با سلام امروز سحر گاه حدودا ساعت 5 20 دقیقه خواب دیدم که عموی ناتنی خود که سال 84 فوت شده بود بخواب من آمدن ودر حالی که من در حیاط منزل ایشان بودم ایشان را مشاهده کردم ودر حالت خواب میدانستم که ایشان فوت شده اند.از ایشان سوال کردم که چه خبر؟وایشان گفتند که حبیب(پسرکوچکشان)قولی بهم داده بود که بره برام روغن بگیره میخوام بهش بگم بره.دوباره ازش پرسیدم چه خبر؟که در جواب گفتند شما در لیست میباشی-من باخود فکر کردم شاید منظورش لیست مردن باشد-باتوجه با اینکه پسرش شهید شده بود بهش گفتم ارواح شههید ؟اونم جواب داد حالا که میگی ارواح شهید-به جون بابات(پدر من سال 87 فوت شده اند)خواهشمند ام تعبیر این خواب را برای من ارسال کنید که بد جور فکرم را مشغول کرده.متشکرم

با سلام و سپاس از ارتباط تان با مركز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

این مرکز، تعبیر خواب نمی کند؛ اما با توجه به این که خواب های انسان می تواند در اخلاق و زندگی انسان تأثیرگذار باشد، چند نکته به اختصار اشاره می گردد:
1. امام صادق (ع) فرمود: «رؤیا، بر سه قسم است: گاهی بشارتی از ناحیه خدا است. گاهی وسیله غم و اندوه از سوی شیطان است. گاه، مسائلی است که انسان در فکر خود (در روزها هنگام بیداری) می پروراند و آن ها را در خواب می بیند». (1)
بیش تر انسان‏ها به دلیل دل مشغولی‏های دنیوی، از دیدن رؤیای رحمانی محروم اند و به همین جهت، همه یا بیش تر خواب هایی که می‏بینند، از دو قسم دیگر، خصوصا دل مشغولی ها، نگرانی ها، میل ها و ترس های نفسانی است.
2. به دلیل ظرافت و پیچیدگی بالای خواب ها از یک سو، و دشواری یافتن معبران واقعی و قوی از سوی دیگر، نباید خیلی روی آن ها حساس بود؛ بلکه باید نیروی خود را روی واقعیات زندگی متمرکز نمود.
3. بسیاری از خواب هایی که به ظاهر بد و نگران کننده اند، معنای خوبی دارند که معبران قوی آن را می فهمند. بنابراین، نباید نگران بود و باید این نوع خواب ها را حمل بر خیر کنیم.
4.همان گونه که در حدیث فوق الذکر آمده ، گاهی شیطان در خواب ها دخالت می کند و مطالب ناراحت کننده ای را وارد می کند تا ما را دچار نگرانی و به هم ریختگی کند و تعادل و توازن روحی و معنوی ما را برهم زند و ما را از وضعیت خوبی که در آن هستیم خارج کند و لذا ما نباید در این شرایط آرامش و تعادل خود را از دست بدهیم.
5. توجه خود را بیش تر به نقاط مثبت و نورانی خواب هایتان معطوف کنید و اگر خوابی برای شما خیلی ناراحت کننده بود، صدقه بدهید و با توکل بر خدای بزرگ و مهربان ، به زندگی و وظایف خود بپردازید.
6.یک خواب ، برای افراد مختلف یا در زمان های مختلف ، دارای معانی مختلف می باشد و لذا فکر نکنید که معنای خواب شما همان چیزی است که در کتاب های تعبیر خواب آمده است.
7.خواب خود را برای دیگران تعریف نکنید مگر به دلیل ضروری؛ و خود نیز خواب تان را تعبیر به خیر کنید؛ زیرا تعبیر خواب، چه از ناحیه خود و چه از ناحیه دیگران، در زندگی ما تاثیر می گذارد.
نکته پایانی:
خوب است که قسمت اول خواب را به فرزندشان بگویید تا خیراتی برای ایشان داشته باشند یا اگر وظیفه ای شرعی بر دوش ایشان است آن را انجام بدهند . در مورد قسمت دوم هم جای نگرانی نیست و در صورت نگرانی از این خواب صدقه داده و با توکل بر خداوند زندگی خود را با استحکام و نشاط پیش ببرید(شاید حکمت این خواب برای شما این باشد که انشاالله از این پس زندگی خود را بهتر و با کیفیت تر اداره نمایید).
موفق باشید و سرافراز.
پي نوشت:
1. ثقة الاسلام کلینی، کافی، ج 8، ص 90، دارالکتب الاسلامیة، طهران، 1365 ش.