آیا این گفته صحیح است که هر کسی نماز امام کاظم را بخواند اگر قرار است حاجت بگیرد در نماز میچرخد؟؟؟؟؟؟
میخاستم می در مورد تعبیر خواب بدانم ؟لطفا توضیح مختصری بدهید
با سلام و شادباش فرا رسيدن سال نو و تشکر از ارتباط¬تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پاسخ در دو محور بیان می شود:
الف_ درباره فراز اول پرسش ابتدا باید اشاره شود که برآورنده حاجتها و قاضی الحاجات خداوند متعال است. پیامبران و ائمه و صلحا و شهدا باب الحوایج اند. چون این بزرگواران به جهت قربی که نزد خدا دارند، اگر ما خدا را به حق اینان بخوانیم و از خدا حاجت بخواهیم و یا از روح بلند این بزرگواران بخواهیم که برای ما دعا کنند و از خدا بخواهند حاجات ما روا شود، ممکن است به نتیجه برسیم و این عمل اشکالی ندارد.
این مطلب اختصاص به برخی از اولیای خدا ندارد. تمامی آن بزرگواران و ائمه دارای این مقام هستند، زیرا از يك نظر همه ائمه اطهار و اولياء الهي و فرزندان صالح آنان، باب الحوائج اند و وسيله تقرّب به خداوند و موجب گشايش گره هاي زندگي هستند و اگر امامان معصوم، هر كدام به اسم خاص شهرت پيدا كرده اند، به لحاظ مناسبت هايي بوده كه آن اسامي مبارك در آن تجلّي نموده و ظهور پيدا كرده است. چنانكه از حكمت دعاي توسل اين چنين استفاده مي شود كه هر مشكل و حاجتي را بايد به يكي از ائمه ـ عليهم السلام ـ متوسل شد.
همانگونه كه درباره خداوند نيز چنين است كه انسان مريض به اسم شافي و انسان بدهكار به اسم غني و انسان گناهكار به اسم غفور خداوند توسل جسته و او را به آن ياد مي كنند؛ به همین جهت در راه توفيق طاعت الهي و تقرّب به خداوند مستحب است به اسم مبارك رسول اكرم(ص) فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ و دو فرزند آن، امام حسن و امام حسين(ع)توسل جست (1) و انسان گرفتار، دردمند و مريض به اسم مبارك امام كاظم (ع)توسل يابد و...
پس آنچه كه امام كاظم(ع) به آن شهرت يافته است، از اين باب بوده است كه بسياري كه به گرفتاري و مشكلات مبتلا بوده اند و دست بشري قادر به گره گشائي آن ها نبوده است، به آن امام متوسل شده و آن حضرت نيز در پيشگاه خداوند از آنان شفاعت كرده و در نزد باري تعالي مقبول واقع شده است و از اين جهت رفع مشكل شده و آن حضرت به باب الحوائج شهرت يافته است وگرنه دليل خاص و يا روايتي به دست نيامده كه لقب باب الحوائج را براي آن حضرت ذكر نموده باشد.
در مورد حضرت اباالفضل(ع) نيز دليل خاصي وارد نشده است كه آن حضرت ملقب به باب الحوائج باشد و عباس(ع) در اثر فداكاري هايی كه در راه اسلام داشته، به خدا تقرب جسته است و هرگاه كه رو به سوي خدا داشته و براي گرفتاران شيعيان آل محمد(ص) و يا غير از آن، طلب شفاعت كرده در پيشگاه خداوند مقبول واقع شده و از آن پس به باب الحوائج معروف گرديده است.
پس ما دليل خاصي بر اينكه لقب اين دو بزرگوار باب الحوائج باشد بدست نداریم و اين لقبي است كه ارادتمندان به ايشان داده اند.
پس همه امامان معصوم باب رحمت الهي و واسطة فيض ميان خداوند و مخلوقات اند و به همان دليل كه مي توان به امام كاظم (ع)باب الحوائج گفت براي سائر ائمه(ع) نيز مي توان اين لقب را بكار برد.(2) در باره این که با نماز حضرت موسی کاظم ع در صورت حاجت گرفتن چرخشی در حال نماز رخ می دهد درست نیست و در آموزه های دینی چنین مطلبی ذکر نشده است گرچه اصل نماز آن حضرت در منابع آمده است (3)
ب_ در باره فراز دوم پرسش باید اشاره گرچه منظور پرسشگر محترم به روشن نیست. ولی به طور کلی باید گفت :
1. امام صادق (ع) فرمود: «رؤیا، بر سه قسم است: گاهی بشارتی از ناحیه خدا است. گاهی وسیله غم و اندوه از سوی شیطان است . گاه، مسائلی است که انسان در فکر خود (در روزها هنگام بیداری) می پروراند و آن ها را در خواب می بیند». (4)
2. بیش تر انسانها به دلیل دل مشغولیهای دنیوی، از دیدن رؤیای رحمانی محروم اند. همه یا بیش تر خواب هایی که میبینند، از دو قسم دیگر بوده و خصوصا از قسم سوم که ناشی از دل مشغولی ها، نگرانی ها، و میل ها و ترس های نفسانی است. در خواب هایی که جنبه های مثبت و منفی دارد، توجه خود را به نقاط مثبت و نورانی خواب معطوف کنید.
3. به دلیل ظرافت و پیچیدگی بالای خواب ها از یک سو، و دشواری یافتن معبران واقعی و قوی از سوی دیگر، نباید خیلی روی آن ها حساس بود و زندگی خود را بر اساس آن ها تنظیم نمود؛ بلکه باید نیروی خود را روی واقعیات زندگی متمرکز نماییم. گاهی شیطان در خواب ها دخالت هایی دارد تا نگرانی هایی را برای ما به وجود بیاورد. در زندگی ما و روند صحیح آن اختلال و آشفتگی ایجاد کند. گاهی نیز این هدف را با جلب توجه ما به اموری جذاب دنبال می کند؛ پس باید هشیار بود و تحت تاثیر آن قرار نگرفت.
4. بسیاری از خواب هایی که به ظاهر بد و نگران کننده اند، معنای خوبی دارند که معبران قوی آن را می فهمند؛ پس در این موارد نباید نگران شد. باید این نوع خواب ها را حمل بر خیر کنیم. اگر خوابی برای شما خیلی ناراحت کننده بود، صدقه بدهید. با توکل بر خدای مهربان و توانا به زندگی و وظایف خود بپردازید..
5. تعبیر خواب، چه از ناحیه خود و چه از ناحیه دیگران، تأثیر واقعی در زندگی ما می گذارد. خواب خود را برای دیگران تعریف نکنید( مگر به دلیل ضروری) . خود نیز خواب های خود را تعبیر به خیر کنید.
پي نوشت ها :
1. ملكي تبريزي، آقاجواد، المراقبات في اعمال السنّة، چاپ تبريز، (قديم)، ص 30.
2. اشتهاردي، محمد، سوگنامه آل محمد (ص) ، انتشارات كتابخانه مرعشي، ص497.
3. شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان نشر دفتر نشر اسلامی تهران 1370 ش، ص 78
4. ثقة الاسلام کلینی، کافی دارالکتب الاسلامیة، تهران، 1365 ه ش، ج 8، ص 90،