،دارالکتب الاسلامیه، ج 24، ص290؛ برای اطلاع بیشتر به مجمع البیان، ج 10، ص 318 و تفسیر نمونه، ج 24، ص 289 به بعد مراجعه کنید.
3. هود(11)آیه 114.
4. بقره (2)آیه 222.
5. نمل (16)، آیه 93.